Paraschos Achillefs
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Τσιγκογραφία που απεικονίζει τον ποιητή Αχιλλέα Παράσχο (Ναύπλιο, 1838-Αθήνα 1895). Απόκειται στη Βιβλιοθήκη Σγουρδαίου-Βλάχου (Ποικίλη Στοά, 1896, σ. 32). Ο Αχιλλέας Παράσχος γεννήθηκε στο Ναύπλιο, καταγόταν όμως από τη Χίο. Η οικογένειά του είχε καταφύγει στο Ναύπλιο μετά την καταστροφή του νησιού από τους Τούρκους και λίγο αργότερα εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Εκεί ο Αχ. Παράσχος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Οι πληροφορίες για τη μόρφωσή του είναι λίγες και αβέβαιες. Έμαθε τα πρώτα γράμματα κοντά στον μεγαλύτερο αδερφό του Γεώργιο, επίσης ποιητή. Πρωτοδημοσίευσε στίχους του στο περιοδικό Αβδηρίτις του Δημ.Βρατσάνου και στη Χρυσαλλίδα. Πολύ γρήγορα έγινε δημοφιλής στους λογοτεχνικούς κύκλους της εποχής. Την ίδια περίοδο εντάχθηκε στην αντιοθωνική οργάνωση Χρυσή νεολαία, διώχθηκε και φυλακίστηκε. Βγήκε από τη φυλακή κατόπιν παρέμβασης του αδερφού του. Εξακολούθησε ωστόσο την ίδια τακτική, γράφοντας ποιήματα κατά του ΄Οθωνα και πήρε μέρος στην εξέγερση του 1862, η οποία οδήγησε στην πτώση του ΄Οθωνα. Μετά το θάνατο του τέως βασιλιά ωστόσο έγραψε το Ελεγείον εις τον Όθωνα, ποίημα που φανέρωνε μεταμέλεια για την προηγούμενη δράση του και τον κατέστησε ακόμη πιο δημοφιλή. Υπήρξε υπάλληλος στη Βουλή, έπαρχος Θήρας, πρόξενος στο Ταϊγάνι της Ρωσίας και γραμματέας του γενικού λογιστηρίου του Κράτους. Ανήκει στους ποιητές οι οποίοι έγραφαν και κατά παραγγελία, κερδίζοντας χρήματα από την τέχνη τους. Παράλληλα δημοσίευε ποιήματα σε εφημερίδες και περιοδικά, απήγγελλε ελεγεία και πανηγυρικά ποιήματα. Κυρίως ήταν γνωστός για τα ερωτικά του ποιήματα. Η πρώτη έκδοση ποιημάτων του Παράσχου έγινε από τον οίκο Ανδρέου Κορομηλά σε τρεις τόμους (τα επικολυρικά, τα πατριωτικά και τα ελεγεία, τα ερωτικά), οι οποίοι έγιναν ανάρπαστοι. Η γλώσσα του είναι άλλοτε καθαρεύουσα και άλλοτε μεικτή. Ο Παράσχος στάθηκε ο πιο δημοφιλής ποιητής της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής και ο τελευταίος εκπρόσωπος της αθηναϊκής ρομαντικής ποίησης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο προσφέρεται για τη διδασκαλία του γραπτού ποιητικού λόγου στα χρόνια της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής (1830-1830). Ο ποιητής Αχιλλέας Παράσχος, μολονότι σήμερα είναι ένας μάλλον ξεχασμένος ποιητής του ρομαντικού 19ου αιώνα, στα χρόνια της δημιουργίας του υπήρξε εξαιρετικά δημοφιλής και αναγνωρισμένος. Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί το μαθησιακό αντικείμενο σε ομαδοσυνεργατικές,ερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές προσεγγίσεις, προκειμένου να ανασυρθεί και να μελετηθεί η ποιητική παραγωγή μίας άλλης εποχής, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και αναφορές σε ιστορικά προσδιορισμένες αισθητικές και καλλιτεχνικές αξίες. Ειδικότερα, μπορούν να ανατεθούν από τον διδάσκοντα ομαδικές εργασίες, προκειμένου να συλλεγούν πληροφορίες για το ιστορικό και ιδεολογικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιούργησαν οι ποιητές της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής, όπως ο Αχ. Παράσχος, ο Παναγιώτης και ο Αλέξανδρος Σούτσος, ο Δημήτριος Παπαρρηγόπουλος, αλλά και ποιητές της Επτανησιακής Σχολής, όπως ο Διονύσιος Σολωμός, ο Ανδρέας Κάλβος ή ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης. Η θεματική κατάταξη του έργου των εκπροσώπων αυτών (βλ. ενδεικτικά το ερωτικό στοιχείο στην ποίηση του Αχ. Παράσχου και των άλλων) μπορεί να φωτίσει τις ιδιαιτερότητες της κάθε Σχολής ή/και του καθενός χωριστά ποιητή ως προς το ύφος, τη γλώσσα, το περιεχόμενο και την πρωτοτυπία ή τη συμμόρφωση σε παραδεδομένες ποιητικές φόρμες. Περαιτέρω, ο ρομαντισμός και η ποιητική παραγωγή της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής μπορούν να αντιπαραβληθούν με τον δυναμισμό και τα νέα στοιχεία που κομίζει στην ελληνική ποίηση η Νέα Αθηναϊκή Σχολή (γενιά του 1880). Οι μαθητές μπορούν να συγκεντρώσουν αντιπροσωπευτικά δείγματα αυτά των αντίθετων χαρακτηριστικών ανάμεσα σε μία εποχή που έρχεται και μία άλλη που παρέρχεται. Ζωγραφική και ποίηση καταδεικνύουν ανάγλυφα αυτή τη σύγκρουση ή τη μετάβαση. Ανάλογες αφορμές μπορεί να δώσει το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο έδρασε ως πολιτική προσωπικότητα ο ποιητής (αντιοθωνικός αγώνας και εξέγερση του 1862, έξωση του Όθωνα, μεταστροφή του ποιητή και μεταμέλεια). Αυτή η διαθεματική προσέγγιση θα μπορούσε να οδηγήσει με τη χρήση των ΤΠΕ σε εμπνευσμένες διδακτικές επιλογές και εργαστηριακές εφαρμογές, όπως τη δημιουργία από τους/τις μαθητές/-τριες διαφανιών παρουσίασης με χαρακτηριστικά δείγματα ζωγραφικής πλαισιωμένα από στίχους του ανάλογου καλλιτεχνικού ρεύματος. Η παραπάνω ενδεικτικές προτάσεις συνάδουν γενικά με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Ιστορίας, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > First Athenian School First Athenian SchoolFirst Athenian School
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Romanticism RomanticismRomanticism
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE