Decree of Abdera in honour of ambassadors from Teos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το 1880 στην περιοχή της αρχαίας Τέω, παράλιας, ιωνικής, μικρασιατικής πόλης, κοντά στη Σμύρνη και απέναντι από τη Χίο, βρέθηκε εντοιχισμένη στα θεμέλια πηγαδιού, η μαρμάρινη ενεπίγραφη στήλη της εικόνας. Στη δεύτερη αυτή χρήση της, χάθηκαν κάποια γράμματα, στο μέσον των 50 στίχων της, καθώς τεμαχίστηκε κατακόρυφα στα δυο. Περιλαμβάνει ψήφισμα του δήμου των Αβδήρων της Θράκης προς τιμήν δυο πρεσβευτών από την Τέω, οι οποίοι μεσολάβησαν στη Ρώμη, γύρω στο 166-160 π.Χ., υπέρ των Αβδηριτών, σε μια εδαφική διαφορά τους με τον βασιλιά της Θράκης Κότυ. Τα Άβδηρα ήταν αποικία της Τέω, καθώς κάτοικοι από τη μικρασιατική αυτή πόλη εγκαταστάθηκαν στην περιοχή της το 545 π.Χ. Από τη μικρογράμματη μεταγραφή της επιγραφής συνάγονται, έμμεσα, πολλές ιστορικές πληροφορίες που αφορούν γεγονότα, πρόσωπα, θεσμούς και πολιτισμικά στοιχεία της εποχής. Τα ονόματα των δυο τιμώμενων βρίσκονται στην αρχή της επιγραφής, χαραγμένα μέσα σε στεφάνι και ακολουθεί το τιμητικό ψήφισμα. Μέχρι το μέσον του 27ου στίχου δικαιολογείται η απόδοση της τιμής, στη συνέχεια και μέχρι τον 36ο στίχο αναγράφονται οι συγκεκριμένες τιμές, ενώ η επιγραφή ολοκληρώνεται με την απόφαση αποστολής πρεσβείας Αβδηριτών στην Τέω, ώστε να προτρέψει τον δήμο της πόλης για την απόδοση ανάλογων τιμών στους δυο Τήιους και από την πατρίδα τους.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί, κυρίως στο Λύκειο, αλλά υπό προϋποθέσεις και στη Γ΄ Γυμνασίου,με ποικίλους τρόπους, οι οποίοι κυμαίνονται από την τυπική χρήση της για μεταφραστικές δοκιμές των μαθητών/τριών και προσέγγιση του περιεχομένου της, μέχρι τη χρήση της ως ιστορικής πηγής για την άντληση πληροφοριών. Συστήνεται, πάντως, η επιγραφή να αντιμετωπιστεί ως ξεχωριστό κειμενικό είδος, ως τιμητικό ψήφισμα, και να αναλυθεί και να αποδομηθεί από τους μαθητές, ώστε να προσδιοριστούν τα χαρακτηριστικά του. Προς την κατεύθυνση αυτή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, επιπλέον, το ηλεκτρονικό περιβάλλον "Ανθολόγιο Επιγραφών" στην ενότητα "Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα", στην ιστοσελίδα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, για ανεύρεση και άλλων παραδειγμάτων. Προτείνεται στον εκπαιδευτικό να δημιουργήσει, μαζί με τους/τις μαθητές/τριές του ένα διερευνητικό, διαθεματικό, συνεργατικό περιβάλλον, όπου οι τελευταίοι θα κληθούν να λειτουργήσουν ως σχολιαστές των ποικίλων όψεων του κόσμου που αποκαλύπτεται μέσα από την επιγραφή, όπως φαίνεται και από την ταξινόμηση του Μαθησιακού Αντικειμένου στις ανάλογες θεματικές περιοχές. Η ανάληψη ρόλων από τους μαθητές (π.χ. επιγραφολόγοι, φιλόλογοι, αρχαιολόγοι, ιστορικοί) μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην όλη προσέγγιση.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Writing WritingWriting
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Institutions, political organization Institutions, political organizationInstitutions, political organization
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Religion ReligionReligion
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE