Όργωμα με μουλαρια
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η φωτογραφία απεικονίζει αγρότη να οργώνει τη γη με μουλάρια σε περιοχή της Στερεάς Ελλάδας. Η μέθοδος οργώματος της γης με ζευγάρι μουλαριών μαρτυρά ότι δεν έχει ακόμη επέλθει ο εκμηχανισμός των καλλιεργειών. Η χειρωνακτική εργασία και η χρήση των ζώων αποτελούν ακόμη την κύρια δύναμη της γεωργίας και της αγροτικής παραγωγής μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και τον τραγικό εμφύλιο που ακολούθησε. Η φωτογράφιση έγινε γύρω στα 1945 - 1950 από τη Βούλα Παπαϊωάννου, σημαντική φωτογράφο του 20ου αιώνα, η οποία ασχολήθηκε με τη φωτογραφία από το 1935 και φωτογράφισε σκηνές όπως τον αποχαιρετισμό των στρατιωτών για τη μεταφορά τους στο μέτωπο το 1940, τη φροντίδα των τραυματιών, τις εικόνες πείνας της κατοχής και καθημερινές εικόνες της ελληνικής υπαίθρου μεταπολεμικά. Μέσα από το έργο της περνάει αισιόδοξο μήνυμα για το μέλλον της ανθρωπότητας μετά τον πόλεμο. Η φωτογραφία περιλαμβάνεται σε συλλογή με φωτογραφικά αρχεία του Μουσείου Μπενάκη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το ΜΑ προβάλλεται με τον βιντεοπροβολέα, είτε κατά το μάθημα της Γεωγραφίας είτε κατά την εκπόνηση σχεδίου εργασίας, τόσο σε μαθητές του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου. Οι μαθητές αναγνωρίζουν την εργασία που γίνεται και προσπαθούν να την εντάξουν στο κατάλληλο χωροχρονικό πλαίσιο χρησιμοποιώντας στοιχεία που αποτυπώνονται στη φωτογραφία όπως τα ρούχα του αγρότη, το ζευγάρι των μουλαριών, το φυσικό περιβάλλον, ο τρόπος οργώματος. Στη συνέχεια, κατά ομάδες αναζητούν αντίστοιχες εικόνες και κείμενα που αναφέρονται στην αγροτική παραγωγή και στην αξία της για την επιβίωση και πρόοδο του ελληνισμού, στην παραγωγή διαφόρων περιοχών της Ελλάδας, στην παραγωγή του τόπου τους (αν βρίσκονται σε αγροτική ή ημιαστική περιοχή), στην εντατικοποίηση της παραγωγής και τα προβλήματα που αυτή δημιουργεί (π.χ. θερμοκήπια και κατάχρηση γεωργικών φαρμάκων), στα σημερινά προβλήματα για την αγροτική παραγωγή κ.ο.κ. Αφού συγκεντρωθεί το υλικό και παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της έρευνας κάθε ομάδας στην ολομέλεια, τότε μπορεί να οργανωθεί έκθεση με θεματικές ενότητες όπως: η αγροτική παραγωγή κατά περιοχή της Ελλάδας, η εξέλιξη των μέσων παραγωγής, η παραγωγή του τόπου των μαθητών, η εντατικοποίηση της παραγωγής, τα προβλήματα από την κατάχρηση φυτοφαρμάκων, η μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα από την αλόγιστη χρήση λιπασμάτων κ.ά. Επίσης, το ΜΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά το μάθημα των εικαστικών τόσο των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου στη διδασκαλία θεμάτων σχετικών με την τέχνη και ειδικότερα με τη φωτογραφία τον 20ο αιώνα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Issues of Visual Arts Issues of Visual ArtsIssues of Visual Arts
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE