The Ottoman army.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Γκραβούρα με τίτλο: Ο Οθωμανικός στρατός, σε βιβλίο του 16ου αιώνα [Johann Adolph Meulich.Die Türckisch Chronica von irem Vrsprung anefang und Regiment bisz vff dise Zeit sampt yre kriegen und streyten mit den christen begangen, Erbämrklich zü lesen,Στρασβούργο, Martin Flach, M.CCCC.XIII (=1513)]. Απόκειται στη βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη. Η στρατιωτική παράδοση των τουρκικών φυλών ήταν η μεγαλύτερη κληρονομιά που μετέφεραν από τις στέπες της Μογγολίας, από τις περιοχές που περιβάλλονται από την οροσειρά Τιεν και τη λίμνη Αράλη, κινούμενες ομαδικά προς δυτικά. Ο οθωμανικός στρατός αποτέλεσε τη ραχοκοκαλιά του οθωμανικού κράτους ως ο σημαντικότερος παράγοντας της κοινωνικής, της οικονομικής και της πολιτικής εξέλιξής του. Οι Οθωμανοί, χάρη στην πολεμική ισχύ τους που προερχόταν από τη στρατιωτική ανδρεία τους, τη δύναμη των όπλων τους και την ικανότητά τους για μάχες ανοικτού πεδίου, κυβέρνησαν την Ανατολική Ευρώπη, τη Δυτική Ασία και το μεγαλύτερο μέρος του Μαγκρέμπ, έχοντας υπό την κυριαρχία τους χώρες με πολύ διαφορετικές πολιτισμικές και θρησκευτικές παραδόσεις.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει το μαθησιακό αντικείμενο σε ομαδοσυνεργατικές και ερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές προσεγγίσεις γνωστικού ή/και εποικοδομηστικού τύπου στο μάθημα της Ιστορίας. Με αφορμή το περιεχόμενο της γκραβούρας του 16ου αιώνα με θέμα τον οθωμανικό στρατό ο διδάσκων μπορεί να αναθέσει ομαδικές εργασίες ή/και να οργανώσει διδασκαλίες αναφορικά με την εξάπλωση των Οθωμανών από την πρώτη στιγμή της εμφάνισής τους στο ιστορικό προσκήνιο, τις περιόδους αυτής της ανάπτυξης, τις τυχόν αλλαγές στα σχήματα και την τακτική, τον οπλισμό και τους σημαντικότερους σταθμούς-μάχες στη μακρά παρουσία τους στα εδάφη της Ασίας και της Ευρώπης. Το διαδίκτυο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για άντληση έγκυρων πληροφοριών από ερευνητικά κέντρα [ενδεικτικά, βλ. Κέντρο Έρευνας Νεότερης Ιστορίας (ΚΕΝΙ) του Παντείου Πανεπιστημίου κ. ά] ή μελέτες, άρθρα και σχετική βιβλιογραφία (ελληνική και ξενόγλωση). Επίσης οι μαθητές/-τριες στο πλαίσιο ομαδικών ερευνητικών εργασιών έχουν τη δυνατότητα να αναζητήσουν γκραβούρες, εικόνες, σύμβολα (σημαίες), αντικείμενα και χρήσιμες πληροφορίες για την εξέλιξη του ίδιου του οθωμανικού στρατού στη μακραίωνη παρουσία του. Σε δεύτερο επίπεδο και ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε τάξης ο διδάσκων θα μπορούσε να στρέψει το ενδιαφέρον των μαθητών σε πιο σύνθετα ιστορικά ζητήματα, προκαλώντας συζητήσεις, ερευνητικά ερωτήματα, κρίσεις και συγκρίσεις, καλλιεργώντας έτσι την ιστορική σκέψη και την ενσυναίσθηση. Τέτοια παραδείγματα θα μπορούσαν να είναι η φύση του οθωμανικού κράτους, η σχέση της θρησκείας με το κράτος και τους «υπηρέτες» του, ο τρόπος και οι μέθοδοι στρατολόγησης (βλ. παιδομάζωμα), η σχέση των κατακτημένων λαών με τους κατακτητές σε επίπεδο οικονομικό και πολιτικό, η ευρωπαϊκή αντίδραση στην οθωμανική εξάπλωση (πόλεμοι, συνασπισμοί-συμμαχίες, σπουδαιότερες μάχες), η βυζαντική αυτοκρατορία μπροστά στον οθωμανικό κίνδυνο, το οθωμανικό οργανωτικό σύστημα του στρατού (φιλοσοφία, ιεραρχία), στοιχεία-πληροφορίες για τον οθωμανικό στρατό ξηράς και το οθωμανικό ναυτικό, η μικρασιατική εκστρατεία και η αντίδραση του οθωμανικού στρατού και της ηγεσίας του (στρατολόγηση, οργάνωση, τακτική, μάχες, αποτελέσματα). Το Μουσείο Τοπ Καπί στην Κωνσταντινούπολη αποτελεί μία ιδανική πρόταση για την οργάνωση εκπαιδευτικών επισκέψεων εκτός Ελλάδας στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμάτων. Η παραπάνω χρήση συνάδει με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Λογοτεχνίας, της Μουσειακής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > War events War eventsWar events
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Design and Color Design and ColorDesign and Color
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE