Ο Ιδιαιτερος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το κείμενο με τίτλο ‘Ο Ιδιαίτερος’ (1915) βρίσκεται δημοσιευμένο στη στήλη ‘Κοινή γνώμη’ τού περιοδικού των δημοτικιστών ‘Ο Νουμάς’ (Vol 13, No 553, σ. 88). Πρόκειται για μία επιστολή προς τον εκδότη τού περιοδικού, η οποία υπογράφεται με το ψευδώνυμο ‘Νεοέλληνας’. Αρχικά ο συντάκτης επαινεί τον ‘Νουμά΄ για τον αγώνα του στην υπεράσπιση του Δικαίου και της Αλήθειας και στη συνέχεια αναλαμβάνει τον ρόλο του υπερασπιστή τού ιδιαίτερου του πρωθυπουργού Ι.Μ. Δαμβέργη, ενός ανθρώπου ‘άξιου κάθε τιμής και κάθε αναγνώρισης’ που ωστόσο δέχθηκε πρωτοφανείς επιθέσεις από τις στήλες του περιοδικού, με σάτιρες και επιγράμματα, ως πρόσωπο ‘κωμικό και αχαρακτήριστο’. Ο ανώνυμος συντάκτης χρησιμοποιεί ως επιχειρήματα για την αποκατάσταση της αδικίας το γεγονός ότι ο ιδιαίτερος διαχειρίστηκε με άψογο τρόπο χρήματα του ελληνικού δημοσίου, καθώς επίσης και το ότι αν και καθαρευουσιάνος τοποθέτησε σε θέσεις ή διευκόλυνε επώνυμους, ακραιφνείς δημοτικιστές.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας τού μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη διερεύνηση του κειμενικού τύπου της επιστολής. Ειδικότερα, οι μαθητές μπορούν να ανιχνεύσουν τα ιδιαίτερα μακροδομικά χαρακτηριστικά που παρουσιάζει (δομικά, υφολογικά κ. ά.) και να αναζητήσουν το είδος της επιστολής (επιστολή διαμαρτυρίας, φιλική, επίσημη επιστολή, κ.ά.), αιτιολογώντας την απάντησή τους με βάση στοιχεία του κειμένου. Στην ίδια λογική μπορεί να επιχειρηθεί σύγκριση της επιστολής αυτής με άλλες, δημοσιευμένες σε σύγχρονες εφημερίδες ή περιοδικά για τη διαπίστωση ομοιοτήτων ή διαφορών, ως προς τη δομή, το ύφος, το είδος των επιχειρημάτων κ.ά. Τέλος, η μελέτη του περιεχομένου των επιχειρημάτων που χρησιμοποιεί ο συντάκτης μπορεί να αποτελέσει υλικό επεξεργασίας στο πλαίσιο ευρύτερων διαθεματικών δραστηριοτήτων για την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικών με τη νοοτροπία της εποχής και την πολιτική ζωή του τόπου και να προκληθεί ένας ευρύτερος διάλογος που να συσχετίζεται και με ανάλογες απόψεις και πρακτικές που αφορούν τη σύγχρονη Ελλάδα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Letters LettersLetters
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE