Η τεχνη της συνομιλιας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Κείμενο του 1850 με τίτλο «Περί της τέχνης του συνδιαλέγεσθαι» στο περιοδικό «Ευτέρπη». Ήταν το πρώτο ελληνικό εικονογραφημένο λογοτεχνικό περιοδικό, το οποίο αποτέλεσε ιδιαίτερο σταθμό στην ιστορία της νεότερης ελληνικής λογοτεχνίας. Στο κείμενο αυτό γίνεται λόγος για την τέχνη της συνομιλίας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Αναφέρεται ότι στην Ασία δεν έχει καλλιεργηθεί το συνδιαλέγεσθαι και ότι οι άνθρωποι επικοινωνούν μέσα από την ανταλλαγή περίτεχνων δώρων, ενώ αντίθετα στην Ευρώπη υπάρχει παράδοση στον τομέα αυτό. Τονίζεται ότι η ικανότητα του λόγου ασκεί γοητεία στους υπόλοιπους ανθρώπους, κυρίως, όταν συνδυάζεται με ένα ευφυές πνεύμα. Αναφέρεται επίσης ότι οι γυναίκες έχουν μια έμφυτη ικανότητα στο να συζητούν και να προσεγγίζουν τον συνομιλητή τους. Επιπλέον, γίνεται λόγος για τους αστεϊσμούς και το ότι πρέπει να ακολουθούν το μέτρο, για να είναι επιτυχημένοι. Τέλος, ο έπαινος, η μετριοπάθεια, η έλλειψη της υπερβολής και της ισχυρογνωμοσύνης θεωρούνται προτερήματα ενός ομιλητή, ενώ αντίθετα η περιαυτολογία, ο εγωισμός και η φθονερή διάθεση καταστρέφουν μια συζήτηση. Στις περιπτώσεις όμως που ο λόγος μπορεί να δημιουργήσει προστριβές ή παρερμηνείες, θα πρέπει να επιλέξουμε τη σιωπή, ώστε να μην κριθούμε αρνητικά για αυτά που είπαμε αλλά θετικά για όσα δεν είπαμε.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας, με σκοπό να αποκρυπτογραφήσουν οι μαθητές τα μυστικά μιας επιτυχημένης συνομιλίας. Συστήνεται να ετυμολογήσουν τις λέξεις συνδιαλέγομαι και συνομιλώ και να αιτιολογήσουν τη διαφορετική αντιμετώπιση της συζήτησης σε κάθε χώρα ή ήπειρο. Επιπλέον, οι μαθητές θα διαπιστώσουν ότι κάθε επικοινωνιακή πράξη έχει ως στόχο τη μετάδοση πληροφοριών, την ερμηνεία των φαινομένων, την ανάλυση εννοιών και την υποστήριξη μιας άποψης/θέσης. Απώτερος σκοπός είναι η πειθώ, το να πείσουμε δηλαδή το ακροατήριό μας ότι οι απόψεις μας είναι οι κατάλληλες και θα πρέπει να τις υιοθετήσει ή να τις ακολουθήσει τουλάχιστον εν μέρει. Οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με τις τεχνικές πειθούς, δηλαδή την επίκληση στη λογική, στο συναίσθημα, στο ήθος και στην αυθεντία του συνομιλητή. Επιπλέον, αναλύουμε τους όρους «επιχείρημα» και «συλλογισμός». Τέλος, προτείνεται η μελέτη της μακραίωνης ελληνικής παράδοσης στο «συνομιλείν». Παράλληλα, το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί και στο μάθημα της Ιστορίας. Οι μαθητές θα αντιληφθούν ότι η ρητορική τέχνη αναπτύχθηκε στην αρχαία Ελλάδα και συνδέθηκε με την πειθώ στον δημόσιο προφορικό λόγο. Οι πολιτικές συγκεντρώσεις στην αρχαιότητα και οι δικανικές διαδικασίες αποτέλεσαν τις αιτίες ανάπτυξης της ρητορικής τέχνης. Το σημαντικότερο όπλο ενός πολιτικού ήταν η «δύναμη του λόγου» και ως εκ τούτου η ρητορική τέχνη συνδέθηκε με την πολιτική. Ένα στοιχείο που θα έπρεπε να τονιστεί είναι ότι αυτές οι πρακτικές συνδέθηκαν με τη δημοκρατία και τις δημοκρατικές διαδικασίες, γιατί προϋπέθεταν το δικαίωμα της ελευθερίας του λόγου, της ισηγορίας και της ελεύθερης συγκέντρωσης των πολιτών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Speech - Communication Speech - CommunicationSpeech - Communication > Dialogue DialogueDialogue
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Institutions, political organization Institutions, political organizationInstitutions, political organization
TEACHING APPROACH
behaviourist > drill and practise
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
creator: Μποζίνη Θεοδώρα
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
scientific metadata coordinator: Ψυχογυιού Ευαγγελία
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE