Το εθνικο Θεατρο
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Άρθρο του 1910 του συγγραφέα και μεταφραστή, Νικόλαου Ποριώτη, στο περιοδικό «Ο Νουμάς». Γίνεται εκτενής αναφορά στην κατάσταση που επικρατεί στα θέατρα της Αθήνας των αρχών του 20ού αιώνα. Ο Νικόλαος Ποριώτης εμφανίστηκε στα ελληνικά γράμματα με μεταφράσεις και κριτικές στο λογοτεχνικό περιοδικό «Ο Νουμάς» και με άρθρα παιδαγωγικού περιεχομένου στη «Διάπλαση των Παίδων». Ο συγγραφέας εκφράζει την αντίρρησή του στον τρόπο λειτουργίας των θεάτρων και στο γεγονός ότι υπεύθυνοι για τις παραστάσεις δεν είναι πλέον οι ίδιοι οι καλλιτέχνες αλλά οι επιχειρηματίες. Αυτό συνεπάγεται έκπτωση στην ποιότητα των θεατρικών παραστάσεων, αφού μοναδικός σκοπός είναι το κέρδος και όχι η τέχνη αυτή καθεαυτή. Επίσης, επιλέγονται έργα και χαρακτήρες ξένοι προς την ελληνική παράδοση και ιδιοσυγκρασία εξαιτίας της ξενομανίας που κατατρέχει τον ελληνικό λαό. Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο λογοτεχνικό περιοδικό «Ο Νουμάς», το οποίο κυκλοφόρησε από το 1903 έως το 1931. Αποτέλεσε το σημαντικότερο έντυπο του 20ού αιώνα στον αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας. Η κυριότερη διαφορά από άλλα σύγχρονά του έντυπα είναι ότι είχε καθιερώσει τη χρήση της δημοτικής σε όλες τις στήλες του.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, αναφορικά με το ζήτημα της δημοτικής γλώσσας. Οι μαθητές θα διαπιστώσουν ότι η Ελλάδα είχε εισέλθει σε μια περίοδο ζυμώσεων και ανακατατάξεων σε όλους τους τομείς. Παράλληλα με καθοριστικά, για την τύχη του έθνους, πολιτικά και στρατιωτικά γεγονότα, λαμβάνουν χώρα οι εξελίξεις στο λεγόμενο «γλωσσικό ζήτημα» που επί μακρόν θα αναζητά λύση. Οι μαθητές θα μελετήσουν στοιχεία για τη διαμάχη δημοτικής και καθαρεύουσας και θα διερευνήσουν, εάν ανάλογα φαινόμενα συναντώνται και σε άλλες χώρες. Επίσης, το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας και ειδικότερα σε ζητήματα πολιτισμού, τεχνών και γραμμάτων. Οι μαθητές θα αναζητήσουν την ερμηνεία λέξεων, όπως «θεατρώνης» και «μαικήνας». Θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήματα, όπως ποιος είναι ο απώτερος σκοπός της τέχνης, σε ποιους απευθύνεται, εάν μπορεί να επιζήσει απευθυνόμενη σε ένα μικρότερο κοινό ή θα πρέπει να αποσκοπεί στην ικανοποίηση ευρύτερων συνόλων. Τέλος, αναλογιζόμενοι οι μαθητές την μακραίωνη ιστορία του θεάτρου στην Ελλάδα από την αρχαία εποχή θα παρουσιάσουν τη σημερινή καλλιτεχνική κατάσταση στη χώρα και θα αναρωτηθούν, εάν οι περίοδοι οικονομικής και κοινωνικής κρίσης θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναυσμα για πνευματική και καλλιτεχνική άνθηση.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Culture - Art - Language Culture - Art - LanguageCulture - Art - Language
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
TEACHING APPROACH
behaviourist > drill and practise
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ν. Ποριώτης
creator: Μποζίνη Θεοδώρα
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
scientific metadata coordinator: Ψυχογυιού Ευαγγελία
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE