Τραγουδια της ξενητειας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο περιλαμβάνει δημοτικά τραγούδια της ξενιτιάς (παλαιότερη γραφή ξενητειά), τα οποία αναφέρονται στα συναισθήματα που βιώνει ένας ξενιτεμένος. Για παράδειγμα, ο ξενιτεμένος νιώθει παρηγοριά, γιατί τον σκέφτεται η αγαπημένη του (τραγούδι Α), απελπισία, λόγω της αποξένωσης από αγαπημένα του πρόσωπα, που φαίνεται να τον έχουν ξεχάσει εκτός από τη μητέρα του (τραγούδι Β), θλίψη για τον αποχωρισμό από την αγαπημένη του (τραγούδι Γ) και λαχτάρα για τη συνάντησή τους στο μέλλον (τραγούδι Δ). Τα τραγούδια αυτά είναι δημοσιευμένα από τον Γεώργιο Πολίτη στο «Ημερολόγιον» του Σκόκου (Vol 12, No 0 (1897); σελ. 339-340).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με αφορμή τα τραγούδια της ξενιτιάς, οι μαθητές επιδιώκεται: i. Να αναζητήσουν φράσεις με συναισθηματικό φορτίο μέσα από τις οποίες εκδηλώνεται ο βαθύτερος πόνος του ξενιτεμένου. Ενδεχομένως, να αντιστοιχίσουν και με ανάλογες του Οδυσσέα στην «Οδύσσεια», σχετικά με την επιθυμία του για επιστροφή στην πατρίδα. ii. Να αναζητήσουν αντιπροσωπευτικά τραγούδια της ξενιτιάς, όπως αμανέδες, ρεμπέτικα, λαϊκά, έντεχνα και να εξετάσουν πώς εκφράζεται ο πόνος της ξενιτιάς μέσα από αυτά. iii. Να ακούσουν κάποια τραγούδια της ξενιτιάς και να εκτιμήσουν την εκφραστικότητα των ερμηνευτών στην απόδοση των συναισθηματικών αποχρώσεων του πόνου. iv. Να ερευνήσουν τους λόγους για τους οποίους τα ταξίδια σε ξένες χώρες, η ξενιτιά, η αποδημία, ο εκπατρισμός, η μετανάστευση είναι, από τα αρχαία χρόνια έως σήμερα, χαρακτηριστικά φαινόμενα της ελληνικής κοινωνικής ζωής. v. Να έρθουν σε επαφή με τα έθιμα και τις παραδόσεις που συνοδεύουν το φαινόμενο της ξενιτιάς. vi. Να εξετάσουν τον ρόλο της γυναίκας (μάνας, συζύγου, αδερφή, αγαπητικιάς) στα τραγούδια της ξενιτιάς, αφού αυτήν αφήνει πίσω ο ξενιτεμένος. vii. Να δημιουργήσουν ένα κολλάζ φωτογραφιών με εικόνες (πρόσωπα, αναχώρηση με πλοία, τοπία) από την ξενιτιά (μετανάστευση) του εικοστού αιώνα. viii. Να πληροφορηθούν για τη «Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού» μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα της. ix. Να διασαφηνίσουν τη σημασιολογική διαφορά του ρήματος «ξενιτεύομαι» με συνώνυμα ρήματα, όπως «μεταναστεύω, αποικώ, εκπατρίζομαι, αποδημώ, εκχωρώ». Να ετυμολογήσουν τις λέξεις «νόστος, νοσταλγία, νόστιμος». x. Να εντοπίσουν κάποια από τα χαρακτηριστικά του δημοτικού τραγουδιού, όπως αποτυπώνονται σε αυτά τα τραγούδια-ποιήματα (π.χ. μέτρο, ομοιοκαταληξία, αρχή της ισομετρίας, σχήματα λόγου, γλώσσα, μοτίβα). xi. Να αναζητήσουν οι μαθητές στον Πανδέκτη του «Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης», ειδικότερα στις προσωπογραφίες, απεικόνιση του ποιητή Γεωργίου Πολίτη σε τσιγκογραφία. Παράλληλα, να αναζητήσουν φωτογραφίες άλλων Ελλήνων λαογράφων, σημειώνοντας λίγα πληροφορικά στοιχεία για τον καθένα και να δημιουργήσουν ένα λεύκωμα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4736
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Δημοτικό τραγούδι Folk songΔημοτικό τραγούδι
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λεξιλόγιο - Σημασιολογία Vocabulary - SemanticsΛεξιλόγιο - Σημασιολογία > Οικογένειες λέξεων Word familiesΟικογένειες λέξεων
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Τεχνικές / Τρόποι γραφής Literary techniques / methodsΤεχνικές / Τρόποι γραφής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Γεώργιος Α. Πολίτης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΕΤΑΞΟΥΛΑ ΜΑΝΙΚΑΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ