Διγλωσσια, διγνωμια
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το κείμενο με τίτλο ‘Διγλωσσία, Διγνωμία’ (1909) του Γ. Ψυχάρη βρίσκεται δημοσιευμένο στο μαχητικό περιοδικό των δημοτικιστών ‘Ο Νουμάς’ (Vol 7, No 361 σ. 1). Πρόκειται για ένα κείμενο, γραμμένο στην ιδιόμορφη δημοτική της εποχής, που έχει τη μορφή επιστολής αλλά εμπεριέχει και στοιχεία άρθρου. Ο συντάκτης του διαπιστώνει την ύπαρξη μιας νοσηρής κατάστασης στη χώρα μας και μία γενικευμένη δυσαρμονία, επικαλούμενος τη μη ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα, καθώς και την τουρκική και τη βουλγαρική απειλή, για να καταλήξει ότι τα αίτια αυτής της δυσαρμονίας δεν οφείλονται ούτε στο πολίτευμα ούτε στην ανικανότητα του στρατού, αλλά στην έλλειψη οργάνωσης και σταθερότητας στη χώρα, τις οποίες με τη σειρά τους αποδίδει στο γλωσσικό ζήτημα. Ειδικότερα, τονίζει ότι η επικρατούσα διγλωσσία περιορίζει την ανάπτυξη της σκέψης και καθιστά τους Έλληνες διστακτικούς στη λήψη αποφάσεων, κατά συνέπεια, μόνο η υιοθέτηση της δημοτικής θα επιτρέψει τη βελτίωση της κατάστασης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε δραστηριότητες σχετικές με τη διδασκαλία των κειμενικών ειδών στο πλαίσιο της διδασκαλίας τού μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας, χρησιμοποιούμενο ως έναυσμα για την αναζήτηση των χαρακτηριστικών του κειμενικού τύπου της επιστολής μέσω της διερευνητικής μάθησης. Ειδικότερα μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να αναζητήσουν τα χαρακτηριστικά του κειμένου και να το εντάξουν σε κάποιο κειμενικό είδος και τύπο αιτιολογώντας την απάντησή τους με συγκεκριμένες κειμενικές αναφορές. Με τον τρόπο αυτό θα αντιληφθούν ότι τα κειμενικά είδη ως κοινωνικά δημιουργήματα δεν παρουσιάζουν διακριτά όρια, αλλά ανάλογα με την προθετικότητα του συντάκτη τους εμφανίζουν ποικίλα χαρακτηριστικά. Στο ίδιο πλαίσιο το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί ως βάση για παραγωγή προφορικού ή και γραπτού λόγου γύρω από το θέμα της ταυτόχρονης ανάπτυξης γλώσσας και σκέψης αλλά και να αξιολογηθεί η εγκυρότητα και η αξιοπιστία των επιχειρημάτων που χρησιμοποιεί ο Ψυχάρης. Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η συνολική μελέτη της πρώτης σελίδας του περιοδικού, η οποία αποτελεί από μόνη της ένα χωριστό κειμενικό είδος, όπου οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν στοιχεία που αφορούν το περιεχόμενο, την παρουσία ή μη μόνιμων στηλών και συνεργατών, τον τίτλο, τη διακόσμηση, τα αποφθέγματα που υπάρχουν αριστερά και δεξιά της προμετωπίδας, το μέγεθος των τυπογραφικών στοιχείων στον τίτλο και στα επιμέρους άρθρα, την απουσία χρωμάτων κ.ά. στο πλαίσιο του κριτικού γραμματισμού και να επιχειρηθεί σύγκριση με σύγχρονα παρόμοια κείμενα, έντυπα ή ψηφιακά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Letters LettersLetters
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ψυχάρης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE