Psycharis Giannis
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία που απεικονίζει τον Γιάννη Ψυχάρη (1854-1929) Έλληνα γλωσσολόγου και λογοτέχνη ηγετική μορφή του κινήματος του δημοτικισμού που έγινε γνωστός για το ρόλο του στον αγώνα για την καθιέρωση της δημοτικής ως επίσημης γλώσσα του Ελληνικού κράτους. Το εμβληματικό για τον αγώνα των δημοτικιστών πεζογράφημά του «Το ταξίδι μου», γραμμένο στη δημοτική γλώσσα, γνώρισε μεγάλη αναγνώριση. Το προαναφερόμενο έργο που αποτελεί κράμα μυθιστορηματικού και επιστημονικού λόγου λειτούργησε ως ιδεολογικό μανιφέστο του δημοτικισμού και δέχθηκε τη σφοδρή κριτική των υποστηρικτών της καθαρεύουσας. Ο Γιάννης Ψυχάρης απέρριψε την καθαρεύουσα ως "τεχνητή γλώσσα", που καταστρέφει την αρχαία και την δημοτική γλώσσα του λαού επικρίνοντας όσους επιμένουν στη χρήση της και πρότεινε να αντικατασταθεί από μια «λαϊκή» γλώσσα η οποία ήταν επίσης σε μεγάλο βαθμό γλωσσικό κατασκεύασμα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Ιστορίας και να λειτουργήσει αποτελεσματικά εντός του πλαισίου της διαθεματικότητας. Με αφορμή την εικόνα και στο πλαίσιο της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν και να συγκεντρώσουν πληροφορίες για την ζωή και το έργο του Γιάννη Ψυχάρη και άλλων εκπροσώπων του δημοτικισμού (Πολυλάς, Ροΐδης, Γληνός, Δελμούζος, Τριανταφυλλίδης κ.ά) αλλά και του αντίπαλου στρατοπέδου (Χατζιδάκις κ.ά) και να συζητήσουν γύρω από το θέμα του γλωσσικού ζητήματος λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο και την εποχή και αντλώντας επιχειρήματα μέσα από την μελέτη κειμένων της εποχής. Στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας, οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν την πορεία της ελληνικής γλώσσας και την ιστορία του γλωσσικού διχασμού διαχρονικά, από την εποχή των αττικιστών μέχρι και τις μέρες μας και να στοχαστούν γύρω από τις ιδεολογικές διαστάσεις του γλωσσικού ζητήματος μελετώντας τα γεγονότα των «Ευαγγελικών» και «Ορεστειακών» συγκρούσεων. Η δραματοποίηση και τα παιχνίδια ρόλων σχεδιασμένα και καθοδηγούμενα διακριτικά από τον εκπαιδευτικό θα επιτρέψουν στους μαθητές να προσεγγίσουν και να κατανοήσουν τις ιδεολογικές συγκρούσεις της εποχής που βρίσκουν έκφραση στις αντιπαραθέσεις για το γλωσσικό ζήτημα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Linguistic varieties Linguistic varietiesLinguistic varieties > Social linguistic varieties Social linguistic varietiesSocial linguistic varieties
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century)
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΤΣΑΚΑ
metadata validator: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE