Τα αετωματα του Παρθενωνα, 1674
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η γκραβούρα απεικονίζει τα αετώματα του Παρθενώνα, έτσι όπως τα αποτύπωσε κάποιος περιηγητής το 1674. Τα αετώματα σώζονται ακόμα σε κατάσταση που επιτρέπει να διακριθούν αρκετά αγάλματα και οι παραστάσεις τους, ειδικά του Δυτικού, το οποίο απεικονίζεται στο άνω μέρος της εικόνας. Θέμα της παράστασης του Δυτικού αετώματος είναι η έριδα μεταξύ Αθηνάς και Ποσειδώνα για τη διεκδίκηση της αττικής γης, που κατέληξε στη νίκη της Αθηνάς. Οι δύο κεντρικές μορφές είναι αυτές του Ποσειδώνα και της Αθηνάς, οι οποίοι πλαισιώνονται από τα άρματα με τα οποία έφτασαν στον αγώνα, τους ηνιόχους τους, καθώς και πλήθος άλλων θεοτήτων. Το Ανατολικό αέτωμα φαίνεται σε μεγάλο βαθμό κατεστραμμένο, καθώς οι κεντρικές μορφές είχαν αφαιρεθεί όταν ο Παρθενώνας μετατράπηκε στο ναό της Παναγίας της Αθηνιώτισσας. Το θέμα της παράστασης ήταν η γέννηση της Αθηνάς. Στη γκραβούρα διακρίνονται στα δύο άκρα τα άλογα από τα άρματα του Ήλιου που ανατέλλει και της Σελήνης που δύει (αριστερά και δεξιά αντίστοιχα), προσδιορίζοντας έτσι ότι η γέννηση της θεάς έγινε την αυγή. Παριστάνονται επίσης φιγούρες διάφορων θεών και θεοτήτων, όρθιων, καθιστών ή ξαπλωμένων. Η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία της κλασικής τέχνης, ειδικότερα της γλυπτικής, καθώς και στην προετοιμασία για επίσκεψη στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας η εικόνα μπορεί να αποτελέσει συμπληρωματικό υλικό για τη διδακαλία της τέχνης του 5ου αι. π.Χ., ειδικότερα στην ενότητα που αναφέρεται στον Παρθενώνα. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί πριν από μια προγραμματισμένη επίσκεψη στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου εκτίθεται μέρος των αετωμάτων του Παρθενώνα (κάποια θραύσματα ουσιαστικά), καθώς και η πλήρης αναπαράσταση των αετωμάτων από τον Αυστριακό K. Schwerzek, τα οποία σχεδιάστηκαν μεταγενέστερα της γκραβούρας που έχουμε στη διάθεσή μας. Έτσι, οι μαθητές θα έχουν στη διάθεσή τους τρεις διαφορετικές φάσεις του έργου τέχνης: την αρχική, εκείνη της μερικής φθοράς (1674) και εκείνη της σχεδόν ολικής φθοράς (1687 έως σήμερα). Μια ενδιαφέρουσα δραστηριότητα για τους μαθητές θα ήταν να πάρουν στα χέρια τους φωτοτυπημένη τη γκραβούρα και να προσπαθήσουν να συμπληρώσουν το σχέδιο πριν δουν την ολοκληρωμένη αναπαράσταση, αφού βέβαια θα έχουν προηγουμένως πληροφορηθεί για τα θέματα των παραστάσεων και θα τους έχει δοθεί λεπτομερής περιγραφή. Επιπλέον, κατά την παρουσίαση των παραστάσεων ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει: α) στην πραγματικά θαυμαστή σύλληψη του σχεδίου (ο τριγωνικός χώρος του αετώματος είναι ιδιαίτερα περιοριστικός, έτσι οι μορφές έπρεπε να ενταχθούν μέσα σ' αυτό σε διάφορα μεγέθη και στάσεις, πράγμα που έχει αποδοθεί από τους γλύπτες με απόλυτη φυσικότητα) β) στο υψηλό επίπεδο τέχνης και τεχνικής που είχαν κατακτήσει οι γλύπτες της εποχής, προκειμένου να αποτυπώσουν τέτοιες λεπτομέρειες στο μάρμαρο και γ) στο φαινόμενο του "ακρωτηριασμού" των αετωμάτων και των έργων τέχνης γενικότερα και στις διάφορες διαστάσεις που αυτό έχει (ηθικές, αισθητικές, κ.λπ.).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
constructivist > experiential learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE