Συντομος ιστορια της ελληνικης γλωσσης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό είναι η ψηφιακή μορφή του βιβλίου του πανεπιστημιακού καθηγητή Γεωργίου Χατζηδάκι με τίτλο: " Σύντομος ιστορία της ελληνικής γλώσσης" Ο Γεώργιος Χατζιδάκις σπούδασε κλασική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το 1877, μετά από νίκη του σε πανεπιστημιακό γλωσσολογικό διαγωνισμό, του χορηγήθηκε υποτροφία από το Πανεπιστήμιο Αθηνών για μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό. Ο Χατζιδάκις ταξίδεψε στη Γερμανία (Πανεπιστήμια Λειψίας, Ιένας και Βερολίνου) και μαθήτευσε για τρία περίπου χρόνια δίπλα σε γλωσσολόγους τεράστιου ακαδημαϊκού διαμετρήματος, όπως ο Georg Curtius και ο μαθητής του στη Λειψία Karl Brugmann, ο Eduard Sievers και ο Berthold Delbrück στην Ιένα. Το 1880 επέστρεψε στην Ελλάδα όπου αρχικά εργάστηκε στο Διδασκαλείο Αθηνών. Ένα χρόνο αργότερα, το 1881, και σε ηλικία τριαντατριών ετών, ο Χατζιδάκις ανακηρύσσεται διδάκτορας (ο ίδιος μάλιστα, γι'αυτό το λόγο, χαρακτηρίζε τον εαυτό του «οψιμαθή») με την διατριβή: «Περὶ τῶν εἰς -ους Συνηρημένων τῆς Β΄ Κλίσεως καὶ τῶν εἰς -ος Οὐδετέρων Ὀνομάτων τῆς Γ΄ ἐν τῇ Νέᾳ Ἑλληνικῇ». Το ίδιο έτος διορίστηκε υφηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, το 1885 προάχθηκε σε έκτακτο καθηγητή, ενώ το 1890 εκλέχθηκε τακτικός καθηγητής της Γλωσσολογίας και της Ινδικής Φιλολογίας και ανέλαβε την ομώνυμη έδρα. Αποσύρθηκε το 1923. Το 1906 εκλέχθηκε Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ήταν ο άνθρωπος που προώθησε την ιδέα της δημιουργίας του «Κέντρου Συντάξεως του Ιστορικού Λεξικού της Νέας Ελληνικής Γλώσσης», το οποίο στην πορεία του χρόνου διαμορφώθηκε ως «Κέντρον Ερεύνης των Νεοελληνικών Διαλέκτων και Ιδιωμάτων» . Πολέμησε δύο φορές στις κρητικές εξεγέρσεις, τη μία σε νεαρή ηλικία το 1866 και την άλλη το 1897, ήδη καθηγητής της έδρας της Γλωσσολογίας και της Ινδικής Φιλολογίας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, προκειμένου οι μαθητές να γνωρίσουν την ιστορική εξέλιξη της Ελληνικής γλώσσας και το πώς τελικά διαμορφώθηκε η Νέα Ελληνική Γλώσσα. Στο πλαίσιο της συνεργατικής μεθόδου, θα μπορούσε να ανατεθεί στους μαθητές σε ομάδες να αναζητήσουν στοιχεία σχετικά με το γλωσσικό ζήτημα και τη γλωσσική διαμάχη , ξεκινώντας από την περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και τη διαμάχη μεταξύ συντηρητικών και προοδευτικών λογίων. Στη συνέχεια οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες για το γλωσσικό ζήτημα κατά το 19ο και 20ο αιώνα με τη διαμάχη δημοτικιστών και καθαρευουσιάνων ( Γ. Ψυχάρης- Γ. Μιστριώτης, Γ. Χατζηδάκις- Γ. Μιστριώτης). Η αναζήτηση αυτή θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον για τους μαθητές και θα τους οδηγήσει σε πολύτιμα συμπεράσματα σχετικά με την ιστορική εξέλιξη και τη διαμόρφωση της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η μελέτη κειμένων των εκπροσώπων του εκπαιδευτικού ομίλου ( Αλ. Δελμούζος, Μ. Τριανταφυλλίδης, Δ. Γληνός), για να αντιληφθούν οι μαθητές τη σημασία και την αξία του αγώνα των μεγάλων δημοτικιστών για την καθιέρωση της Δημοτικής Γλώσσας αλλά και για την ανανέωση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4824
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Digital Library of Serres
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Χατζιδάκις, Γεώργιος Ν.
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
publisher: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE