Allatios Leon
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Λιθογραφία (1872) του Poyen. Απεικονίζει τον λόγιο από τη Χίο Λέοντα Αλλάτιο (Χίος, 1586/1587-Βατικανό, 1669). Ο Λέων Αλλάτιος ήταν ένας από τους μεγάλους λόγιους του 17ου αι. Γεννήθηκε στη Χίο το 1586 ή το 1587 αλλά έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη Ρώμη ως αφοσιωμένος Καθολικός και υπέγραφε λατινικά ή ιταλικά, όπως φαίνεται στα περισσότερα από τα κείμενα που σώζονται. Όταν πέθανε, το 1669 ήταν θεματοφύλακας της Βατικανής Βιβλιοθήκης. Λόγω του πολιτιστικού του υπόβαθρου, δημιουργημένου ανάμεσα στον ελληνικό και το ρωμαϊκό κόσμο, είχε αποκτήσει μία ιδιαίτερη άποψη για το χρόνιο πρόβλημα της Ένωσης των Εκκλησιών. Ήξερε καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο λόγιο της εποχής του τις θρησκευτικές, ιστορικές και καλλιτεχνικές παραδόσεις του Ορθόδοξου κόσμου, που πάλευε να επιβιώσει κάτω από τον τουρκικό ζυγό και με περισσότερο πάθος από οποιονδήποτε θεολόγο του 17ου αι. πρέσβευε ότι η οικειότητα με αυτές τις παραδοσιακές αξίες θα έκανε τις δύο Εκκλησίες να γεφυρώσουν τις θεολογικές και εκκλησιαστικές διαφορές που τις χώριζαν.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να υποστηρίξει διδακτικές πρακτικές γνωστικού και εποικοδομιστικού τύπου. Προς τούτο προτείνονται ομαδοσυνεργατικές, ερευνητικές-ανακαλυπτικές και διαθεματικές προσεγγίσεις αναφορικά με τη ζωή και το έργο του Λέοντα Αλλατίου από τη Χίο. Μία από τις πιο εξέχουσες πνευματικές φυσιογνωμίες του 17ου αιώνα και, ταυτόχρονα, όχι ιδιαίτερα γνωστός σήμερα (πλην της ιδιαιτέρας πατρίδας του, της Χίου), ο Λ. Αλλάτιος υπήρξε διαπρεπής φιλόλογος και ονομαστός για την ευρυμάθειά του. Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί το μαθησιακό αντικείμενο στη διδασκαλία της Ιστορίας και, ιδιαίτερα, αναφορικά με την περίοδο της Θρησκευτικής Μεταρρύθμισης-Αντιμεταρρύθμισης, την ιστορία του σχίσματος ανάμεσα στις δύο Εκκλησίες αλλά και την αυγή του Θρησκευτικού Ανθρωπισμού στην τουρκοκρατούμενη Ανατολή (1669-1774). Ειδικότερα, μπορεί να εστιάσει στις αιτίες φυγής ανθρώπων όπως ο Λ. Αλλάτιος από τη γενέτειρά τους, στο περιβάλλον που αυτοί οι άνθρωποι συνάντησαν στην Ιταλία και γενικότερα στη Δύση, στην κατάσταση που επικρατούσε ανάμεσα στις δύο Εκκλησίες (Ορθόδοξη-Ανατολική και Καθολική-Δυτική) αλλά και στις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούσαν εντός της ίδιας της Καθολικής Εκκλησίας στα χρόνια της προτεσταντικής επανάστασης, στα μέτρα που η δυτική Εκκλησία παίρνει και στα ιστορικά γεγονότα με τα οποία συνδέεται η μακρά αυτή περίοδος. Ο Λ. Αλλάτιος διαθέτει χαρακτηριστικά αναγεννησιακού ανθρώπου (homo universalis) και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα λογίου, στο πρόσωπο και τη δράση του οποίου αποτυπώνεται η ζεύξη μεταξύ Χριστιανισμού και Ανθρωπισμού/Ουμανισμού. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να συνδυαστεί με ενδελεχέστερη έρευνα σε Βιβλιοθήκες (βλ. Γεννάδειος) και Μουσεία (π.χ. Λαογραφικό Χίου «Λέων Αλλάτιος») καθώς και εκπαιδευτικές επισκέψεις εντός και εκτός Ελλάδας (ενδεικτικά Χίος-Ιταλία/Βατικανό). Η χρήση του συνάδει με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επίσης, η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Ελληνικής Γλώσσας, της Τοπικής Ιστορίας, της Μουσειακής Αγωγής, της Αισθητικής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών, των Θρησκευτικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Religion ReligionReligion
Philosophy PhilosophyPhilosophy
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Division of the Church Division of the ChurchDivision of the Church
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Poyen
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE