Kachtitsis Nikos (1926-1070)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για αναπαραγωγή σκίτσου που απεικονίζει τον Έλληνα πεζογράφο Νίκο Καχτίτση. Ο Νίκος Καχτίτσης γεννήθηκε το 1926 στη Γαστούνη της Ηλείας όπου υπηρετούσε ως σιδηροδρομικός ο πατέρας του ο οποίος είχε καταγωγή από την Ήπειρο. Το 1943, εν μέσω Κατοχής, συμμετέχει στην έκδοση του χειρόγραφου λογοτεχνικού πατριωτικού περιοδικού "Μέλισσα". Από το 1953 ως το 1955 εργάζεται ως λογιστής για μεγάλη πολυεθνική εταιρεία στο Καμερούν. Από το 1956 μεταβαίνει στο Μόντρεαλ όπου και νυμφεύεται και κερδίζει τα προς το ζην ασχολούμενος με διάφορες εργασίες όπως δάσκαλος αγγλικών, υπάλληλος σε ταξιδιωτικό πρακτορείο, δικαστικός διερμηνέας. Το 1970 προσβάλλεται από οξεία λευχαιμία και το ίδιο έτος αποβιώνει στην Πάτρα όπου είχε επιστρέψει. Ο Καχτίτσης εμφανίστηκε στα γράμματα το 1941 όταν δημοσίευσε ποίημά του στη "Διάπλαση των Παίδων" Ακολούθησε διήγημά του στο περιοδικό "Βωμός" του Πύργου, δημοσιεύσεις στη "Διάπλαση των Παίδων", στον "Ρυθμό" (Πάτρα), στον "Νέο Άνθρωπο" (Πάτρα). Δημοσίευσε επίσης στη "Διαγώνιο" (Θεσσαλονίκη), στην ομογενειακή εφημερίδα "Το Ελληνοκαναδικό Βήμα", στην εφημερίδα "Montreal Star" και για ένα διάστημα τύπωνε κείμενα δικά του αλλά και άλλων σε ιδιόκτητο τυπογραφείο που είχε εγκαταστήσει στο σπίτι του στον Καναδά. Το 1968 εξέδωσε στο Μόντρεαλ συλλογή ποιημάτων του (Vulnerable Point) στην αγγλική. Το 1967 ολοκληρώθηκε η παραγωγή του "Ήρωα της Γάνδης". Στο "Ελληνοκαναδικό Βήμα" δημοσίευσε σειρά άρθρων με ψευδώνυμο όπου έπαιρνε θέση ενάντια στη δικτατορία του 1967. Στο έργο του Καχτίτση υπάρχει επικοινωνία με την νεοελληνική πεζογραφική παράδοση (Παπαδιαμάντης) αλλά και με την ανανέωση της εποχής του (Πεντζίκης - σχολή εσωτερικού μονολόγου). Ταυτόχρονα, είναι γνώστης και έχει δεχτεί σοβαρή επιρροή από κλασικούς προπολεμικούς συγγραφείς (Ντοστογιεφσκι, Γουλφ, Κάφκα, Τζόυς) δηλαδή από τον ευρωπαϊκό προπολεμικό συμβολισμό-αισθητισμό. Ο συγκερασμός που έχει κατορθώσει ο Καχτίτσης του αποδίδει το ιδιαίτερο διακριτό στίγμα του στο πεδίο της νέας ελληνικής λογοτεχνίας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μελετώντας τη ζωή του Νίκου Καχτίτση έχουμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα δημιουργού-λογοτέχνη της μεταπολεμικής περιόδου. Ξεκίνησε την πορεία του, όπως και τόσοι άλλοι της γενιάς του, εν μέσω μιας κατεχόμενης Ελλάδας, χωρίς ιδιαίτερους πόρους και βοήθεια, και προσπάθησε μετά τον πόλεμο να συνεχίσει να δημιουργεί εκ παραλλήλου με την κάλυψη των βιοτικών του αναγκών. Εκτός από τις δυσκολίες τις οικονομικές που αντιμετωπίζει, κουβαλάει και όλη την κληρονομιά των προβλημάτων της Κατοχικής και μετακατοχικής καταπίεσης τα οποία αναπόφευκτα βγαίνουν στο έργο του όπως και σε αυτό των συγχρόνων του. Εκ παραλλήλου βιογραφική του μελέτη μπορούμε να ιδούμε να εκτυλίσσονται όλα τα σημαντικά εθνικά και κοινωνικά γεγονότα της εποχής, η αντίσταση, η απελευθέρωση, ο Εμφύλιος, η μετανάστευση. Μελετώντας το έργο του Καχτίτση έχουμε ίσως το πρώτο χαρακτηριστικό και επιτυχημένο παράδειγμα συγκερασμού και συνύπαρξης της νεοελληνικής λογοτεχνικής παράδοσης με την ελληνική πρωτοπορία και την προπολεμική κλασική πεζογραφία (ο συμβολισμός (αισθητισμός) είναι παντού έκδηλος). Αυτά τα στοιχεία μεταξύ άλλων δίνουν στον Καχτίτση την ιδιαίτερη διακριτή θέση και το στίγμα του στην μεταπολεμική λογοτεχνική παραγωγή ενώ εκ παραλλήλου με το ταραχώδες της εποχής αλλά και του βίου του, προκαλούν το δικαιολογημένο ενδιαφέρον και το κίνητρο για την μελέτη του.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Symbolism SymbolismSymbolism
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE