Palamas Kostis
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία (1925) στην οποία απεικονίζεται στο κέντρο ο έλληνας ποιητής Κωστής Παλαμάς (Πάτρα, 1859-Αθήνα, 1943). Απόκειται στο Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών / ΕΙΕ [Γρηγόρης Γεράσιμος (επιμ.), Αριστοτέλης Βαλαωρίτης (1824-79), Αθήνα 1975]. Ο Κωστής Παλαμάς υπήρξε μία από τις σπουδαιότερες πνευματικές φυσιογνωμίες του νέου Ελληνισμού. Ποιητής, δοκιμιογράφος, κριτικός λογοτεχνίας, διηγηματογράφος και θεατρικός συγγραφέας, αποτέλεσε κεντρική μορφή της λογοτεχνικής «γενιάς του 1880» και της αποκαλούμενης «Νέας Αθηναϊκής Σχολής». Γεννήθηκε στην Πάτρα στις 13 Ιανουαρίου του 1859 και καταγόταν από παλαιά μεσολογγίτικη οικογένεια. Στο Μεσολόγγι έζησε έως το 1875, οπότε έφυγε για την Αθήνα και γράφτηκε στη Νομική Σχολή. Το 1886 τύπωσε την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο Τραγούδια της Πατρίδος μου. Στο βιβλίο αυτό, όπως και στα άλλα δύο που ακολούθησαν, Ο Ύμνος στην Αθηνά (1889) και Τα μάτια της ψυχής (1992), ο Παλαμάς φανερώνει τις πρώτες νεανικές του ποιητικές ανησυχίες. Μαζί με τον Γεώργιο Δροσίνη, τον Ιωάννη Πολέμη και άλλους ποιητές της Νέας Αθηναϊκής Σχολής, χρησιμοποιεί τη δημοτική γλώσσα, σε αντίθεση με τους ρομαντικούς καθαρευουσιάνους ποιητές, Σούτσο, Βασιλειάδη, Παράσχο και άλλους.Παντρεύτηκε τη Μαρία Βάλβη, γόνο πολιτικής οικογένειας του Μεσολογγίου, με την οποία απέκτησε τρία παιδιά, τον Λέανδρο (1891-1958), τη Ναυσικά και τον Άλκη. Το 1897 ο Παλαμάς διορίστηκε γραμματέας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τον ίδιο χρόνο με τον διορισμό του εκδίδει τη συλλογή Ίαμβοι και Ανάπαιστοι, που αποτελεί σταθμό στο έργο του. Στο μικρό αυτό βιβλίο, ο ποιητής δείχνει πιο ώριμος, έχει προσωπικό τόνο, δίνει λιτά και επιγραμματικά τις συγκινήσεις που του χαρίζει ο κόσμος της ιστορίας και της ζωής. Ο θάνατος του μικρού παιδιού του, του Άλκη, συντρίβει την πατρική του καρδιά, και τότε γράφει τον Τάφο (1898). Το 1904 ο Παλαμάς κυκλοφορεί την ποιητική συλλογή Ασάλευτη Ζωή, έργο ωριμότητας του ποιητή. Ακολουθούν ποιητικές συλλογές, όπως Οι καημοί της λιμνοθάλασσας, Πολιτεία και Μοναξιά, Οι Βωμοί και οι δύο μεγάλες επικές συνθέσεις του Ο δωδεκάλογος του γύφτου (1907) και Η φλογέρα του Βασιλιά (1910), που τον ανεβάζουν στην κορυφή του ποιητικού Παρνασσού. Τελευταία του ποιητική συλλογή Οι νύχτες του Φήμιου (1935). Εκτός από ποίηση, ο Παλαμάς έγραψε ένα θεατρικό έργο, την Τρισεύγενη (1903), μια σειρά διηγημάτων με καλύτερο τον Θάνατο του Παληκαριού και πλήθος κριτικών δοκιμίων. Το 1926 έγινε μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και το 1930 πρόεδρός της. Το 1934 ήταν υποψήφιος για το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της δημοτικής και κορυφαία μορφή του δημοτικιστικού κινήματος με το κύρος του, αλλά και με τις κυρώσεις που υπέστη για τον γλωσσικό του αγώνα (προσωρινή απομάκρυνσή του από το πανεπιστήμιο). Πέθανε στις 27 Φεβρουαρίου του 1943 και η κηδεία του την επομένη στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών εξελίχθηκε σε αντικατοχικό συλλαλητήριο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε διδακτικές πρακτικές γνωστικού και εποικοδομιστικού τύπου. Προτείνονται ομαδοσυνεργατικές, ερευνητικές-ανακαλυπτικές και βιωματικές δράσεις με στόχο την ανάδειξη, τη μελέτη, την τεκμηρίωση και τη διαθεματική εκμετάλλευσή του μέσα από στοχευμένες και προσαρμοσμένες, στις ιδιαιτερότητες κάθε τάξης, διδακτικές επιλογές. Η συνεισφορά του Κωστή Παλαμά στα Ελληνικά Γράμματα υπήρξε τεράστια. μπολιάζοντας την ποίησή του με τα σύγχρονα ρεύματα του Παρνασσισμού, του Συμβολισμού και του Ρεαλισμού. Το σχετικό ιστορικό ή/και λογοτεχνικό υλικό (οπτικό και ηχητικό) είναι πολύ πλούσιο και, εν πολλοίς, προσβάσιμο από το διαδίκτυο (βλ. ενδεικτικά Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα, Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού κ. α). Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αναθέσει ατομικές ή ομαδικές εργασίες αναφορικά με τη ζωή του μεγάλου ποιητή, την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία, το ποιητικό και θεατρικό του έργο, βασισμένες σε τεκμήρια (φωτογραφίες, έγγραφα, αυτόγραφα και άλλα πρωτότυπα κείμενα του ποιητή) που απόκεινται σε Μουσεία, Βιβλιοθήκες, Ψηφιακά Αποθετήρια, Λογοτεχνικά ή άλλα Αρχεία. Πολύτιμη κρίνεται η τεκμηρίωση και ανάδειξη της συνεισφοράς του Κ. Παλαμά σε ζητήματα όπως η ανανέωση στην ελληνική ποίηση και λογοτεχνία στα τέλη της δεκαετίας του 19ου αιώνα, η στάση του στο γλωσσικό ζήτημα, η διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας και η σχέση του έργου του με τα εθνικά διακυβεύματα στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, η επίδραση της ποίησης και του ήθους του στους νεοτέρους ποιητές, οι επιρροές που δέχτηκε στη διαμόρφωση του δικού του λογοτεχνικού ύφους και η σχέση της Νέας Αθηναϊκής Σχολής με τη δυτική καλλιτεχνική πρωτοπορία. Επικές ποιητικές συνθέσεις όπως ο Δωδεκάλογος του Γύφτου και η Φλογέρα του Βασιλιά προσφέρονται, είτε μέσα από επιλεγμένα αποσπάσματα είτε εν συνόλω, στο πλαίσιο προγραμμάτων φιλαναγνωσίας, για λογοτεχνική ανάλυση ως προς την παλαμική γλώσσα, τη θεματική, τις ιδέες, το ύφος, τις λογοτεχνικές επιρροές και τα δάνεια, τη διαχρονικότητά τους. Η Τρισεύγενη (1903) είναι ένα θεατρικό έργο που προσφέρεται για μία σύγχρονη απόδοση-παράσταση, είτε αυτούσια είτε με προσεκτική διασκευή, γραφή σεναρίου, σκηνοθεσία και διανομή ρόλων από τους ίδιους τους μαθητές. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως αφόρμηση για την εξέταση εις βάθος της «γενιάς του 1880», των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της Νέας Αθηναϊκής Σχολής, των διαφορών της με την Παλαιά Αθηναϊκή Σχολή και τη σχέση που έχει αυτή η γλωσσική ή καλλιτεχνική ανανέωση με τη γενικότερη αλλαγή η οποία επέρχεται στην οικονομική, κοινωνική και πολιτική ζωή του τόπου στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Τέλος, πολιτιστικά προγράμματα, εκπαιδευτικές επισκέψεις, εκδηλώσεις και λογοτεχνικές-μουσικές βραδιές με την ενεργή συμμετοχή των μαθητών/-τριών μπορούν να αναδείξουν το έργο του Κ. Παλαμά και να συμβάλουν ουσιααστικά στο «άνοιγμα» του Σχολείου στην τοπική κοινωνία. Η παραπάνω χρήση συνάδει με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμάτων Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής λογοτεχνίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εμπαίδευση. Η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει στα πεδία της Ιστοράις, της Τοπικής Ιστορίας, της Ελληνικής Γλώσσας (Αρχαίας και Νέας), της Αισθητικής Αγωγής, της Μουσειακής Αγωγής, της Ιστορίας της Τέχνης, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Μουσικής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > New Athenian School / Generation of 1880 New Athenian School / Generation of 1880New Athenian School / Generation of 1880
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Parnassianism ParnassianismParnassianism
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Language - Culture - Art Language - Culture - ArtLanguage - Culture - Art
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Human - Human relations and values Human - Human relations and valuesHuman - Human relations and values
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Poems - Songs Poems - SongsPoems - Songs
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary techniques / methods Literary techniques / methodsLiterary techniques / methods > Meter - Versification Meter - VersificationMeter - Versification
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Theater and other forms of Art Theater and other forms of ArtTheater and other forms of Art
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE