Only Photodentro Repositories
User Generated Content
Clear active filters
Subscribe to a subject area to receive notifications for new items
Sikelianos Angelos
METADATA PROVIDER
LEARNING OBJECT PROVIDER
DESCRIPTION
Φωτογραφία (1910) στην οποία απεικονίζεται όρθιος ο ποιητής Άγγελος Σικελιανός (Λευκάδα, 1884-Αθήνα, 1951). Απόκειται στη Βιβλιοθήκη Τριαντάφυλλου Σκλαβενίτη [Κώστας Μπουρναζάκης, Χρονογραφία Άγγελου Σικελιανού (1884 - 1951), Ίκαρος, Αθήνα 2006, σ. 50]. Ο Άγγελος Σικελιανός γεννήθηκε στη Λευκάδα στις 14 Μαρτίου 1884. Ήταν το τελευταίο από τα επτά παιδιά του Ιωάννη Σικελιανού και της Χαρίκλειας Στεφανίτση. Αποφοίτησε από το τετρατάξιο γυμνάσιο το 1900 και τον επόμενο χρόνο εγγράφηκε στη Νομική Σχολή της Αθήνας, χωρίς ωστόσο να ολοκληρώσει ποτέ τις σπουδές του. Πραγματοποίησε αρκετά ταξίδια και γρήγορα στράφηκε στην ποίηση και το θέατρο. Δημοσίευσε τα πρώτα του ποιήματα στα λογοτεχνικά περιοδικά Διόνυσος και Παναθήναια. Σταθμός στη ζωή του υπήρξε η γνωριμία του το 1905 με την Εύα Πάλμερ - η οποία σπούδαζε στο Παρίσι ελληνική αρχαιολογία και χορογραφία - την οποία παντρεύτηκε το 1907 στις ΗΠΑ. Το 1909 δημοσίευσε την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο Αλαφροΐσκιωτος. Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων (1912-1913), ο Α. Σικελιανός θα επιστρατευτεί και θα συμμετάσχει ως απλός στρατιώτης στο μέτωπο της Ηπείρου. Ακολούθησε μια περίοδος έντονης αναζήτησης, που καταλήγει στην έκδοση των τεσσάρων τόμων της ποιητικής συλλογής Πρόλογος στη Ζωή, Η Συνείδηση της Γης μου (1915), Η Συνείδηση της Φυλής μου (1915), Η Συνείδηση της Γυναίκας (1916) και Η Συνείδηση της Πίστης (1917). Ακολουθούν ακόμα τα χαρακτηριστικά ποιήματα Το Πάσχα των Ελλήνων και Μήτηρ Θεού (1917 - 1920), καθώς και διάφορες συνεργασίες του με λογοτεχνικά περιοδικά της εποχής. Το έργο του διακρίνεται από έντονο λυρισμό και ιδιαίτερο εκφραστικό πλούτο. Η αρχαιοελληνική πνευματική ατμόσφαιρα απασχόλησε βαθιά τον Α. Σικελιανό και συνέλαβε την ιδέα να δημιουργηθεί στους Δελφούς ένας παγκόσμιος πνευματικός πυρήνας («Δελφική Ιδέα»). Για τον σκοπό αυτό, με τη συμπαράσταση και την οικονομική αρωγή της γυναίκας του, δίνει πλήθος διαλέξεων και δημοσιεύει μελέτες και άρθρα. Παράλληλα, οργανώνει τις «Δελφικές Εορτές» στους Δελφούς με τις παραστάσεις του Προμηθέα Δεσμώτη (1927) και των Ικέτιδων (1930) του Αισχύλου να ανεβαίνουν στο αρχαίο θέατρο. Οι Δελφικές Εορτές οδήγησαν σε οικονομική καταστροφή και χωρισμό του ζεύγους. Το 1939 του απονεμήθηκε το Κρατικό Λογοτεχνικό Βραβείο για το σύνολο του ποιητικού του έργου. Υπήρξε πέντε φορές υποψήφιος για το βραβείο Νομπέλ Λογοτεχνίας. Πέθανε στην Αθήνα στις 19 Ιουνίου 1951 και τάφηκε στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών.
EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στην ιστορία των Γραμμάτων μας ο Άγγελος Σικελιανός έχει πάρει μια εξέχουσα θέση ανάμεσα στους συγγραφείς της γενιάς του, της δεύτερης —σύμφωνα με τους γραμματολόγους— μεταπαλαμικής γενιάς, που εμφανίζεται λίγο πριν από το 1910 και φέρνει μια ουσιαστική ανανέωση σε πολλά επίπεδα, χωρίς ν’ αποσπάται ολότελα από τον κορμό της παράδοσης. Μαζί με άλλους επιφανείς εκπροσώπους της γενιάς του, τον Ν. Καζαντζάκη, το Κ. Βάρναλη, συνιστούν την προέκταση και ολοκλήρωση της αναγεννητικής εξόρμησης που άρχισε η γενιά του 1880. Συνδέουν οργανικά την παράδοση με την ανανέωση και διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις για τη μετάβαση στο μοντερνισμό. Χαρακτηριστική πάνω σ’ αυτό είναι η σχέση τους με τη γενιά του 1930, η οποία αναγνωρίζει, στο πρόσωπο του Α. Σικελιανού ιδιαίτερα, έναν ποιητικό «πατέρα» και «συνοδοιπόρο στις νέες αναζητήσεις». Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό σε διδακτικές επιλογές γνωστικού ή/και εποικοδομηστικού τύπου, είτε ως διδακτική αφόρμηση, είτε ως ερευνητική πρόταση, είτε πλαισιώνοντας μία ευρύτερη θεματική, αναφορικά με τη ζωή και το έργο του Α. Σικελιανού. Το υλικό που μπορεί να αντλήσει κανείς από το διαδίκτυο είναι πλούσιο και ποικίλο (Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού, Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα, Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών κ. ά). Αφορά λεπτομέρειες για τη ζωή του, εκτενείς κριτικές για το έργο του, πρωτότυπα έργα, κινηματογραφικές μεταφορές (βλ. ενδεικτικά, την ταινία «Η Θητεία της Άνοιξης» του Πάνου Κυπαρίσση, βασισμένη στο ποίημα «Στου Όσιου Λουκά το Μοναστήρι»), μελοποιήσεις, φωτογραφικά αρχεία, κ.ά. Ο διδάσκων με στοχευμένες επιλογές και προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες και το επίπεδο της κάθε τάξης επιλογές μπορεί να αναθέσει εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, μικρής ή μεγαλύτερης διάρκειας (project). Επίσης, μπορεί να οργανώσει επισκέψεις σε Μουσεία (βλ. ενδεικτικά, Μουσείο Δελφικών Εορτών στους Δελφούς, Μουσείο Άγγελου Σικελιανού στη Λευκάδα), ξεναγήσεις σε τόπους (βλ. ενδεικτικά τα σπίτια του ποιητή σε Λευκάδα, Αθήνα, Δελφούς, Συκιά Κορινθίας, Φανερωμένη Σαλαμίνας) ή παρουσιάσεις, θεματικές-λογοτεχνικές βραδιές και διαλέξεις σχετικές με το έργο και την επίδραση του μεγάλου ποιητή. Σε επίπεδο σχολικής τάξης κρίνονται ως ιδιαίτερα ελκυστικές, ερευνητικές-ανακαλυπτικές και ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες με θέματα που θα επέλεγαν οι ίδιοι οι μαθητές από έναν θεματικό κατάλογο. Τέτοιες ερευνητικές προτάσεις θα μπορούσαν να είναι: η ταραχώδης σχέση του Α. Σικελιανού με την Εύα Πάλμερ, η σύλληψη και το περιεχόμενο της Δελφικής Ιδέας, οι δελφικές γιορτές του 1927 και 1930, η φιλία ανάμεσα στον Α. Σικελιανό και τον Ν. Καζαντζάκη, ο λυρισμός των Κ. Παλαμά-Α.Σικελιανού, η περιπετειώδης υποψηφιότητα για το βραβείο Νομπέλ Λογοτεχνίας στην περίοδο 1946-1957 και το παρασκήνιο αυτής, η ανάλυση ποιημάτων του ποιητή με παράλληλη απόπειρα για καλλιτεχνική τους έκφραση (μουσική επένδυση, ζωγραφική αποτύπωση, κινηματογραφική ή θεατρική διασκευή). Η θέση του Α. Σικελιανού ανάμεσα στην παράδοση και τον μοντερνισμό μπορεί να αποτελέσει γόνιμο πεδίο διαλόγου και τεκμηριωμένων επιχειρημάτων μέσα από κατάλληλες διδακτικές επιλογές (ποιήματα ή/και ποιητικές συλλογές), που θα καταδεικνύουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ποίησής του σε σχέση με την παλαμική παράδοση και τον μοντερνισμό των ποιητών της «γενιάς του ΄30». Η παραπάνω χρήση του μαθησιακού αντικειμένου συνάδει με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η διαθεματικότητα μπορεί επίσης να βρει εφαρμογές στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας, της Ιστορίας, της Τοπικής Ιστορίας, της Φιλοσοφίας, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Μουσειακής Αγωγής, της Θεατρικής Αγωγής, της Ιστορίας της Τέχνης, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.
LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5281
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature
> Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools
> New Athenian School / Generation of 1880 New Athenian School / Generation of 1880New Athenian School / Generation of 1880
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Topics TopicsTopics > Human - human relations and values Human - human relations and valuesHuman - human relations and values
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Literary genres Literary genresLiterary genres > Dramatic poetry Dramatic poetryDramatic poetry
Philosophy PhilosophyPhilosophy
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Theater and other forms of Art Theater and other forms of ArtTheater and other forms of Art
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Topics TopicsTopics > Human - human relations and values Human - human relations and valuesHuman - human relations and values
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Literary genres Literary genresLiterary genres > Dramatic poetry Dramatic poetryDramatic poetry
Philosophy PhilosophyPhilosophy
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Theater and other forms of Art Theater and other forms of ArtTheater and other forms of Art
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
psychomotor > to imitate and try
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
psychomotor > to imitate and try
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Show user comments and ratings Hide user comments and ratings
USER COMMENTS
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
USER RATINGS
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Total votes: 0
aggregator