Χαρτης της Μικρας Ασιας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για εικόνα σε βιβλίο του 1801 που απεικονίζει το γεωφυσικό χάρτη της Μικράς Ασίας. Στο χάρτη καταγράφονται οι οροσειρές της περιοχής, τα όρια με τα γειτονικά κράτη αλλά και τα εσωτερικά όρια των γεωγραφικών διαμερισμάτων στα οποία ήταν δομημένη η Οθωμανική αυτοκρατορία προκειμένου να διοικείται αποτελεσματικά. Διαγράφονται τα ποτάμια που διασχίζουν την περιοχή αλλά και οι σημαντικότεροι οικισμοί. Στο χάρτη υπάρχει το νησί της Κύπρου, αλλά και αρκετά από τα νησιά του Αιγαίου πελάγους και τμήμα της Κρήτης. Επίσης αποτυπώνονται τα θαλάσσια σύνορα της περιοχής: η Μαύρη θάλασσα στο βορρά, η Μεσόγειος στο νότο και το Αιγαίο πέλαγος στα δυτικά. Ο χάρτης είναι δομημένος πάνω στο σύστημα γεωγραφικών συντεταγμένων, των Μεσημβρινών και των Παραλλήλων και απεικονίζει τη θέση των γεωγραφικών τόπων με ακρίβεια. Διαθέτει τα βασικά δεδομένα της ταυτότητάς του, δηλαδή τίτλο, κλίμακα και υπόμνημα γεγονός που αυξάνει την αξιοπιστία του εγγράφου. Πρόκειται για έργο του OLIVIER, Guillaume Antoine, με τίτλο: Atlas pour servir au Voyage dans l'Empire Othoman, l'Egypte et la Perse, fait par ordre du gouvernement, pendant les six premières années de la République και έχει εκδοθεί στο Παρίσι το 1801.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του Μ.Α. όπως στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την τεχνοτροπία της γκραβούρας, αλλά και το έργο των περιηγητών της εποχής των αρχών του 19ου αι., οι οποίοι αποτύπωναν στα έργα τους με γλαφυρότητα και λεπτομέρεια ότι κινητοποιούσε το ενδιαφέρον τους, κι έτσι βοηθούσαν στη διάδοση ιστορικών και πολιτιστικών πληροφοριών σε ανθρώπους που δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν και να απολαύσουν άλλους τόπους και διαφορετικές κουλτούρες. Στην γεωγραφία για να γνωρίσουν και να εμβαθύνουν οι μεγαλύτεροι μαθητές στην τεχνοτροπία της χαρτογράφησης γεωφυσικού χάρτη περιοχής με τη χρήση κλίμακας κατά το 18ο και 19ο αι., το σημαντικό έργο που επιτελούσε και την αποτελεσματικότητά της σε σχέση με την τεχνολογία της εποχής. Παράλληλα οι μαθητές ανάλογα με τη βαθμίδα φοίτησης μπορούν να μελετήσουν και να εμβαθύνουν στη συγκριτική παρατήρηση χαρτών σε σχέση με τη σύγχρονη εποχή, κατανοώντας έτσι το ρόλο της τεχνολογίας στην εξέλιξη του σχεδιασμού και της απεικόνισης γεωφυσικών χαρτών. Στη Νεοελληνική Λογοτεχνία να μελετήσουν κείμενα σχετικά με την Οθωμανική αυτοκρατορία κατά την αναφερόμενη περίοδο ή να μελετήσουν κείμενα συγγραφέων ταξιδιωτικής λογοτεχνίας και να ερευνήσουν το ρόλο που αυτή διαδραμάτισε, αλλά και τις αιτίες που συνέβαλλαν στην ανάπτυξή της. Στην Ιστορία να μελετήσουν τον πολιτισμό που αναπτύχθηκε στην περιοχή και να γνωρίσουν την τοπική ιστορία του της Μικράς Ασίας. Οι μαθητές με την αξιοποίηση του Μ.Α. ασκούνται στην παρατήρηση της εικόνας, εξοικειώνονται με τα πολυτροπικά κείμενα, μελετούν τη σημαντικότητα της γκραβούρας στις εικαστικές τέχνες και αντλούν ιστορικές και πολιτιστικές πληροφορίες για τη Μικρά Ασία, αλλά και γενικότερα για τη γεωμορφολογία της περιοχής όπως αποτυπωνόταν στους χάρτες πριν από 200 χρόνια. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Εναλλακτικά, μπορεί να κάνει επίδειξη με στόχο να παρουσιάσει τις βασικές έννοιες και να προκαλέσει συζήτηση στην τάξη. Στη συνέχεια, μπορεί να αναθέσει στους μαθητές συνεργατικές εργασίες που απαιτούν την αναζήτηση πρόσθετου υλικού και πληροφοριών από πηγές στο διαδίκτυο, προκειμένου να μπορούν να αξιολογήσουν τις γνώσεις που αποκτούν και τα συμπεράσματα που εξάγουν κατά την παρατήρηση χαρτών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Map projections Map projectionsMap projections
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Technology and science Technology and scienceTechnology and science
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Natural environment Natural environmentNatural environment > 2D and 3D representations 2D and 3D representations2D and 3D representations
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Travel literature Travel literatureTravel literature
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE