The old town of Istanbul
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο Ιταλός, συγγραφέας και δημοσιογράφος, Εdmondo De Amicis (1846-1908) επισκέπτεται την Κωνσταντινούπολη και εκδίδει στα 1877 ένα ομότιτλο βιβλίο όπου καταγράφει, με τη βοήθεια των σχεδίων του C. Biseo και με ρεαλιστικό τρόπο, τις εντυπώσεις του από τα τοπία, τα μνημεία και την καθημερινότητα της πόλης. Στην εικόνα, από τη γαλλική μετάφραση του ίδιου έργου στα 1883, αποτυπώνεται, όπως σημειώνεται, στα γαλλικά, και στη λεζάντα της, η παλιά πόλη από την πλευρά του λιμανιού, από τον Κεράτιο κόλπο. Διακρίνονται στη στεριά η περιοχή με το επιβλητικό συγκρότημα του τεμένους του σουλτάνου Σουλεϋμάν του Μεγαλοπρεπούς (Σουλεϋμανίγιε), έργο του Μιμάρ Σινάν, ξακουστού οθωμανού αρχιτέκτονα, καθώς και το λιμάνι με κτήρια, ανθρώπους και πλεούμενα. Στη θάλασσα βρίσκονται ένα μεγάλο τροχήλατο ατμόπλοιο, μια κωπήλατη λέμβος που μεταφέρει επιβάτες, καθώς και μια άλλη βάρκα με τον κωπηλάτη της. Στο βάθος της εικόνας διακρίνονται ιστία και καπνοδόχοι από άλλα πλοία. Αναδεικνύεται, έτσι, παράλληλα με την παλιά πόλη της Κωνσταντινούπολης, η έντονη κινητικότητα στο λιμάνι της.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί σε δυο αλληλοσυνδεόμενα επίπεδα. Σε ένα, πρώτο, πραγματολογικό επίπεδο προτείνεται οι ομάδες των μαθητών/τριών να ασχοληθούν, στο μάθημα της Ιστορίας, α) με την οθωμανική, δημόσια, αρχιτεκτονική και χωροοργάνωση, όπως αυτή αποτυπώνεται στο τέμενος του Σουλεϋμάν Α΄ του Μεγαλοπρεπούς, το οποίο χτίστηκε κατά παραγγελία του, από τον ονομαστό αρχιτέκτονα Μιμάρ Σινάν, στα 1550-1557 για να γιορταστεί η κατάληψη της Ρόδου και της Βαγδάτης, β) με τη ναυσιπλοΐα και τα λιμάνια κατά τον 19ο αιώνα και, κυρίως, με τις επαναστατικές συνέπειες της χρήσης του ατμού, με βάση και το ατμόπλοιο της εικόνας. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ή και με διαθεματική λογική, οι μαθητές/τριες θα μπορούσαν να προσεγγίσουν την παλιά πόλη της Κωνσταντινούπολης, με έμφαση στην περιοχή Σουλεϋμανίγιε που φαίνεται στην εικόνα, στο πλαίσιο γνωριμίας με άλλους τόπους, οι οποίοι βρίσκονται τόσο κοντά γεωγραφικά και είναι εγγεγραμμένοι, ταυτόχρονα, με συγκεκριμένο τρόπο στο ελληνικό συλλογικό υποσυνείδητο, αλλά βρίσκονται, επίσης, και τόσο μακριά πολιτισμικά, καθώς ταυτίζονται, πολλές φορές, με το "ξένο" ή "άλλο". Εικόνες της σημερινής όψης της παλιάς πόλης, από, περίπου, την ίδια, μάλιστα, οπτική γωνία με την εικόνα θα αποβούν εξαιρετικά χρήσιμες. Η σύγκριση των δυο οπτικών, οι ομοιότητες και οι διαφορές τους, λαμβάνοντας υπόψη και τον τουριστικό παράγοντα σήμερα, μπορεί να είναι το τελικό ζητούμενο της διερεύνησης των μαθητών/τριών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Technology and science Technology and scienceTechnology and science
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Greece - Europe - Other places Greece - Europe - Other placesGreece - Europe - Other places
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Economy EconomyEconomy
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE