Mavilis Lorentzos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία που απεικονίζει τον κερκυραίο ποιητή Λορέντζο Μαβίλη (Ιθάκη, 1860-Δρίσκο Ηπείρου 1912) με στρατιωτική εξάρτυση. Απόκειται στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Κέρκυρας. Ο Λορέντζος Μαβίλης γεννήθηκε το 1860 στην Ιθάκη. Είχε ισπανική καταγωγή, αφού ο παππούς του, εκ πατρός, ήταν πρόξενος της Ισπανίας στην Κέρκυρα, όπου είχε εγκατασταθεί η οικογένειά του. Στην Κέρκυρα πέρασε και το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Το 1880 πήγε στη Γερμανία για να σπουδάσει φιλολογία και φιλοσοφία. Επηρεάστηκε από τις θεωρίες του Νίτσε, την "Κριτική του Καθαρού Λόγου" του Ιμμάνουελ Καντ και από την "Βουλησιαρχία" του Αρθούρου Σοπενχάουερ. Ακόμα ασχολήθηκε με τα σανσκριτικά φιλοσοφικά κείμενα και μετέφρασε αποσπάσματα από το ινδικό έπος Μαχαμπχαράτα. Κατά την παραμονή του στη Γερμανία ασχολήθηκε επίσης με την σύνθεση λυρικών ποιημάτων (κυρίως σονέτων), και την επίλυση σκακιστικών προβλημάτων. Το 1896 ο Λ. Μαβίλης συμμετείχε στην επανάσταση της Κρήτης και το 1897 κατά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο συγκέντρωσε εβδομήντα κερκυραίους εθελοντές για να πολεμήσουν στην Ήπειρο. Το 1910 εξελέγη βουλευτής Κέρκυρας. Υπήρξε «δημοτικιστής» και το 1911, υπερασπίζοντας τη δημοτική γλώσσα ως αντιπρόσωπος και μέλος της Αναθεωρητικής Συνέλευσης της Κέρκυρας στην Ελληνική Βουλή, απευθυνόμενος στους αντιπάλους του «καθαρολόγους» είπε: «Χυδαία γλώσσα δεν υπάρχει. Υπάρχουσι χυδαίοι άνθρωποι, και υπάρχουσι πολλοί χυδαίοι άνθρωποι ομιλούντες την καθαρεύουσαν». ("Εφημερίς των συζητήσεων της Βουλής", Β' Αναθεωρητική Βουλή, 1911, σελ. 689, συνεδρίασις 36). Σκοτώθηκε στις 28 Νοεμβρίου 1912 στη μάχη του όρους Δρίσκου κοντά στα Ιωάννινα ως επικεφαλής λόχου εθελοντών Γαριβαλδινών κατά τον Α΄ Βαλκανικό πόλεμο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε ομαδοσυνεργατικές, ανακαλυπτικές-διερευνητικές διδακτικές επιλογές. Η ζωή του κερκυραίου ποιητή και βουλευτή Λορέντζου Μαβίλη, οι ιδεολογικές καταβολές της πατριωτικής του δράσης, η ποίησή του και οι επιρροές της, η βαθιά κοινωνική και πολιτική του στράτευση αλλά και ο ηρωικός θάνατός του με το εθελοντικό σώμα των Γαριβαλδινών εναντίον των Τούρκων στον Δρίσκο της Ηπείρου αποτελούν πρόσφορα πεδία για την εφαρμογή γνωστικών και εποικοδομιστικών διδακτικών πρακτικών. Ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει το μαθησιακό αντικείμενο ως αφόρμηση στην παρουσίαση του έργου και της πολυδιάστατης δράσης του ποιητή, αλλά και ως αφορμή ευρύτερων συζητήσεων για τον ρόλο των πνευματικών ανθρώπων στη ζωή, την πολιτική τους στράτευση, το χρέος τους απέναντι στην κοινωνία και την επιρροή των δυτικών καλλιτεχνικών ρευμάτων στους έλληνες ποιητές (βλ. παρνασσισμός και σονέτο). Είναι χαρακτηριστικό ότι η φωτογραφία εστιάζει στη στρατιωτική ιδιότητα και όχι την ποιητική. Με κατάλληλες, εμπνευσμένες και προσαρμοσμένες στις εκάστοτε ιδιαιτερότητες της σχολικής τάξης διδακτικές στρατηγικές, ο διδάσκων μπορεί να αναθέσει εργασίες ατομικές ή ομαδικές αναζητώντας ανάλογες περιπτώσεις προβολής του πατριωτικού ιδεώδους από την αρχαία ελληνική γραμματεία ως τις μέρες μας (πρβλ. ενδεικτικά, Όμηρος, Αρχίλοχος, Πίνδαρος, Πλάτων, Αισχύλος κ.λ.π). Επίσης, μπορεί να εκμεταλλευτεί τις επιρροές του Λ. Μαβίλη από τον Σοπενχάουερ και την ινδική φιλοσοφία σε συνδυασμό με το ποιητικό ή/και μεταφραστικό του έργο, αποκαλύπτοντας έτσι τις βαθύτερες καταβολές της σκέψης του. Τέλος, με αφορμή τη σύντομη πολιτική του σταδιοδρομία και το βουλευτικό του αξίωμα ως βουλευτή Κέρκυρας ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει στη θέση που λαμβάνει ο ποιητής-βουλευτής υπέρ της δημοτικής μπροστά στο φλέγον για την εποχή «γλωσσικό ζήτημα», ένα ζήτημα που συνδέει αναπόσπαστα με το εθνικό. Η επίσκεψη σε μουσεία, ιστορικούς χώρους που συνδέονται με τη ζωή του ποιητή, βιβλιοθήκες και ιστορικά αρχεία, αφιερώματα και καλλιτεχικές δημιουργίες των μαθητών με αφορμή τη ζωή και το έργο του Λ. Μαβίλη συνάδουν με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Ιστορίας και της Ιστορίας της Τέχνης. Η διαθεματική λειτουργία μπορεί να βρει εφαρμογή στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, της Τοπικής Ιστορίας, Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Φιλοσοφίας, των Καλλιτεχνικών, της Μουσειακής Αγωγής και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Parnassianism ParnassianismParnassianism
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Poems - Songs Poems - SongsPoems - Songs
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Topics TopicsTopics > Human - human relations and values Human - human relations and valuesHuman - human relations and values
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Philosophy PhilosophyPhilosophy
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > socratic instruction
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE