View of Chios, 1688
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χαρακτικό της πόλης της Χίου με το λιμάνι από το βιβλίο DAPPER, Olfert. Naukeurige Beschryving der Eilanden in de Archipel der Middelantsche Zee, …, Cyprus, Rhodes, Kandien, Samos, Scio, Negroponte, Lemnos, Paros, Delos, Patmos, en andere, in groten getale…, Άμστερνταμ, Wolfgangh,…, 1688. Ο Φλαμανδός λόγιος Olfert Dapper ασχολήθηκε συστηματικά με τις γεωγραφικές μελέτες, αν και δεν ταξίδεψε ποτέ, και δημοσίευσε ογκώδη ιστορικό-γεωγραφικά συγγράμματα. Ένα από αυτά αναφερόταν στη νησιωτική ανατολική Μεσόγειο και βασιζόταν κυρίως σε πηγές της αρχαίας ελληνικής και λατινικής γραμματείας. Η παρούσα εικόνα, στην οποία διακρίνεται -μεταξύ άλλων- το κάστρο στο λιμάνι της πόλης της Χίου, μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Μεσαιωνικής Ιστορίας στη Β΄ Γυμνασίου και στη Β΄ Λυκείου, κατά τη μελέτη του Ελληνισμού επί Βενετικής και Οθωμανικής Κυριαρχίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο πλαίσιο του μαθήματος της Μεσαιωνικής Ιστορίας ο εκπαιδευτικός αναφέρεται σε περιοχές της χώρας μας με σημαντική στρατηγική θέση, οι οποίες πέρασαν διαδοχικά από τη βενετική στην οθωμανική κυριαρχία μέχρι να ενσωματωθούν και πάλι στο ελληνικό κράτος. Σε αυτές συγκαταλέγεται και η Χίος. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την παρούσα εικόνα, προκειμένου να αναφερθεί στο αμυντικό σύστημα της Χίου, καθώς το νησί διαθέτει ένα από τα καλύτερα διατηρημένα μεσαιωνικά αμυντικά δίκτυα που σώζονται στη Μεσόγειο. Σημαντικό στοιχείο της άμυνας του νησιού αποτελεί το κάστρο της πόλης της Χίου. Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει την παρούσα εικόνα στους μαθητές μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και βιντεοπροβολέα, εξηγώντας ότι πρόκειται για απεικόνιση του 1688, και τους ζητά να την περιγράψουν, εστιάζοντας στο κάστρο της πόλης. Οι μαθητές αναμένεται να εντοπίσουν ότι τα τείχη του κάστρου διαγράφουν ένα ακανόνιστο σχήμα, κατά μήκος τους διακρίνονται προμαχώνες, ενώ χωρίζονται σε χερσαία και επιθαλάσσια. Τα χερσαία τείχη περικλείονται από τάφρο. Ο εκπαιδευτικός ενημερώνει τους μαθητές ότι το κάστρο υπέστη μεγάλες καταστροφές στο πέρασμα των αιώνων (βομβαρδισμούς το 1828, σεισμό το 1881, κατεδάφιση του νότιου τείχους για την κατασκευή της προκυμαίας του λιμανιού στις αρχές του 20ου αιώνα). Προτείνεται η δραστηριότητα να ολοκληρωθεί με επίσκεψη στον επίσημο ιστοχώρο του νησιού της Χίου, μέσω του οποίου οι μαθητές μπορούν να κάνουν μια βόλτα στο κάστρο της πόλης όπως σώζεται σήμερα, και να γνωρίσουν τα σημαντικότερα κτήρια και μνημεία που βρίσκονται μέσα σε αυτό.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4607
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΚΑΝΤΑΜΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ