Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Τα καφενεια της παλιας Αθηνας
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Κείμενο του δημοσιογράφου, φιλόλογου και πολιτικού Θ. Α. Βελλιανίτη στο Ημερολόγιο Σκόκου, του έτους 1893. Ο Θεόδωρος Βελλιανίτης αναφέρεται στα καφενεία της παλιάς Αθήνας και στην αίγλη με την οποία αυτά περιβάλλονταν. Ο συγγραφέας αναφέρει ότι τα καφενεία αυτά ήταν μέρη, όπου άνθιζε ο πολιτικός λόγος και ουσιαστικά ήταν χώροι διαμόρφωσης και ζύμωσης της κοινής γνώμης. Σταδιακά όμως τα καφενεία αυτά, υπό το βάρος της φθοράς του χρόνου και με την αλλαγή των πολιτικών και κοινωνικών συνθηκών, οδηγήθηκαν σε παρακμή και έπαυσαν τη λειτουργία τους. Τα νέα καφενεία που τα αντικατέστησαν ήταν πολυτελέστερα αλλά τους έλειπε ο παλμός και η ψυχή που χαρακτήριζαν τα πρώτα. Ουσιαστικά η αλλαγή αυτή σηματοδοτούσε την απαρχή μιας νέας εποχής για την Αθήνα αλλά και για την Ελλάδα γενικότερα. Το Ημερολόγιο του Κωνσταντίνου Σκόκου ήταν το δημοφιλέστερο λογοτεχνικό έντυπο της εποχής του και στις σελίδες του φιλοξενήθηκαν τα πιο αξιόλογα ονόματα της σύγχρονής του ελληνικής λογοτεχνίας. Το τελευταίο του τεύχος κυκλοφόρησε το 1918, τριάντα τρία χρόνια μετά από την έναρξη της κυκλοφορίας του, ενώ το αναγνωστικό κοινό του δεν περιοριζόταν στην Αθήνα και στον τότε μικρό ελλαδικό χώρο αλλά επεκτεινόταν σε όλη την ελληνική διασπορά. Οι συνθήκες που διαμορφώθηκαν μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο οδήγησαν στη διακοπή της κυκλοφορίας του περιοδικού, γιατί ήταν πλέον "μια περιττή πολυτέλεια" για τη χώρα.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας, ώστε οι μαθητές να γνωρίσουν μια πτυχή της καθημερινής ζωής της Αθήνας, στα τέλη του 19ου αιώνα. Η γλαφυρή περιγραφή του κειμένου θα έδινε το έναυσμα στους μαθητές να αναζητήσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των καφενείων της πρωτεύουσας και να συνειδητοποιήσουν τον ρόλο που διαδραμάτισαν στη ζωή των Αθηναίων της εποχής εκείνης ως χώροι πολιτικών ζυμώσεων και συναθροίσεων. Επίσης, συστήνεται οι μαθητές να προβούν σε σύγκριση με τη σημερινή εποχή και να περιγράψουν τη μορφή που έχουν τα σύγχρονα καφενεία. Προτείνεται να αναζητήσουν ονομασίες παλιών αλλά και σύγχρονων καφενείων ή σύγχρονων νεανικών καφενείων, των λεγόμενων καφέ. Μέσα στο κείμενο του Θ. Βελλιανίτη αναφέρονται τα ονόματα γνωστών καφενείων της εποχής, όπως το «Καφενείον, Η Ωραία Ελλάς», «Το πράσινο δενδρί», «Το Παυσίλυπον» και ο «Κήπος του Κλαυθμώνος». Στη συνέχεια, οι μαθητές θα μελετήσουν τις ονομασίες και θα τις σχολιάσουν, επισημαίνοντας διαφορές στις αντιλήψεις ανάμεσα στο σήμερα και το χθες. Επιπλέον, προτείνεται να διερευνηθεί ο ρόλος της πολιτικής στην καθημερινή ζωή του Έλληνα από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα. Επίσης, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι τα καφενεία ήταν παράλληλα χώροι ψυχαγωγίας και διασκέδασης. Οι μαθητές θα αναζητήσουν σημερινούς τρόπους ψυχαγωγίας και θα εντοπίσουν πως διαφοροποιούνται οι σύγχρονοι από τους παραδοσιακούς. Ένα στοιχείο που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι στα παραδοσιακά καφενεία του 19ου αιώνα σύχναζαν μόνο οι άνδρες και όχι οι γυναίκες. Οι μαθητές μέσω σύγκρισης με τη σημερινή εποχή θα καταλήξουν σε συμπεράσματα για τη διαφοροποίηση του ρόλου της γυναίκας μέσα στην πάροδο των αιώνων και θα αντιληφθούν ότι η θέση της γυναίκας έχει βελτιωθεί, τουλάχιστον σε πολλές χώρες. Το φεμινιστικό κίνημα απέδωσε καρπούς και η ισότητα των δύο φύλων είναι μια μάχη που δεν έχει λήξει οριστικά αλλά που καθημερινά κερδίζει έδαφος απέναντι σε παλιές νοοτροπίες και προκαταλήψεις. Ακόμα, το παρόν μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας με σκοπό να αναγνωστεί το κείμενο ή τουλάχιστον κάποια αποσπάσματά του στη γλώσσα της εποχής εκείνης. Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές θα αντιλαμβάνονταν τα διαφορετικά στάδια από τα οποία διήλθε η ελληνική γλώσσα, μέχρι να αποκτήσει τη σημερινή της μορφή. Τέλος, το συγκεκριμένο κείμενο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας με σκοπό την εύρεση των ιδεολογικών στοιχείων που απορρέουν από την περιγραφή του συγγραφέα. Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι, επειδή το συγκεκριμένο αντικείμενο παρουσιάζει πολλές πτυχές και προεκτάσεις, θα ήταν προτιμότερο να μελετηθεί διαθεματικά με τη βοήθεια του μαθήματος της Ιστορίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας ή μέσα στο πλαίσιο ενός σχεδίου εργασίας (project). Με τον τρόπο αυτό θα μελετηθεί πολύπλευρα και θα αποφευχθεί ο κατακερματισμός της γνώσης.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4764
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory
> Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century)
> Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Colloquial and formal words Colloquial and formal wordsColloquial and formal words
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > City and citizen City and citizenCity and citizen
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Colloquial and formal words Colloquial and formal wordsColloquial and formal words
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > City and citizen City and citizenCity and citizen
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator:
Θ. Α. Βελλιανίτης
creator:
Μποζίνη Θεοδώρα
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
scientific metadata coordinator: Ψυχογυιού Ευαγγελία
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator