Theodoritos Vresthenis (1787-1843)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για εικόνα του επισκόπου Βρεσθένης Θεοδώρητου, αγωνιστή της επανάστασης του 1821 και πολιτικού προσώπου των πρώτων ελεύθερων χρόνων του νέου ελληνικού κράτους. Γεννήθηκε το 1787 στη Νεμνίτσα της Γορτυνίας. Αφού έλαβε τα πρώτα του γράμματα, μετέβη στα Βρέσθενα Λακωνίας όπου χρέη επισκόπου εκτελούσε ο θείος του Θεοδώρητος Α'. Εκεί συμπλήρωσέ τη μόρφωσή του και το 1813 χειροτονήθηκε επίσκοπος και διάδοχός του. Μυήθηκε ενωρίς στην Φιλική Εταιρεία και συμμετείχε ενεργά και ουσιαστικά στην επανάσταση από την έναρξή της. Πολέμησε μεταξύ άλλων στο Βαλτέτσι, στα Βέρβαινα και στα Δολιανά. Έχαιρε ιδιαίτερης εκτίμησης μεταξύ των μεγαλύτερων αγωνιστών. Ο Κολοκοτρώνης τον προσφωνούσε : "καπετάν δεσπότη". Εκτός από τη συμμετοχή του στα πεδία των μαχών παρακινεί με γράμματα τους Έλληνες των περιοχών που ήταν διστακτικές ως προς τη συμμετοχή τους στον αγώνα και οργανώνει την επιμελητεία στρατοπέδων. Συμμετέχει στις πρώτες προσπάθειες πολιτικής οργάνωσης των επαναστατημένων Ελλήνων αναλαμβάνοντας πρόεδρος της Πελοποννησιακής Γερουσίας (1821), αντιπρόεδρος του Βουλευτικού (1823), και αντιπρόεδρος της Β' Εθνοσυνελεύσεως. Απεβίωσε το 1843, πένης, κατά το παράδειγμα του μεγάλου Νικηταρά, δίχως να έχει καμίαν προσδοκία ή απολαβή υλική από την πατρίδα. Το τελευταίο του θέλημα όπως το εξέφρασε στο φίλο του Γενναίο Κολοκοτρώνη ήταν: "Αν θέλει το Έθνος ας λάβει φροντίδα των ιδικών μου. Εγώ δεν έχω τίποτε να τους μοιράσω παρά μόνον την ευχή μου". Είναι ένας ακόμα από την μακρά σειρά ιερωμένων-αγωνιστών όπως ο Άρτης Πορφύριος, ο Αθηνών Θεόφιλος, ο Έλους Άνθιμος, ο Σαλώνων Ησαΐας, ο Ρωγών Ιωσήφ, ο Αθανάσιος Διάκος (Αλαμάνα), ο Γρηγόριος Δικαίος - Παπαφλέσας (Μανιάκι), ο καλόγερος Σαμουήλ (Κούγκι) κ.ά., που θυσίασαν τη ζωή τους για την ανάσταση της πατρίδας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Τα γεγονότα του βίου και ο αγώνας του Βρεσθένης Θεοδώρητου συνεισφέρουν στο να μελετηθούν εκτενέστερα οι προεπαναστατικές συνθήκες στην Πελοπόννησο και τα πρώτα στάδια των εχθροπραξιών μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων. Επίσης είναι σημαντικό κεφάλαιο της μελέτης της συμμετοχής της ιδιαίτερης ομάδας των ιερωμένων στον αγώνα, πλείστοι των οποίων έχαιραν μεγάλης εκτίμησης από τους πλαρχηγούς και έχασαν με μαρτυρικό τρόπο τη ζωή τους στο πεδίο της μάχης. Αυτό το στοιχείο θα μπρούσε πιθανώς να είναι χρησιμοποιήσιμο και σε ανάλογο πεδίο της εκκλησιαστικής ιστορίας. Επειδή ο Θεοδώρητος έχει συμμετάσχει στο προεδρείο τριών από τα πρώτα οργανωμένα διοικητικά σώματα του νεοπαγούς κράτους, μπορούμε να βοηθηθούμε από τη διαδρομή του βίου του, στη μελέτη της σύνθεσής και του έργου τους καθώς και των πρώτων προσπαθειών ώστε να οργανωθεί μια δημοκρατική και αποτελεσματική πολιτεία. Ο βίος, ο αγώνας και η τελική κατάσταση του Θεοδώρητου στο ελεύθερο κράτος, μας παρέχει επιπλέον ένα παράδειγμα αγνού αγωνιστή που δεν εζήτησε (και δεν του προσεφέρθη) κάποιο αντίτιμο για τον εαυτό του ή για τους συγγενείς του για την προσφορά του (κατά το παράδειγμα του Νικηταρά αλλά και πλείστων άλλων αγωνιστών που κατέληξαν πένητες και επαίτες εφόσον δεν δέχτηκαν να προσεταιριστούν την τότε πολιτική ηγεσία). Επιπλέον από τα πενιχρά του εισοδήματα, κι επειδή είχε διαγνώσει την κομβική αξία της εκπαίδευσης, μπορούμε να αναφερθούμε στη συνεισφορά του ως ευεργέτη στη λειτουργία τοπικών σχολείων της Βαμβακούς και των Βρεσθένων.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Social and political organization Social and political organizationSocial and political organization
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Contemporary historic, geographical and social data Contemporary historic, geographical and social dataContemporary historic, geographical and social data
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE