Αναγλυφο της κεφαλης του Ασκληπιου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ανάγλυφο της κεφαλής του Ασκληπιού που θεωρείται από τους ντόπιους ως το κεφάλι του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή και βρίσκεται στα τείχη της Πούλα (Η Πούλα στην Κροατία είναι η μεγαλύτερη πόλη της Ίστρια, και βρίσκεται στο νοτιότερο άκρο της χερσονήσου, με πληθυσμό 62.080 κατοίκων. Είναι μια παραλιακή πόλη, χτισμένη στις ακτές ενός κόλπου, προστατευμένου από την ανοικτή θάλασσα και έχει σημαντικό λιμάνι. Φημίζεται για το ήπιο κλίμα, τη θάλασσα και τη φύση. Η πόλη έχει παράδοση στην οινοποιία, αλιεία και στον τουρισμό, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Η Πούλα είναι διοικητικό κέντρο της Ίστρια από τη ρωμαϊκή εποχή. Η πόλη φημίζεται για τα ρωμαϊκά της μνημεία, από τα οποία το πιο γνωστό είναι το Αμφιθέατρο της Πούλα, το έκτο μεγαλύτερο στον κόσμο και που αποκαλείται Αρένα από τους κατοίκους. Είναι ένα από τα καλύτερα διατηρημένα αμφιθέατρα της αρχαιότητας που χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα). Ο Ασκληπιός ήταν ο Θεός της Ιατρικής που λατρευόταν σε όλο τον ελλαδικό χώρο κατά την αρχαιότητα είναι κεντρική φυσιογνωμία του αρχετύπου των ηρώων-θεραπευτών. Ο Ασκληπιός είναι η ιδεατή αντίληψη της ιαματικής δύναμης της φύσης όπως και σήμερα γίνεται αντιληπτή από τους ανθρώπους, που επιδρά κατά τις «ήπιες» εποχές στα υψώματα και στον καθαρό αέρα κάτω από την απαλή λάμψη και θερμότητα του Ηλίου, στα σημεία που αναβλύζουν δροσερές πηγές, ενώ πανύψηλα δένδρα γύρω καθαρίζουν την ατμόσφαιρα. Τέτοιο ακριβώς ήταν και το περιβάλλον των τόπων της λατρείας του και αυτή την αντίληψη ενίσχυσαν οι διάφοροι θρύλοι της γέννησής του και της καταγωγής του. Η θεώρηση της κεφαλής του Ασκληπιού ως εκείνης του Ιωάννη του Βαπτιστή από τα πρώτα χρόνια της επικράτησης της χριστιανικής λατρείας αναδεικνύει την μετατροπή των παγανιστικών- ειδωλολατρικών μνημείων σε αντίστοιχα χριστιανικά μέσα από τη φυσική συνύπαρξη και αλληλεπίδραση των δύο θρησκευτικών ομάδων (Ειδωλολάτρες-Χριστιανοί), κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες. Παράλληλα, γνωρίζουμε βέβαια ότι, μέχρι τον Μέγα Κωνσταντίνο, οι σχέσεις ανάμεσα σε Εθνικούς και Χριστιανούς όχι μόνο δεν ήταν πάντα αρμονικές, αλλά συχνά υπήρξαν διωγμοί, εντάσεις και καταστροφές μνημείων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το ανάγλυφο του Ασκληπιού που θεωρείται από τους χριστιανούς ως η κεφαλή του Ιωάννη του Βαπτιστή αποτελεί μια εξαιρετική διδακτική αφόρμηση και ευκαιρία για τον εκπαιδευτικό ώστε να αναδείξει ζητήματα που αφορούν κυρίαρχα, στο ποια ήταν η σχέση των Χριστιανών με τα μνημεία της αρχαίας θρησκείας και την τέχνη που αυτά εκπροσωπούσαν. Πολλά τα παραδείγματα και από τον ελλαδικό χώρο, όπως η μετατροπή του Παρθενώνα του σημαντικότερου μνημείου της κλασικής αρχαιότητας, σε χριστιανική εκκλησία στα τέλη του 5ου αιώνα ή μάλλον στην περίοδο του Ιουστινιανού.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Culture and Grammatology Culture and GrammatologyCulture and Grammatology
TEACHING APPROACH
behaviourist
behaviourist > programmed instruction
behaviourist > drill and practise
cognitivist
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
cognitivist > reciprocal teaching
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΡΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE