Ιστιοφορο - Σπετσες 1935
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το έργο είναι ασπρόμαυρο αρνητικό, το οποίο παρουσιάζει μια παρέα δυο αντρών και ενός αγοριού, πάνω σε ιστιοφόρο, γύρω στα 1935. Τη σκηνή αυτή αποτύπωσε η φωτογράφος Έλλη Παπαδημητρίου, η οποία ήταν επίσης ποιήτρια και συγγραφέας. Το χαρακτηριστικό του ιστιοφόρου είναι τα ιστία του, δηλαδή κοντάρια (με πανιά). Κάθε σκάφος ή πλωτό ναυπήγημα το οποίο κινείται αποκλειστικά με πανιά, είναι ιστιοφόρο. Αν υπάρχει βοηθητική μηχανή, τότε πρόκειται για αμφικίνητο πλεούμενο. Στα ιστιοφόρα παραχωρείται προτεραιότητα στις διασταυρώσεις έναντι μηχανοκίνητων πλοίων, καθώς και στις εισόδους και εξόδους λιμανιών. Ανακαλύφθηκαν στην αρχαιότητα, μετά τα κωπήλατα και πριν τα μηχανοκίνητα σκάφη. Αρχικά κατασκευάστηκαν τα πλοία με κουπιά (κόντοροι). Τα τρωικά πλοία είχαν μια σειρά κουπιά (μονήρεις). Αργότερα δημιουργήθηκαν δυο σειρές κουπιά (διήρεις) και τέλος τρεις σειρές κουπιά (τριήρεις). Η τριήρης είχε πανιά και ήταν πολεμικό πλοίο κατασκευασμένο από ξύλο και επενδυμένο με χαλκό, που διέθετε έμβολο. Ήταν το αριστούργημα της ελληνικής ναυπηγικής στην αρχαιότητα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο/η εκπαιδευτικός έχει εκτυπώσει το συγκεκριμένο ασπρόμαυρο έργο, το μοιράζει στους/στις εκπαιδευόμενους/ες και ζητά να το κοιτάξουν προσεκτικά. Στη συνέχεια τους ζητά να γράψουν με μαρκαδόρο πάνω στη φωτοτυπία, λέξεις που σχετίζονται με το θέμα του έργου, καθώς και συναισθήματα που τους δημιουργούνται καθώς το βλέπουν, αλλά και τα πιθανά συναισθήματα των ανθρώπων της εικόνας. Στο μάθημα της Ιστορίας γίνεται αναφορά στην κατασκευή του ιστιοφόρου από την αρχαιότητα. Λένε ότι επινοήθηκε για πρώτη φορά από το Μίνωα και κατασκευάστηκε από το Δαίδαλο και τον Ίκαρο. Προηγήθηκε η κατασκευή των κωπήλατων πλοίων, ενώ αργότερα δημιουργήθηκαν τα ιστιοφόρα. Υπήρχαν και τα αμφικίνητα (τριήρεις), δηλαδή αυτά που μπορούσαν να κινηθούν με κουπιά, αλλά και με πανιά για να αναπτύσσουν μεγαλύτερες ταχύτητες. Επίσης, όταν είχε δυνατό άνεμο, το πλήρωμα είχε την πολυτέλεια να ξεκουράζεται. Οι εκπαιδευόμενοι αναλαμβάνουν να βρουν πληροφορίες για τα είδη και τη χρήση των ιστιοφόρων (εμπορικά, πολεμικά ιστιοφόρα) από την αρχαιότητα. Επισημαίνονται πληροφορίες όπως ότι τα πολεμικά ιστιοφόρα που είχαν έμβολο, μετέφεραν μόνο τους κωπηλάτες και νερό, για να είναι ελαφριά, ενώ πίσω ακολουθούσαν εμπορικά ιστιοφόρα με τρόφιμα και άλλα είδη. Στο Διαδίκτυο γίνεται ανεύρεση φωτογραφιών ιστιοφόρων. Στο μάθημα της Μουσικής τα παιδιά μαθαίνουν το τραγούδι του Αντώνη Καλογιάννη με τίτλο: Όρτσα τα πανιά. Επίσης βλέπουν βίντεο που συνοδεύουν αυτό το τραγούδι στο youtube. Ακόμα, στο μάθημα των Εικαστικών, φτιάχνουν ιστιοφόρα ως εξής: Σκαρί του σκάφους γίνεται μισό καρύδι. Το καρυδότσουφλο το βάφουν με πινέλο και λαδομογιές ή ακρυλικά χρώματα. Στο τελείωμα μπορούν να βάλουν χρυσόσκονη. Αμέσως μετά κόβουν τις δυο μυτερές άκρες μιας οδοντογλυφίδας, για να δημιουργήσουν το ιστίο. Αυτό στερεώνεται στο εσωτερικό του καρυδότσουφλου, με σιλικόνη. Κόβουν ένα χοντρό χαρτί κανσόν στο χρώμα που τους αρέσει, και το κολλούν με σιλικόνη στο ιστίο, δημιουργώντας το πανί. Τέλος, με σιλικόνη ξανά, βάζουν το ιστιοφόρο τους πάνω σε ένα ξύλινο τουβλάκι, που χρησιμεύει ως βάση. Επιπλέον, στο μάθημα των Εικαστικών ιχνογραφούν ιστιοφόρα και δημιουργούν μια έκθεση. Στο τετράδιο παραγωγής γραπτού λόγου, γράφουν μια αφήγηση με θέμα "Ένα φανταστικό ταξίδι με ιστιοφόρο". Τέλος, εάν υπάρχει η δυνατότητα οργανώνεται εκπαιδευτική επίσκεψη σε Ναυτικό Μουσείο.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Types of Narrative Types of NarrativeTypes of Narrative
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Internet InternetInternet > World Wide Web World Wide WebWorld Wide Web
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Multimedia MultimediaMultimedia > Video VideoVideo
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Decorative Arts Decorative ArtsDecorative Arts
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
Music Education Music EducationMusic Education > Other music topics Other music topicsOther music topics
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor
psychomotor > to imitate and try
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΚΗ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE