The monastery of Vatopedi, Mount Athos
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για εικόνα στην οποία απεικονίζεται η μονή Βατοπεδίου στο Άγιο Όρος. Η συγκεκριμένη εικόνα προέρχεται από το βιβλίο της Vogüe Marie Eugène Melchior, de, Vicomte. Syrie Palestine, Mont Athos Voyage aux pays du passé, Troisième édition, Paris, Plon Nourrit, 1887. Aνήκει στη συλλογή της Ελληνικής Βιβλιοθήκης του Κοινωφελούς Ιδρύματος του Αλέξανδρου Ωνάσση. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί, ώστε οι μαθητές να αντιληφθούν τη σχέση του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος της μονής Βατοπεδίου, αλλά και ως αφορμή, για να αναζητήσουν πληροφορίες για τη συμβολή των Αγίου Όρους στη διατήρηση της ορθόδοξης παράδοσης και πίστης και του βυζαντινού πολιτισμού.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας. Η μονή Βατοπεδίου είναι χτισμένη στο μυχό ενός μεγάλου κόλπου, στα βορειοανατολικά της χερσονήσου του Άθω. Παρουσιάζει την όψη μικρής μεσαιωνικής πολιτείας καθώς διαθέτει πολλές πτέρυγες, πύργους, τρούλους, παρεκκλήσια, εργαστήρια και αποθήκες. Το αρχικό κτήριο χτίστηκε από τον αυτοκράτορα Μ. Κωνσταντίνο. Οι μαθητές, αφού παρατηρήσουν προσεκτικά την εικόνα, μπορούν να καταλήξουν σε συμπεράσματα που αφορούν την αρχιτεκτονική των κτηρίων και να δημιουργήσουν μια χρονογραμμή, στην οποία να αποτυπώνονται οι προσθήκες (τοιχογραφίες, κτίσματα) που έγιναν στην αρχική κατασκευή. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η έρευνα για τη βιβλιοθήκη της μονής. Οι μαθητές καλούνται να αναζητήσουν πληροφορίες για το περιεχόμενο (θέματα, χρονολογική κατάταξη υλικού) του αρχείου της μονής. Επίσης, μπορούν να προβληματιστούν για την προσφορά του αγιορείτικου μοναχισμού την περίοδο της Τουρκοκρατίας, αλλά και γενικότερα, την διαχρονική κληρονομιά των αιώνων παρουσίας του. Στα πλαίσια μιας ομαδοσυνεργατικής δραστηριότητας μπορούν να προβληματιστούν για το ρόλο του Αγίου Όρους κυρίως σε δυο κρίσιμες περιόδους της ιστορίας, όπου το Άγιον Όρος έγινε η άμυνα της Ορθοδοξίας. Η πρώτη είναι η περίοδος της παρακμής της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, που συνδυάζεται με την εποχή της Φραγκοκρατίας (1204-1261) και τις διάφορες προσπάθειες ένωσης των δύο Εκκλησιών και η δεύτερη είναι η δύσκολη περίοδος της Τουρκοκρατίας. Στο μάθημα των Θρησκευτικών οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες α) για το ρόλο που διαδραμάτισε ως προπύργιο της ορθοδοξίας και β) για την ιστορία και την προσφορά του Αγίου Όρους στην ανθρώπινη κοινωνία. Στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής οι μαθητές, αφού παρατηρήσουν την τεχνοτροπία της εικόνας, μπορούν να συλλέξουν από το διαδίκτυο εικόνες και άλλων μονών και να προβούν σε συγκρίσεις. Στο μάθημα της Γεωγραφίας, η εικόνα μπορεί να λειτουργήσει ως υλικό, ώστε να παρατηρήσουν οι μαθητές το φυσικό περιβάλλον της περιοχής και να χαρτογραφήσουν την περιοχή όπου τοποθετείται η συγκεκριμένη μονή.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Monastic life Monastic lifeMonastic life
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Natural environment Natural environmentNatural environment > Man Society and Space - Ιnteractions Ιnterdependencies Man Society and Space - Ιnteractions ΙnterdependenciesMan Society and Space - Ιnteractions Ιnterdependencies
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΝΗ ΤΣΙΤΣΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE