Αλεξανδρου Σουτσου, Η ποιησις της νεωτερας Ελλαδος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το κείμενο είναι ποίημα του Αλέξανδρου Σούτσου (1803-1863), Φαναριώτη ρομαντικού πεζογράφου, σατιρικού ποιητή και θεατρικού συγγραφέα της Α’ Αθηναϊκής Σχολής, δημοσιευμένο το 1839 στο περιοδικό «Αποθήκη των Ωφελίμων Γνώσεων». Ουσιαστικά όμως πρόκειται για απόσπασμα από δημόσια έμμετρη επιστολή που απηύθυνε ο ποιητής στο νεαρό βασιλιά Όθωνα, όταν ο τελευταίος έφτασε στην Ελλάδα το 1833. Το απόσπασμα, γραμμένο σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο, αποτελεί, κατά κάποιο τρόπο, μια ιστορία της ως τότε ελληνικής λογοτεχνίας και δείχνει με σατιρική διάθεση μια αντίληψη για την ποίηση που μεταφέρουν στη μόλις απελευθερωμένη Ελλάδα οι Φαναριώτες, και κυρίως ο ίδιος ο Σούτσος. Πιο συγκεκριμένα ο ποιητής τοποθετεί τη γέννηση της ποίησης στον Βόσπορο όπου ο Αθανάσιος Χριστόπουλος με λυρισμό έψαλλε την ομορφιά, ενώ στη συνέχεια εγκωμιάζει το ποιητικό έργο του Ιάκωβου Ρίζου Ραγκαβή, του Ρήγα Φεραίου και του Μιχαήλ Περδικάρη. Στο δεύτερο μέρος ο Σούτσος αναφέρεται στον Σολωμό και τον Κάλβο υποστηρίζοντας ότι, ενώ είχαν πολλές και πλούσιες ιδέες, όμως παραμέλησαν την ομορφιά της γλώσσας και η ποίησή τους δεν είναι διαχρονική. Στο τρίτο μέρος μιλά για τη δύναμη των εικόνων, των αισθημάτων και των ιδεών του έργου του αδελφού του Παναγιώτη Σούτσου "Ο οδοιπόρος," αλλά και για το δικό του έργο "Σάτυραι" και εκφράζει την ευχή να ακολουθήσουν κι άλλοι ποιητές το δικό τους δρόμο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το ποίημα μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, σε διερευνητική δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές επισημαίνουν τους ποιητές στους οποίους αναφέρεται ο Αλέξανδρος Σούτσος και τα χαρακτηριστικά που τους αποδίδει και συζητούν τη γνώμη που έχει για αυτούς και ιδιαίτερα για τον Κάλβο και τον Σολωμό.
Ο εκπαιδευτικός επίσης μπορεί να αξιοποιήσει το ποίημα σε δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές μέσα από τη σύγκρισή του με άλλα κείμενα Ελλήνων ρομαντικών οδηγείται επαγωγικά στη διαμόρφωση πληρέστερης εικόνας σχετικά με τον ρομαντισμό στη νεοελληνική λογοτεχνία. Επιπλέον μπορεί να το χρησιμοποιήσει ως αφόρμηση σε μαθητοκεντρική δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές διερευνούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Φαναριωτών και της Ρομαντικής Σχολής των Αθηνών συγκριτικά με την Επτανησιακή Σχολή.
Στο ίδιο μάθημα το ποίημα μπορεί να ενταχθεί σε δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές αναζητούν τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής ποίησης.
Λαμβάνοντας υπόψη το χρόνο, το πλαίσιο και το σκοπό για τον οποίο γράφτηκε το ποίημα, ο εκπαιδευτικός μπορεί να το αξιοποιήσει διδακτικά και στο μάθημα της Ιστορίας προκειμένου οι μαθητές να συσχετίσουν το περιεχόμενό του με το γενικότερο πολιτικό πλαίσιο της εποχής του Όθωνα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Romanticism RomanticismRomanticism
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > First Athenian School First Athenian SchoolFirst Athenian School
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Α.Σούτσος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE