The temple of Poseidon. Sounion, 1937-1939, Voula Papaioannou Theocharis
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για φωτογραφία της Βούλας Θεοχάρη Παπαϊωάννου από την περιοχή του Σουνίου (1937-1939), ενός βράχου 60 μέτρων πάνω από τη θάλασσα, στο νοτιότερο σημείο της Αττικής. Στο βραχώδες αυτό ακρωτήριο -σύμφωνα με το μύθο- στάθηκε ο Αιγέας, περιμένοντας το γιο του Θησέα να επιστρέψει από την Κρήτη. Αν οι Αθηναίοι με τον Παρθενώνα τίμησαν την Αθηνά, τη μια από τους δύο διεκδικητές της ονοματοδοσίας της πόλης, στο Σούνιο αφιέρωσαν το ναό στο δεύτερο διεκδικητή, στον Ποσειδώνα. Ενώ λοιπόν ήδη κτιζόταν ο Παρθενώνας, ξεκίνησε και η ανέγερση του ναού του Ποσειδώνα, το 444 π.Χ. Σε τέσσερα μόλις χρόνια, το 440 π.Χ. ο ναός ήταν έτοιμος. Η φωτογραφική απεικόνιση της Βούλας Θεοχάρη Παπαϊωάννου τονίζει ην ιστορική σημασία του χώρου προβάλλοντας έντονα τα φυσικά στοιχεία της περιοχής όπως το βράχο και το Αιγαίο Πέλαγος.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρών μαθησιακό αντικείμενο αφορά μια όψη του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο σε σύνδεση με τα φυσικά στοιχεία της περιοχής όπως το βράχο και το Αιγαίο Πέλαγος μέσα από το φωτογραφικό φακό της Βούλας Παπαϊωάννου. Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της ιστορίας αλλά και της τέχνης για τη γνωριμία των μαθητών/τριών με το χώρο από όπου ο Αιγέας ανέμενε την άφιξη του Θησέα. Το χώρο από όπου όταν αντίκρισε στο βάθος του ορίζοντα το πλοίο με τα μαύρα πανιά, πήδηξε στο πέλαγο, που έτσι ονομάστηκε, Αιγαίο. Η φωτογραφία αναδεικνύει με έξυπνο τρόπο τα φυσικά στοιχεία της περιοχής αλλά και τη σημαντικότητα του χώρου, τον οποίο και παρατηρούσαν οι ναυτικοί πλέοντας από τις Κυκλάδες ή τη Μικρά Ασία προς τον Πειραιά και από εκεί περνούσαν για τελευταία φορά όσοι έφευγαν με πλοίο από την Αττική. Αυτός ήταν κυρίως και ο λόγος που ο βράχος επιλέχθηκε από τους Αθηναίους για να τιμηθεί ο θεός Ποσειδώνας. Ένα ακόμη στοιχείο της φωτογραφίας σχετίζεται με την αρχιτεκτονική των ναών. Η εστίαση του φωτογραφικού φακού στη φυσική ομορφιά του χώρου υπερτονίζοντας έτσι τη συνεργασία και την απόλυτη συνταύτιση του χώρου με το ναό που φαίνεται να αποτελεί ένα στολίδι στην περιοχή με τους επιβλητικούς κίονες και τη στάση του απέναντι στο Αιγαίο πέλαγος. Ο εκπαιδευτικός μπορεί διαθεματικά να αναφερθεί και μελετήσει μαζί με τους μαθητές την αρχαία ελληνική ιστορία καθώς και την αρχιτεκτονική των ναών. Αφού παρουσιαστεί η φωτογραφία μπορεί οι μαθητές σε ομάδες να ερευνήσουν κριτικά και με αξιοποίηση των πηγών από βιβλία ή το διαδίκτυο των της ιστορικότητας της εικόνας. Να μελετηθεί η ζωή και οι συνθήκες που επικρατούσαν στην Αθήνα του χρυσού αιώνα του Περικλή και τα λαμπρά έργα που δημιουργήθηκαν. Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα με την καθοδήγηση και τον συντονισμό από τον εκπαιδευτικό οι μαθητές παρουσιάζουν τις μελέτες τους και ακολουθεί κριτικός και εποικοδομητικός διάλογος στην ολομέλεια της τάξης πάνω στις αναφερθείσες θεματικές, ιστορικά γεγονότα και απεικόνιση μέσω της τέχνης της φωτογραφίας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
behaviourist > drill and practise
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > reciprocal teaching
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to organize values
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE