Gazis Anthimos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό είναι μαι απεικόνιση με τη μορφή Λιθογραφίας ενός από τους σημαντικότερους λογίους της περιόδου του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, του Άνθιμου Γαζή. Ο Άνθιμος Γαζής γεννήθηκε στις Μηλιές του Πηλίου από φτωχούς γονείς. Σπούδασε στη γενέτειρά του και στην Κωνσταντινούπολη, όπου και χειροτονήθηκε αρχιμανδρίτης. Το 1796 έγινε εφημέριος του ναού της ελληνικής παροικίας στη Βιέννη της Αυστρίας. Από το 1799 έως και το 1812 ανέπτυξε ιδιαίτερη συγγραφική και εκδοτική δραστηριότητα, εκδίδοντας έργα Ελλήνων ή ξένων συγγραφέων μεταφρασμένα από τον ίδιο. Από αυτά ξεχωρίζουν τα δικά του έργα, όπως η πεντάτομη Ελληνική Βιβλιοθήκη (1807), η οποία περιλαμβάνει βιογραφίες αρχαίων συγγραφέων, και το τρίτομο Λεξικό της Αρχαίας Ελληνικής (1809–1816). Το 1811, με υπόδειξη του Κοραή εξέδωσε στην Βιέννη το περιοδικό Ερμής ο Λόγιος, το πιο αξιόλογο προεπαναστατικό έντυπο, μέσα από το οποίο σχολιάζει ο ίδιος τα φιλολογικά γεγονότα και την δημιουργία πνευματικών ευρωπαϊκών κινημάτων. Ο ίδιος είχε την επιμέλεια του περιοδικού μέχρι το 1814. Το περιοδικό συνέχισε να κυκλοφορεί μέχρι το 1821. H χαρτογραφική του ενασχόληση ήταν πολύ αξιόλογη. Σημαντικότερο έργο του είναι ο Πίναξ Γεωγραφικός της Ελλάδος τον οποίο εξέδωσε στη Βιέννη το 1800, που θεωρείται μία νέα έκδοση της Χάρτας του Ρήγα. Ο Γαζής πίστευε ότι μόνο με την πνευματική αφύπνιση των υποδούλων θα επιτυγχανόταν η Επανάσταση. Όντας άνθρωπος πνευματικής αναζήτησης, ο Γαζής επιθυμούσε να αναπτυχθεί το επίπεδο του εκπαιδευτικού συστήματος στην Ελλάδα. Ήταν ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες της Φιλικής Εταιρείας, καθώς συνέβαλε στη μύηση νέων μελών και συνεννοήθηκε με ντόπιους οπλαρχηγούς, έτσι ώστε να προετοιμάσει την Επανάσταση. Το Μάιο του 1821 κήρυξε την επανάσταση στη Θεσσαλία και τη Μαγνησία και έλαβε μέρος σε όλες τις μετέπειτα μάχες στην περιοχή.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεώτερης και Σύγχρονης Ιστορίας. Οι μαθητές με αφόρμηση τη συγκεκριμένη λιθογραφία μπορούν να γνωρίσουν μια από τις σημαντικότερες μορφές λογίων της περιόδου του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Στο πλαίσιο συνεργατικής μεθόδου μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να αναζητήσουν εκπροσώπους των δύο μερίδων λογίων, που είχαν διαμορφωθεί στην περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού , τους συντηρητικούς ( π.χ. Θεόφιλος Κορυδαλλέας, Ευγένιος Βούλγαρης, Νεόφυτος Βάμβας) και τους προοδευτικούς ( π.χ. Δημήτριος Καταρτζής, Ιώσηπος Μοισιόδακας, Θεόφιλος Καϊρης) και ιδιαίτερα τις απόψεις τους στο ζήτημα της γλώσσας ( αρχαϊζουσα ή απλή -λαϊκή). Ο Άνθιμος Γαζής επηρεασμένος από τις απόψεις του Αδαμάντιου Κοραή ακολουθεί τη " μέση οδό", προτείνοντας μια γλώσσα με ανάμεικτα στοιχεία απλής και αρχαϊζουσας ( καθαρεύουσα). Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάθεση έρευνας στους μαθητές για το περιοδικό ΛΟΓΙΟΣ ΕΡΜΗΣ, που εκδίδει ο Άνθιμος Γαζής στη Βιέννη, όσον αφορά το περιεχόμενο, τις απόψεις, που εκφράζονται σε αυτό, γιατί αυτό θα βοηθήσει τους μαθητές να έχουν μια σφαιρική άποψη για τις συνθήκες, που επικρατούσαν στην Ευρώπη και στην Ελλάδα στην περίοδο άνθησης του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Επίσης, ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα θα ήταν μια έρευνα των μαθητών για την πρόταση εκπαιδευτικού συστήματος, που πραγματοποίησε στα 1825 επιτροπή λογίων, που συστάθηκε υπό την προεδρία του Άνθιμου Γαζή. Παράλληλα, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν αφιερώματα στο κίνημα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού από την εκπαιδευτική τηλεόραση, που θα αποτελούσαν αφορμή για συζήτηση με τους μαθητές για την αξία και τη σημασία του φαινομένου αυτού στην αφύπνιση του σκλαβωμένου Ελληνικού Γένους και στην πραγματοποίηση της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE