Άποψη της Θεσσαλονικης,1688
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η γκραβούρα παρουσιάζει άποψη της Θεσσαλονίκης, έτσι οπως την αποτύπωσε ένας Ευρωπαίος περιηγητής γύρω στα 1688. Η εικόνα παρουσιάζει την πόλη έτσι όπως φαινόταν από τη θάλασσα, από κάποιο ποίο που εισερχόταν στο λιμάνι. Διακρίνεται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με αρκετά ιστιοφόρα πλοία. Διακρίνονται επίσης τα τείχη. Από τα κτίσματα της πόλης ξεχωρίζουν κυρίως οι πολυάριθμοι μιναρέδες από τα μουσουλμανικά τεμένη. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υποστηρικτικό υλικό για τη διδασκαλία της ιστορικής περιόδου της τουρκοκρατίας στην Ελλάδα και ειδικότερα για την επεξεργασία θεμάτων όπως η οικονομία, το εμπόριο, η καθημερινή ζωή και η θρησκεία στις μεγάλες πόλεις κάτω από την Οθωμανική κυριαρχία.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα στη διδασκαλία της ενότητας που αναφέρεται στην κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας στα χρόνια της οθωμανικής κυριαρχίας. Η εικόνα μπορεί να προβληθεί στην τάξη είτε στο ξεκίνημα της διδασκαλίας, ως αφόρμηση, είτε και στο τέλος, ώστε να αξιοποιηθεί και η ιστορική αφήγηση που θα έχει προηγηθεί. Προτείνεται η προβολή να συνοδεύεται από τη διατύπωση ανοιχτών ερωτήσεων, ώστε να ενισχυθεί η κριτική και διερευνητική σκέψη των μαθητών. Έτσι, αρχικά ο διδάσκων μπορεί να μην αποκαλύψει την ταυτότητα της πόλης στους μαθητές και να τους αφήσει να τη μαντέψουν (πράγμα μάλλον δύσκολο, αφού είναι τελείως διαφορετική σε σχέση με σήμερα). Στη συνέχεια, μπορεί να τους ζητήσει να επισημάνουν τα χαρακτηριστικά που είναι πιο διακριτά. Δύο είναι τα κύρια θεματα που αναδεικνύονται από τη γκραβούρα: α) το θέμα της οικονομικής δραστηριότητας μέσω του θαλάσσιου εμπορίου, καθώς η Θεσσαλονίκη παρέμεινε μεγάλο λιμανι και στην περίοδο της τουρκοκρατίας και β) το ζήτημα της εξάπλωσης της μουσουλμανικής θρησκείας και λατρείας και του αντίστοιχου περιορισμού της χριστιανικής λατρείας, που επιβεβαιώνεται και από άλλες πηγές (στη Θεσσαλονίκη μεγάλο μέρος της εκκλησιαστικής περιουσίας δόθηκε στους μουσουλμάνους και οι περισσότερες εκκλησίες μετατράπηκαν σε τζαμιά). Αξίζει επίσης να συζητηθεί και η αξία που έχουν τα σκίτσα των περιηγητών ως ιστορικές πηγές.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Economy EconomyEconomy
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Social and political organization Social and political organizationSocial and political organization
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE