Με αφορμή τα τραγούδια της ξενιτιάς, οι μαθητές επιδιώκεται: i. Να αναζητήσουν φράσεις με συναισθηματικό φορτίο μέσα από τις οποίες εκδηλώνεται ο βαθύτερος πόνος του ξενιτεμένου. Ενδεχομένως, να αντιστοιχίσουν και με ανάλογες του Οδυσσέα στην «Οδύσσεια», σχετικά με την επιθυμία του για επιστροφή στην πατρίδα. ii. Να αναζητήσουν αντιπροσωπευτικά τραγούδια της ξενιτιάς, όπως αμανέδες, ρεμπέτικα, λαϊκά, έντεχνα και να εξετάσουν πώς εκφράζεται ο πόνος της ξενιτιάς μέσα από αυτά. iii. Να ακούσουν κάποια τραγούδια της ξενιτιάς και να εκτιμήσουν την εκφραστικότητα των ερμηνευτών στην απόδοση των συναισθηματικών αποχρώσεων του πόνου. iv. Να ερευνήσουν τους λόγους για τους οποίους τα ταξίδια σε ξένες χώρες, η ξενιτιά, η αποδημία, ο εκπατρισμός, η μετανάστευση είναι, από τα αρχαία χρόνια έως σήμερα, χαρακτηριστικά φαινόμενα της ελληνικής κοινωνικής ζωής. v. Να έρθουν σε επαφή με τα έθιμα και τις παραδόσεις που συνοδεύουν το φαινόμενο της ξενιτιάς. vi. Να εξετάσουν τον ρόλο της γυναίκας (μάνας, συζύγου, αδερφή, αγαπητικιάς) στα τραγούδια της ξενιτιάς, αφού αυτήν αφήνει πίσω ο ξενιτεμένος. vii. Να δημιουργήσουν ένα κολλάζ φωτογραφιών με εικόνες (πρόσωπα, αναχώρηση με πλοία, τοπία) από την ξενιτιά (μετανάστευση) του εικοστού αιώνα. viii. Να πληροφορηθούν για τη «Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού» μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα της. ix. Να διασαφηνίσουν τη σημασιολογική διαφορά του ρήματος «ξενιτεύομαι» με συνώνυμα ρήματα, όπως «μεταναστεύω, αποικώ, εκπατρίζομαι, αποδημώ, εκχωρώ». Να ετυμολογήσουν τις λέξεις «νόστος, νοσταλγία, νόστιμος». x. Να εντοπίσουν κάποια από τα χαρακτηριστικά του δημοτικού τραγουδιού, όπως αποτυπώνονται σε αυτά τα τραγούδια-ποιήματα (π.χ. μέτρο, ομοιοκαταληξία, αρχή της ισομετρίας, σχήματα λόγου, γλώσσα, μοτίβα). xi. Να αναζητήσουν οι μαθητές στον Πανδέκτη του «Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης», ειδικότερα στις προσωπογραφίες, απεικόνιση του ποιητή Γεωργίου Πολίτη σε τσιγκογραφία. Παράλληλα, να αναζητήσουν φωτογραφίες άλλων Ελλήνων λαογράφων, σημειώνοντας λίγα πληροφορικά στοιχεία για τον καθένα και να δημιουργήσουν ένα λεύκωμα.