Τραγουδια της ξενητειας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο περιλαμβάνει δημοτικά τραγούδια της ξενιτιάς (παλαιότερη γραφή ξενητειά), τα οποία αναφέρονται στα συναισθήματα που βιώνει ένας ξενιτεμένος. Για παράδειγμα, ο ξενιτεμένος νιώθει παρηγοριά, γιατί τον σκέφτεται η αγαπημένη του (τραγούδι Α), απελπισία, λόγω της αποξένωσης από αγαπημένα του πρόσωπα, που φαίνεται να τον έχουν ξεχάσει εκτός από τη μητέρα του (τραγούδι Β), θλίψη για τον αποχωρισμό από την αγαπημένη του (τραγούδι Γ) και λαχτάρα για τη συνάντησή τους στο μέλλον (τραγούδι Δ). Τα τραγούδια αυτά είναι δημοσιευμένα από τον Γεώργιο Πολίτη στο «Ημερολόγιον» του Σκόκου (Vol 12, No 0 (1897); σελ. 339-340).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Με αφορμή τα τραγούδια της ξενιτιάς, οι μαθητές επιδιώκεται: i. Να αναζητήσουν φράσεις με συναισθηματικό φορτίο μέσα από τις οποίες εκδηλώνεται ο βαθύτερος πόνος του ξενιτεμένου. Ενδεχομένως, να αντιστοιχίσουν και με ανάλογες του Οδυσσέα στην «Οδύσσεια», σχετικά με την επιθυμία του για επιστροφή στην πατρίδα. ii. Να αναζητήσουν αντιπροσωπευτικά τραγούδια της ξενιτιάς, όπως αμανέδες, ρεμπέτικα, λαϊκά, έντεχνα και να εξετάσουν πώς εκφράζεται ο πόνος της ξενιτιάς μέσα από αυτά. iii. Να ακούσουν κάποια τραγούδια της ξενιτιάς και να εκτιμήσουν την εκφραστικότητα των ερμηνευτών στην απόδοση των συναισθηματικών αποχρώσεων του πόνου. iv. Να ερευνήσουν τους λόγους για τους οποίους τα ταξίδια σε ξένες χώρες, η ξενιτιά, η αποδημία, ο εκπατρισμός, η μετανάστευση είναι, από τα αρχαία χρόνια έως σήμερα, χαρακτηριστικά φαινόμενα της ελληνικής κοινωνικής ζωής. v. Να έρθουν σε επαφή με τα έθιμα και τις παραδόσεις που συνοδεύουν το φαινόμενο της ξενιτιάς. vi. Να εξετάσουν τον ρόλο της γυναίκας (μάνας, συζύγου, αδερφή, αγαπητικιάς) στα τραγούδια της ξενιτιάς, αφού αυτήν αφήνει πίσω ο ξενιτεμένος. vii. Να δημιουργήσουν ένα κολλάζ φωτογραφιών με εικόνες (πρόσωπα, αναχώρηση με πλοία, τοπία) από την ξενιτιά (μετανάστευση) του εικοστού αιώνα. viii. Να πληροφορηθούν για τη «Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού» μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα της. ix. Να διασαφηνίσουν τη σημασιολογική διαφορά του ρήματος «ξενιτεύομαι» με συνώνυμα ρήματα, όπως «μεταναστεύω, αποικώ, εκπατρίζομαι, αποδημώ, εκχωρώ». Να ετυμολογήσουν τις λέξεις «νόστος, νοσταλγία, νόστιμος». x. Να εντοπίσουν κάποια από τα χαρακτηριστικά του δημοτικού τραγουδιού, όπως αποτυπώνονται σε αυτά τα τραγούδια-ποιήματα (π.χ. μέτρο, ομοιοκαταληξία, αρχή της ισομετρίας, σχήματα λόγου, γλώσσα, μοτίβα). xi. Να αναζητήσουν οι μαθητές στον Πανδέκτη του «Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης», ειδικότερα στις προσωπογραφίες, απεικόνιση του ποιητή Γεωργίου Πολίτη σε τσιγκογραφία. Παράλληλα, να αναζητήσουν φωτογραφίες άλλων Ελλήνων λαογράφων, σημειώνοντας λίγα πληροφορικά στοιχεία για τον καθένα και να δημιουργήσουν ένα λεύκωμα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Folk song Folk songFolk song
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Word families Word familiesWord families
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary techniques / methods Literary techniques / methodsLiterary techniques / methods
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Γεώργιος Α. Πολίτης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΕΤΑΞΟΥΛΑ ΜΑΝΙΚΑΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE