Όψη της βορειοδυτικης πλευρας της Αγιας Σοφιας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για γκραβούρα του 1852 που απεικονίζει τη βορειοδυτική πλευρά του ναού της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη. Πρόκειται για έργο του FOSSATI, Gaspard με τίτλο: Aya Sofia Constantinople, As recently restored by Order of H.M. the Sultan Abdul Medjid, London, P.& C. Colhaghi, 1852 Το έργο απεικονίζει την περιοχή έξω από το αίθριο της βορειοδυτικής πλευράς. Διακρίνουμε τη μία από τις πέντε πύλες που οδηγούν στο αίθριο και από εκεί στον έξω νάρθηκα. Αριστερά του ναού διακρίνουμε το τοιχίο που περιβάλλει το αίθριο, το οποίο ήταν υπαίθρια, μαρμαρόστρωτη και περίστυλη αυλή. Δεξιά του ναού διακρίνουμε κιόσκι τουρκικής τεχνοτροπίας πιθανόν με βρύση, που λειτουργούσε και ως τόπος ανάπαυσης των περαστικών. Εντυπωσιακός είναι και ο ημικυκλικός σκεπαστός διάδρομος που στηρίζεται σε κτιστούς κίονες και οδηγεί στην πύλη εισόδου. Ο ναός πλαισιώνεται από τους μιναρέδες ενώ διακρίνουμε αρκετές φιγούρες μουσουλμάνων να κινούνται στο χώρο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α. όπως στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την τεχνοτροπία της γκραβούρας, αλλά και το έργο των περιηγητών της εποχής του 19ου αι., οι οποίοι αποτύπωναν στα έργα τους με γλαφυρότητα και λεπτομέρεια ότι κινητοποιούσε το ενδιαφέρον τους, κι έτσι βοηθούσαν στη διάδοση ιστορικών και πολιτιστικών πληροφοριών σε ανθρώπους που δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν και να απολαύσουν άλλους τόπους και διαφορετικές κουλτούρες. Στα θρησκευτικά για να γνωρίσουν οι μαθητές μια από τις εξωτερικές όψεις της Αγίας Σοφίας και να τη μελετήσουν συγκριτικά με εικόνες της σύγχρονη εποχής και έτσι να ανακαλύψουν τις αλλαγές που έχουν λάβει χώρα στο τοπίο. Στη Νεοελληνική Λογοτεχνία να μελετήσουν κείμενα σχετικά με την Αγία Σοφία κατά την αναφερόμενη περίοδο ή να μελετήσουν κείμενα συγγραφέων ταξιδιωτικής λογοτεχνίας και να ερευνήσουν το ρόλο που αυτή διαδραμάτισε, αλλά και τις αιτίες που συνέβαλλαν στην ανάπτυξή της. Στην Ιστορία να μελετήσουν τον πολιτισμό που αναπτύχθηκε στην περιοχή και να γνωρίσουν την τοπική ιστορία της Κωνσταντινούπολης και ειδικότερα την ιστορία του ναού. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν τη σημαντικότητα της γκραβούρας στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές και πολιτιστικές πληροφορίες για την Κωνσταντινούπολη, αλλά και γενικότερα για το ναό και τη χρήση του όπως αποτυπωνόταν σε γκραβούρες πριν από 160 χρόνια. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Εναλλακτικά, μπορεί να κάνει επίδειξη με στόχο να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες και να προκαλέσει συζήτηση στην τάξη. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση εικόνων.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Church architecture Church architectureChurch architecture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Travel literature Travel literatureTravel literature
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE