Λιθος της βορειας ζωοφορου του Παρθενωνα.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ιστορική φωτογραφία λίθου από τη βόρεια ζωοφόρο του Παρθενώνα γύρω στα 1865. Στη λίθο από τη βόρεια ζωοφόρο του Παρθενώνα απεικονίζονται νέοι να οδηγούν βόδια για θυσία στους θεούς. Ο Παρθενώνας είναι ναός, χτισμένος προς τιμήν της θεάς Αθηνάς, προστάτιδας της πόλης της Αθήνας. Υπήρξε το αποτέλεσμα της συνεργασίας σημαντικών αρχιτεκτόνων και γλυπτών στα μέσα του 5ου π.Χ. αιώνα. Η εποχή της κατασκευής του συνταυτίζεται με τα φιλόδοξα επεκτατικά σχέδια της Αθήνας και της πολιτικής κύρους που ακολούθησε έναντι των συμμάχων της κατά την περίοδο της αθηναϊκής ηγεμονίας στην Αρχαία Ελλάδα.Η κατασκευή του ξεκίνησε το 448/7 π.Χ. και τα εγκαίνια έγιναν το 438 π.Χ. στα Μεγάλα Παναθήναια, ενώ ο γλυπτός διάκοσμος περατώθηκε το 433/2 π.Χ. Σύμφωνα με τις πηγές, οι αρχιτέκτονες που εργάστηκαν ήταν ο Ικτίνος, ο Καλλικράτης και πιθανόν ο Φειδίας, που είχε και την ευθύνη του γλυπτού διάκοσμου. Είναι ένας από τους λίγους ολομάρμαρους ελληνικούς ναούς και ο μόνος δωρικός με ανάγλυφες όλες του τις μετόπες. Στη βόρεια ζωφόρο εικονίζονται τα ζώα για τη θυσία, τέσσερα βόδια και τέσσερα κριάρια, ακολουθούν οι σκαφηφόροι, οι υδριαφόροι, οι μουσικοί, οι θαλλοφόροι, τα άρματα με τους αποβάτες και τέλος οι ιππείς.Αποτελείται από 47 λίθους με συνολικό μήκος 58,70 μ. Κάποιοι λίθοι έχουν χαθεί και μερικοί από αυτούς είναι γνωστοί μόνο από τα σχέδια του Carrey, ενώ κάποιοι άλλοι είναι παντελώς άγνωστοι. Οι λίθοι φυλάσσονται στο Βρετανικό Μουσείο και στο Μουσείο της Ακρόπολης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί ένα εξαίρετο φωτογραφικό ιστορικό ντοκουμένο λίθου από τη βόρεια ζωοφόρο του Παρθενώνα και αφόρμηση για διαθεματικά ομαδοσυνεργατικά προτζεκτ σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μέσω της φωτογραφίας οι μαθητές του Δημοτικού σχολείου μπορούν με τη βοήθεια απλών φύλλων εργασίας αλλά και μέσω καθοδηγούμενης από το δάσκαλο ιστοεξερεύνησης, να ανακαλύψουν την Ιστορία του Παρθενώνα και ειδικότερα των λίθων της βόρειας ζωοφόρου. Σε διαθεματικά πλαίσια μπορούν να αναζητήσουν στο μάθημα των Θρησκευτικών της έννοια της θυσίας στην αρχαία ελληνική θρησκεία σε σύγκριση με τις σύγχρονες θρησκείες και τον Χριστιανισμό. Τέλος στα πλαίσια της αισθητικής αγωγής μπορούν να προσπαθήσουν να αναπαραστήσουν τη ζωοφόρο μέσω προγράμματος ζωγραφικής ή στα μπλοκ ζωγραφικής τους. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση οι μαθητές μπορούν να εντρυφήσουν περισσότερο στη σύγχρονη ιστορία των γλυπτών του Παρθενώνα και την πολιτική διεκδίκησής τους, ενώ μπορούν να τα συνδέσουν με την ιστορική περίοδο του χρυσού αίωνα του Περικλή. Τέλος η ανάλυση της έννοιας της θυσίας μπορεί να γίνει σε ένα βαθύτερο θρησκευτικό ή κοινωνιολογικό μεταεπίπεδο. Τέλος οι μαθητές των καλλιτεχνικών επαγγελματικών σχολών μπορούν σε πρότζεκ ομαδικά να αναλύσουν τεχνική, ύφος και ειδική τεχνοτροπία του φωτογραφημένου λίθου σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν την κλασσική τους αξία αλλά και να τα αναπαραστήσουν μέσω ειδικών σχεδιαστικών προγραμμάτων.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
OTHER TECHNICAL REQUIREMENTS
Ίσως χρειαστεί πρόγραμμα βελτίωσης ανάλυσηε εικόνας.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4953
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > Non-Christian Religions Non-Christian ReligionsNon-Christian Religions > Ancient Greek Religion Ancient Greek ReligionAncient Greek Religion
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE