Μανα παραδιδει το μωρο της
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Μια εξαιρετική ασπρόμαυρη φωτογραφία της Βούλας Παπαϊωάννου (Λάρισα 1898-Αθήνα 1990) στα σκαλιά του δημοτικού βρεφοκομείου Αθηνών στα 1945-1946. Η Βούλα Παπαϊωάννου μετά την απελευθέρωση ως υπεύθυνη του φωτογραφικού τμήματος της UNRRA κατέγραψε τις δύσκολες συνθήκες επιβίωσης των κατοίκων της. Απαθανάτισε προσωπικές ιστορίες και φυσιογνωμίες απλών ανθρώπων. Η φωτογραφία αποτυπώνει μια μάνα να παραδίδει το μωρό της στο Δημοτικό Βρεφοκομείο με τη συνοδεία αστυνομικού. Υπήρχε μια τετραετία κατά την οποία η Ελλάδα έδειχνε το σκληρό της πρόσωπο στην Κοινωνία. Μεταξύ του 1946-1950, πολλά βρέφη μεταφέρθηκαν ορφανά στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών. Για διάφορους λόγους οι γυναίκες αναγκάζονταν να παρατάνε τα παιδιά τους κρυφά τη νύχτα στα σκαλιά του βρεφοκομείου ή να συνοδεύονται από τους αστυνομικούς για να τα παραδώσουν στην περίπτωση που το παιδί είχε γεννηθεί εκτός γάμου. Το βρεφοκομείο Αθηνών σε συνεργασία με τον Ερυθρό Σταυρό και την UNRRA, αποτέλεσαν ελπίδα σωτηρίας για αυτά τα άτυχα παιδιά.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές περιγράφουν με λεπτομέρειες την φωτογραφία και αναδεικνύουν το ρόλο του κάθε προσώπου που απεικονίζεται σε αυτήν. Προσπαθούν να μπουν στη θέση του κάθε προσώπου και έτσι να περιγράψουν τα συναισθήματά του. Με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, οι μαθητές συσχετίζουν την εποχή που «τραβήχτηκε» η συγκεκριμένη φωτογραφία με τα ιστορικά και κοινωνικά γεγονότα της εποχής. Συζητούν για τους λόγους που οδηγούσαν μητέρες της εποχής εκείνης να παραδίδουν τα παιδιά τους στο δημοτικό βρεφοκομείο. Με αφορμή αυτήν την φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί μια είδηση για εγκατάλειψη ανηλίκου και να αναζητηθούν οι αιτίες που μπορούν να οδηγήσουν γονείς σε μια τέτοια πράξη στις μέρες μας.
Με αφορμή την συγκεκριμένη φωτογραφία οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν στους παππούδες, γιαγιάδες τους αν έχουν ακούσει μια τέτοια ιστορία. Την καταγράφουν και την ανακοινώνουν στην τάξη.
Ο εκπαιδευτικός αξιοποιεί την φωτογραφία για να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές στην ανάγκη ύπαρξης ιδρυμάτων παιδικής προστασίας. Μια μικρή έρευνα και καταγραφή τέτοιων ιδρυμάτων στην περιοχή τους και πιθανόν μια επίσκεψη θα αναδείκνυε την αναγκαιότητά τους.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > War events War eventsWar events
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Announcements AnnouncementsAnnouncements
Health Education Health EducationHealth Education > Mental Health - Interpersonal Relationships Mental Health - Interpersonal RelationshipsMental Health - Interpersonal Relationships > My feelings My feelingsMy feelings
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > action research
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΠΑΡΗΣ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE