Nikanor, Exarch of Stagoi
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για εικόνα που βρίσκεται στο Καθολικό της Μονής Αγίου Νικολάου Αναπαυσά στα Μετέωρα. Αναπαριστά τον ιερομόναχο, Έξαρχο Σταγών και "κτήτορα" της μονής που έχει αναγείρει το Καθολικό, χρονολογείται περί το 1527 και έχει φιλοτεχνηθεί από τον σημαντικότατο εκπρόσωπο της Κρητικής Σχολής Θεοφάνη Στρελίτζα-Μπάθα (Θεοφάνης ο Κρης). Ως μαθησιακό αντικείμενο, πέραν της εικόνας, έχει κυρίως αξία να περιληφθούν η αναφορά στην Κρητική Σχολή, στη μελέτη του βίου και του έργου του δημιουργού της, καθώς και στηn ίδια τη μονή Αγ. Νικολάου Αναπαυσά Μετεώρων η οποία την φιλοξενεί.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μελετώντας την εικόνα του ιεροδιάκονου Νικάνορα, έχουμε την ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με τον βίο και το έργο του Θεοφάνη Στρελίτζα, εξέχοντα εκπροσώπου της Κρητικής Σχολής ζωγραφικής. Πέραν του παρόντος έργου, ο Θεοφάνης έχει πλούσια δημιουργία στην ευρύτερη μοναστηριακή κοινότητα (και ο ίδιος εμόνασε). Βλέπουμε τον τυπικό τρόπο εξέλιξης και δημιουργίας ενός εικονογράφου εκείνης της εποχής που εφόσον επιθυμούσε να συνεχίσει να εργάζεται και μετά την άλωση της Πόλης ήταν υποχρεωμένος να διαφύγει εκτός οθωμανικής επικράτειας. Μπορούμε να παρακολουθήσουμε το σύνηθες "δρομολόγιο" από την κατακτημένη Πόλη στην ενετοκρατούμενη Κρήτη με αναπόφευκτο επακόλουθο την αποδοχή νεωτεριστικών δυτικών καλλιτεχνικών στοιχείων. Αυτό μας επιτρέπει εν μέρει να κατανοήσουμε την εξέλιξη της δημιουργίας αυτής της ομάδας καλλιτεχνών. Με αφορμή τη μελέτη της εικόνας του ιεροδιάκονου Νικάνορα και του βίου του δημιουργού της, Θεοφάνη, μπορεί να γίνει και ευρύτερη αναφορά στην Κρητική Σχολή ζωγραφικής η οποία έχει αναδείξει σημαντικότατους καλλιτέχνες και έχει παίξει κομβικό ρόλο στην εξέλιξη της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής. Γνωστότερος ίσως εκπρόσωπός της ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (που πολλοί ωστόσο τον επικρίνουν για υπερβάλλοντα "δυτικισμό"). Σημαντικότερο υφολογικό χαρακτηριστικό της είναι ο συγκερασμός του βυζαντινού φορμαλισμού με νεωτερικά δυτικότροπα στοιχεία όσον αφορά την φόρμα, τα χρώματα, τη διαφορετική θεώρηση του ανθρώπινου στοιχείου κ.ά.. Τέλος, με αφορμή τη μελέτη της εικόνας του Καθολικού της Μονής Αγ. Νικολάου που υπάρχει ήδη από τον 14ο αι., μπορεί να γίναι εκτενέστερη αναφορά στα Μετέωρα, στην ίδρυση και διατήρηση των ιερών μονών, στον τρόπο διοίκησής τους, στο νομικό τους καθεστώς κατά και μετά την οθωμανική κατοχή, στη διαδικασία εικογράφησής τους και στο ρόλο τους ως κιβωτών ιστορίας και ορθοδοξίας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
psychomotor > to imitate and try
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Strelitzas-Bathas Theofanis, Στρελίτζας-Μπαθάς Θεοφάνης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE