Το λιμανι της Θεσσαλονικης το 1912
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το έργο είναι ασπρόμαυρο φωτογραφικό τύπωμα, από τους συνεργάτες Ρωμαΐδη και Zeitz. Αποτυπώνει στο Θερμαϊκό κόλπο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, της δεύτερης σε πληθυσμό και έκταση πόλης της Ελλάδας, το 1912. Είναι η εποχή που η Θεσσαλονίκη βρισκόταν υπό τουρκική κατοχή. Ωστόσο, η Βουλγαρία, η Σερβία, το Μαυροβούνιο και η Ελλάδα, είχαν ήδη συμφωνήσει σε κοινή επίθεση, εναντίον της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Στις 18 Οκτωβρίου 1912, το ελληνικό τορπιλοβόλο με κυβερνήτη το Νικόλαο Βόλτση, μπήκε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης απαρατήρητο και ανατίναξε με δυο τορπίλες το τουρκικό θωρηκτό Φετχί Μπουλέντ. Το γεγονός αυτό επηρέασε τον Ταξίν Πασά, ο οποίος αποδέχτηκε τελικά τους όρους του Διαδόχου Κωνσταντίνου, με τη σύμφωνη γνώμη του Ελευθερίου Βενιζέλου (πρωθυπουργού της Ελλάδας), για παράδοση της πόλης. Το πρωτόκολλο παράδοσης της Θεσσαλονίκης στον ελληνικό στρατό, υπογράφηκε στις 26 Οκτωβρίου, την εορτή του πολιούχου της πόλης Αγίου Δημητρίου. Ακολούθησε η ένταξη της πόλης στο ελληνικό κράτος.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο/η εκπαιδευτικός εμφανίζει το συγκεκριμένο ασπρόμαυρο φωτογραφικό τύπωμα στο βιντεοπροβολέα και λέει στους εκπαιδευόμενους ότι πρόκειται για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Εκείνοι, βασιζόμενοι στην εικόνα και στο είδος των πλεούμενων, επιχειρούν να εντοπίσουν τη χρονική περίοδο, κατά την οποία τραβήχτηκε η φωτογραφία. Τέλος, τους αποκαλύπτεται ότι πρόκειται για τον Α΄ Βαλκανικό πόλεμο. Αναφέρονται οι συνθήκες κατοχής της πόλης από την Οθωμανική αυτοκρατορία, καθώς και οι εξελίξεις που οδήγησαν στην απελευθέρωσή της. Επίσης, γίνεται αναφορά στην ανατίναξη του τουρκικού θωρηκτού Φετχί Μπουλέντ από ελληνικό τορπιλοβόλο, μέσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Επισημαίνεται η βαρύτητα που είχε το συγκεκριμένο γεγονός, για την πτώση του ηθικού των Τούρκων και την τελική παράδοση της Θεσσαλονίκης, από τονΤαξίν Πασά, στον Διαδόχο Κωνσταντίνο, ο οποίος ήταν ο αρχιστράτηγος του ελληνικού στρατεύματος. Στο youtube ο/η εκπαιδευτικός εμφανίζει φωτογραφίες και έργα ζωγραφικής της εποχής που αφορούν την παράδοση της πόλης και τις συνθήκες που επικρατούσαν στο λιμάνι και την πόλη εκείνη την εποχή. Στο μάθημα της Γεωγραφίας γίνεται αναφορά στην έκταση και τον πληθυσμό της Θεσσαλονίκης (δεύτερη πόλη σε πληθυσμό της Ελλάδας), εντοπίζεται η στρατηγική της θέση στο χάρτη και γίνεται αναφορά στην πολυπολιτισμικότητα που τη χαρακτηρίζει. Στο Google Earth γίνεται περιήγηση στο Θερμαϊκό κόλπο, που είναι ο μεγαλύτερος κόλπος του Αιγαίου Πελάγους. Τα πέντε χιλιόμετρα του Θερμαϊκού κόλπου στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, φιλοξενούν το μεγάλης δυναμικής λιμάνι της. Επίσης, εντοπίζονται οι ποταμοί που εκβάλουν σε αυτόν, δηλαδή οι ποταμοί Αλιάκμονας, Λουδίας, Αξιός και Γαλλικός. Στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος ή στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, οι εκπαιδευόμενοι/ες χωρίζονται σε ομάδες και ερευνούν για τη μόλυνση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Επίσης προτείνουν λύσεις και τις καταγράφουν σχετικά με το πρόβλημα αυτό, ενώ στη συνέχεια τις διαβάζουν στην ολομέλεια. Στο μάθημα των Εικαστικών, επιχειρούν σε ομάδες να δημιουργήσουν μακέτα με την πόλη και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Interstate relations and diplomacy Interstate relations and diplomacyInterstate relations and diplomacy
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Cities CitiesCities
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Multimedia MultimediaMultimedia > Multimedia Applications Multimedia ApplicationsMultimedia Applications
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > experiential learning
constructivist > action research
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ, ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΑΡΤΙΝΟΥ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE