Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
St Constantine
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Δείγμα βυζαντινής ζωγραφικής-αγιογραφίας με θέμα τον Άγιο Κωνσταντίνο ή Κωνσταντίνο Α΄ (Flavius Valerius Aurelius Constantinus Augustus, 272-337 μ.Χ), ρωμαίο αυτοκράτορα (306-337 μ.Χ), αυτοκράτορα της Δυτικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (312-324) και μονοκράτορα (324-337). Το έργο τέχνης ανήκει στον ζωγράφο, έμπορο και πλοιοκτήτη Ηλία Μόσκο (1649-1687) από το Ρέθυμνο της Κρήτης. Απόκειται στο Βυζαντινό Μουσείο (Συλλογή Δ. Λοβέρδου, από ναό Αγίου Βασιλείου του Επάνω στη Ζάκυνθο). Ο Η. Μόσκος εργάστηκε στη Ζάκυνθο, όπου στράφηκε το μεγαλύτερο κύμα των προσφύγων από την Κρήτη μετά την άλωση του Χάνδακα από τους Οθωαμανούς (1669), ενσωματώνοντας στην εικονογραφία των έργων του άφθονα δυτικά στοιχεία. Η περιπάθεια, η ζωηρή έκφραση του πόνου και της οδύνης, η απόδοση του σωματικού όγκου άρχισαν να εμφανίζονται μαζί με άλλα θέματα στην ορθόδοξη εικονογραφία. Πίνακες με αυτά τα νέα χαρακτηριστικά διαδόθηκαν από τη Ζάκυνθο σε όλα τα Επτάνησα.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε διδακτικές πρακτικές γνωστικού και εποικοδομηστικού τύπου, και μάλιστα σε δύο επίπεδα, ως προς τον δημιουργό (Ηλίας Μόσκος) και ως προς το εικονιζόμενο πρόσωπο (Κωνσταντίνος Α΄ ή Άγιος Κωνσταντίνος). Προτείνονται, και στις δύο περιπτώσεις και ανάλογα με τη διδακτική αφορμή, ομαδοσυνεργατικές, ερευνητικές-ανακαλυπτικές, βιωματικές δράσεις με στόχο την ανάδειξη, τη μελέτη, την τεκμηρίωση και τη διαθεματική εκμετάλλευσή του μέσα από στοχευμένες και προσαρμοσμένες, στις ιδιαιτερότητες της κάθε τάξης, διδακτικές επιλογές. Ο Ηλίας Μόσκος, ρεθύμνιος ζωγράφος της εποχής πριν την άλωση του Χάνδακα από τους Οθωμανούς (1669), είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα τεχνοτροπίας των ελλήνων ζωγράφων μετά την Άλωση (1453-1830). Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να αναδειχθεί το έργο των κρητών ζωγράφων της περιόδου, αλλά και γενικότερα της καλλιτεχνικής παραγωγής (λογοτεχνικής, θεατρικής, μουσικής) μετά το 1669, εντός και εκτός οθωμανοκρατούμενου χώρου. Βυζαντινή ζωγραφική, θρησκευτική τέχνη, βυζαντινή-χριστιανική τέχνη, φορητές εικόνες και τοιχογραφίες μπορούν να αποτελέσουν ευρύτερες θεματικές της διδακτικής στρατηγικής. O Μέγας Κωνσταντίνος, Καίσαρας των δυτικών επαρχιών της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, κατοπινός αυτοκράτορας του Ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους (324-337 μ. Χ) και άγιος της Εκκλησίας υπήρξε μεγάλη ιστορική προσωπικότητα. Η ζωή και η δράση του αποτυπώνονται σε έναν τεράστιο όγκο ιστορικών έργων και μελετών, ένα τμήμα των οποίων μπορεί να αναζητηθεί και στο διαδίκτυο με προσεκτική επιλογή και έμφαση στη διαδραστικότητα και την εγκυρότητα. Ο διδάσκων, εκκινώντας από την αγιογραφία του Η. Μόσκου, μπορεί να προσεγγίσει την προσωπικότητα, τις επιλογές, τα ιστορικά γεγονότα και γενικότερα την εποχή του αυτοκράτορα με εργασίες ατομικές ή ομαδικές, μικρής ή μεγαλύτερης διάρκειας (project), όπως: τα γεγονότα που σφράγισαν την τελική επικράτηση του Κωνσταντίνου (νίκη στη Μουλβία γέφυρα επί του Μαξεντίου, συνεννόηση με τον Λικίνιο για από κοινού διοίκηση της αυτοκρατορίας χωρίς Καίσαρες, νίκη στην Ανδριανούπολη και εξόντωση του Λικίνιου), η απόφαση για μεταφορά της πρωτεύουσας της αυτοκρατορίας στην Ανατολή και η ίδρυση της Κωνσταντινούπολης, η γεωστρατηγική θέση της νέας πρωτεύουσας και το παρελθόν της περιοχής, οι θρησκευτικοί και πολιτικοί λόγοι της επιλογής του αυτοκράτορα για μεταφορά της πρωτεύουσας, ο ρόλος και η προσφορά στον Χριστιανισμό της μητέρας του Ελένης και επίσης αγίας, μία περιγραφή-περιδιάβαση της Πόλης μέσα από πληροφορίες, αναπαραστάσεις, γκραβούρες, φωτογραφίες ή άλλο πρωτογενές ή δευτερογενές ιστορικό υλικό. Κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό οι μαθητές και μαθήτριες να εμπλακούν ενεργά σε εργασίες (καλλιτεχνικά έργα, γραπτά δοκίμια, σκίτσα ή άλλα ζωγραφικά έργα, περιλήψεις ή/και διασκευές σχετικών λογοτεχνικών ή θεατρικών έργων κ. ά) αλλά και παρουσιάσεις των έργων τους ενώπιον της ολομέλειας της τάξης ή του Σχολείου σε ειδικές εκδηλώσεις ή/και ευρύτερες θεματικές παρουσιάσεις. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν εργασίες που εκκινούν από οπτικό ιστορικό υλικό και αποσκοπούν στην καλλιέργεια του οπτικού γραμματισμού και της ιστορικής-κριτικής σκέψης, την ενεργητική εμπλοκή όλων των μαθητών, τη βιωματική επαφή με τα ιστορικά κατάλοιπα-τεκμήρια και την καλλιέργεια διαχρονικών αξιών. Τέτοιες αφορμές μπορούν να δώσουν αγιογραφίες, προτομές, αγάλματα, νομίσματα, σημαίες-λάβαρα, αντικείμενα-σύμβολα αλλά και επιλεγμένα αποσπάσματα από ιστορικά έργα της βυζαντινής περιόδου. Μερικές άλλες προτάσεις για διαθεματική χρήση του αντικειμένου θα μπορούσαν να είναι η αναζήτηση έργων της νεοελληνικής γραπτής παράδοσης και λογοτεχνίας με αναφορές στον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο ή/και την Κωνσταντινούπολη (ενδεικτικά, Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου του Κωστή Παλαμά), το διάταγμα των Μεδιολάνων, το Σύμβολο της Πίστεως, οι Α΄ και Β΄ Οικουμενικές Σύνοδοι κ. ά. Η Κωνσταντινούπολη, η Θεσσαλονίκη, η Ρώμη, το Βυζαντινό Μουσείο, το Βατικανό Μουσείο και το Μουσείο του Λούβρου αποτελούν μερικές ελκυστικές προτάσεις εντός και εκτός Ελλάδας στο πλαίσιο της μουσειακής αγωγής και εκπαιδευτικών προγραμμάτων αναφορικά με τον πρώτο βυζαντινό αυτοκράτορα και την ιστορική του παρουσία. Η παραπάνω χρήση συνάδει με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας και των Θρησκευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει επίσης στα πεδία της Ελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Αισθητικής Αγωγής, της Μουσειακής Αγωγής, της Ιστορίας της Τέχνης, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5280
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory
> Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History
> Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Ecumenical Councils Ecumenical CouncilsEcumenical Councils
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Ecumenical Councils Ecumenical CouncilsEcumenical Councils
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > design-based learning
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator:
Moskos Ilias, Μόσκος Ηλίας
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator