Ασπρομαυρη φωτογραφια με κοριτσια στην παιδοπολη "Άγιος Ανδρεας"
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί ενα σημαντικό ιστορικό ντοκουμέντο της οργανωμένης φροντίδας που δόθηκε στα ορφανά και άπορα παιδιά μετά τον εμφύλιο πόλεμο στην Ελλάδα, στην παιδόπολη "Άγιος Ανδρέας". Η Μονάδα λειτούργησε αρχικά από το 1947 με την επωνυμία Αναρρωτήριο Παίδων, κατόπιν δωρεάς στο Ελληνικό Δημόσιο του Ολλανδού Φαν Βάικ. Το 1955 με δαπάνες του Δημοσίου χτίστηκε διώροφο κτίριο 1.000 τ.μ. για να φιλοξενήσει παιδιά. Τη δεκαετία του ’70 οι ανάγκες άλλαξαν, καταργήθηκε η παλαιά μορφή του πλαισίου και τότε μετονομάσθηκε σε Παιδόπολη «Άγιος Ανδρέας» Καλαμακίου και φιλοξενούσε παιδιά. Αρχικά στις παιδουπόλεις φιλοξενούνταν παιδιά από τις εμπόλεμες ζώνες της Ελλάδος υπό την εποπτεία του Βασιλικού Ιδρύματος Πρόνοιας. Μετά το τέλος του εμφυλίου πολέμου, οι περισσότερες από τις 52 περίπου παιδοπόλεις έκλεισαν και έμειναν σε λειτουργία 14. Το 1970, το Ίδρυμα μετονομάστηκε σε Εθνικό Οργανισμό Πρόνοιας (Ε.Ο.Π.) (ΦΕΚ 125/2.6.1970) και οι Παιδουπόλεις συνέχισαν να λειτουργούν υπό την επίβλεψη του. Σήμερα οι Παιδουπόλεις (συνήθως αναφέρονται ως «Παιδοπόλεις») είναι ιδρύματα φιλοξενίας και περίθαλψης απροστάτευτων και ορφανών παιδιών. Μετά από σταδιακό κλείσιμο κάποιων παιδουπόλεων, στην Ελλάδα ήταν κατά το 2007 σε λειτουργία 6 παιδοπόλεις οι οποίες φιλοξενούν 200-250 παιδιά. Η λειτουργία και ο ρόλος των ιδρυμάτων αυτών είναι αμφιλεγόμενος αφού οι απόψεις για τον πολιτικά αρνητικό ή μη ρόλο τους και την παιδαγωγική τους αποστολή πολλές φορές εξαρτάται από τις πολιτικές πεποιθήσεις του μάρτυρα που έζησε σε αυτές, ενώ αρκετές φορές έρχονται σε σύγκριση με τα παιδιά που μετεφέρονταν από τον Δ.Σ.Ε στις χώρες του ανατολικού μπλοκ την ίδια εποχή, και που αρκετά επέστρεψαν μετά την μεταπολίτευση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί ένα πολύτιμο ιστορικό ντοκουμέντο του δράματος που βίωσε η παιδική ηλικία στην Ελλάδα του Β' παγκοσμίου πολέμου αλλά και κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου και μετά. Οι μαθητές της ΣΤ' τάξης του Δημοτικού σχολείου και της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο- Λύκειο)αλλά επίσης και όλοι όσοι μελετούν τη θέση του παιδιού στην μετεμφυλιακή Ελλάδα, μπορούν να χρησιμοποιήσουν στη μαθησιακή διαδικασία του μαθήματος της Ιστορίας τη φωτογραφία αυτή. Η φωτογραφία αυτή αποτελεί ντοκουμέντο της καθημερινής ζωής πολλών άτυχων ή τυχερών για άλλοις παιδιών που βρέθηκαν σε αυτή την ταραγμένη περίοδο σε ιδρύματα για να μεγαλώσουν είτε επειδή έχασαν τους γονείς τους είτε επειδή για πολλούς μεταφέρθηκαν εκεί χωρίς τη θέλησή τους από εμπόλεμες περιοχές της Ελλάδας κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου. Μέσω της συναισθητικής πολυτροπικής ανάλυσης της φωτογραφίας μέσω σταδιακών βημάτων οι μαθητές μπορούν μέσω φύλλων εργασίας και με τη χρήση κατάλληλων παράλληλων ιστορικών πηγών να ερμηνεύσουν τη ζωή και την οργάνωσή της σε αυτές τις παιδουπόλεις καθώς και τα συναισθήματα και την προσωπικότητα αυτών των παιδιών. Η εικόνα παραπέμπει σε στρατιωτικού τύπου βάδισμα και σε αυστηρά πειθαρχημένη ζωή, οπότε οι μαθητές μπορούν να αναλύσουν και να πάρουν θέση κριτικά σχετικά με το ρόλο αυτών των παιδουπόλεων και τον αντίκτυπό τους στη μετέπειτα ενήλικη ζωή των παιδιών αλλά και τη δημογραφική και κοινωνικοπολιτική εξέλιξη της Ελληνικής μετεμφυλιακής κοινωνίας.Εκθέσεις με αντίστοιχες φωτογραφίες σύγχρονων και παλαιότερων παιδικών ιδρυμάτων μπορούν να αποτελέσουν αφορμή για project σχετικά με τη θέση του παιδιού σε ταραγμένες κοινωνικοπολιτικά εποχές στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
OTHER TECHNICAL REQUIREMENTS
Ίσως χρειαστεί πρόγραμμα βελτίωσης ανάλυσης εικόνας.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4879
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΚΟΣΜΙΔΟΥ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE