Ο γερο Δημος του Π.Καρρερη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Εικόνα-εξώφυλλο έντυπης παρτιτούρας της μελωδίας «Ο γέρο Δήμος» του συνθέτη Π. Καρρέρ(η) (1829). Συνεπής στις αρχές του ρομαντισμού ο δημιουργός στοχεύει στην έξαρση των συναισθημάτων του θεατή. Το φανταστικό είναι πηγή έμπνευσης που έχει στόχο την απεικόνιση μιας συναισθηματικής ανταπόκρισης προκαλούμενης από κάποια συγκίνηση. Για το λόγο αυτό επιλέγει μέσω της χαρακτικής τέχνης, μια περιγραφή αγγέλων και μουσικών οργάνων ώστε να πλαισιώσει περιμετρικά το εξώφυλλο. Με τη μονοχρωμία του σκούρου κόκκινου περιγράφει μικρόσωμους και ολόσωμους αγγέλους και μουσικά όργανα να εναλλάσσονται στα χέρια τους ενώ το σύνολο περιπλέκεται από κυματιστές κορδέλες και φυτικό διάκοσμο. Όλα αυτά προκειμένου να εμπλουτιστεί ο τίτλος της μελωδίας και οι σχετικές με αυτή πληροφορίες, οι γραμματοσειρές των οποίων είναι ευδιάκριτες και αυστηρές σε ανοιχτόχρωμο φόντο. Ο Ζακύνθιος συνθέτη στο πνεύμα του ρομαντισμού και του αγώνα για ανεξαρτησία της Ελλάδος, συνέθεσε όπερες και μελωδίες επηρεασμένος από τις ευρωπαϊκές σπουδές του, κυρίως την επίδραση της ιταλικής όπερας, αλλά και το δημοτικό τραγούδι. Ο «γερο-Δήμος» (έργο γραμμένο το 1859) είναι από μια άρια της Α’ πράξης της όπερας «Μάρκος Μπότσαρης» σε ποίηση του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η παρτιτούρα ως αφόρμηση μπορεί να αξιοποιηθεί στη προσέγγιση του κινήματος του ρομαντισμού προκειμένου να διαπιστωθούν τα χαρακτηριστικά του στην τέχνη της χαρακτικής. Εστιάζοντας στις έννοιες φαντασία, έμπνευση, ονειρικό στοιχείο και έκφραση να διερευνηθεί πως εκφράστηκαν την συγκεκριμένη ιστορική περίοδο στην Ευρώπη και πως στην Ελλάδα. Εστιάζοντας στις εφαρμοσμένες τέχνες, μπορεί να εξεταστούν τα είδη της χαρακτικής, τα στάδια δημιουργίας ενός χαρακτικού και η αξιοποίηση τους στο χώρο των εκδόσεων. Στη μουσική εκπαίδευση οι μαθητές μπορούν να εκτελούν μια σειρά μουσικών ειδών, ερμηνεύοντας μουσικά σύμβολα. Επιπλέον να τραγουδούν και να παίζουν ατομικά ή σε ομάδες ένα πιο απαιτητικό ρεπερτόριο και να εκτελείται ένα μέρος ανεξάρτητα από άλλες ομάδες. Επίσης, το Μ.Α.μπορεί να αξιοποιηθεί σε ατομικό μάθημα πιάνου και ερμηνείας. Η ποίηση του Α. Βαλαωρίτη μπορεί να αποτελέσει πεδίο έρευνας της επικής ποίησης και του δημοτικού ομοιοκατάληκτου δεκαπεντασύλλαβου μέτρου. Στο μάθημα της Ιστορίας το έργο μπορεί να συνδεθεί με την αναζήτηση και αναφορά ιστορικών προσωπικοτήτων και γεγονότων. Οι μαθητές των μουσικών σχολειών μπορούν επιπλέον να ασχοληθούν με την μελοποίηση ποιημάτων. Να συνδέσουν τα ποιήματα με την εποχή που γράφτηκαν και τα αντίστοιχα ιστορικά γεγονότα και να προχωρήσουν στην ακρόαση των μελοποιήσεων τους. Να αναπτύξουν συνεργασίες προκειμένου να μελοποιήσουν ποίημα που επιλέχθηκε και να κατασκευάσουν αυτοσχέδια όργανα που θα χρησιμοποιηθούν στη μελοποίηση. Τέλος να αποδώσουν τη μελοποίηση με σημειογραφία (συμβατική ή μη).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Music Library of Greece
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη»)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Image reproduction Image reproductionImage reproduction
TEACHING APPROACH
behaviourist > drill and practise
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Καρρέρης, Π.
validator: Σωτηρία Λαζάρου
editor: Ανδρέας Κωστόπουλος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
metadata validator: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
scientific metadata coordinator: Σωτηρία Λαζάρου
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος - Λίλιαν Βουδούρη
publisher: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος - Λίλιαν Βουδούρη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE