Ενετικο οχυρωματικο καστρο της Λευκωσιας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Έργο του Ιταλού από τη Βενετία γεωγράφου και γιατρού ROSACCIO, Giuseppe, η έκδοση του οποίου έγινε το 1598. Η εικόνα βρίσκεται στο βιβλίο: «Ταξίδι από τη Βενετία στην Κωνσταντινούπολη», το οποίο περιλαμβάνει χάρτες της διαδρομής, που συνοδεύονται από μικρά κείμενα. Αποτυπώνεται το τείχος της Λευκωσίας, γνωστό ως Κάστρο της Λευκωσίας,το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και μεγάλο τμήμα του σήμερα είναι κατεχόμενο. Κατασκευάστηκε από τους Ενετούς στη μορφή που έχει σήμερα σε σχέδια του Τζούλιο Σαβορνιάνο. Διακρίνουμε 11 προμαχώνες και την κοίτη του ποταμού να περιβάλλει περιμετρικά το κάστρο. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 1567 και στα έργα περιλαμβάνονταν και η εκτροπή της κοίτης του Πεδιαίου ποταμού ο οποίος περνούσε πλέον γύρω από το κάστρο, στην τάφρο που δημιουργήθηκε, όπως διακρίνουμε και στην κάτοψη που αποτύπωσε ο Rosaccio. Τα τείχη έχουν κυκλικό σχήμα και περίμετρο 3 μίλια, είναι κατασκευασμένα από χώμα και επενδυμένα με πλίνθους. Ο Ενετός μηχανικός έδωσε στους 11 προμαχώνες ονόματα της οικογένειας του, Μπαρμπάρο, Μούλα, Τρίπολι, Νταβίλα, Κωνστάντζα, Ρόκκας, Καράφα, Ποδοκάτορο, Λορεντάνο, Φλάτρο, και Γκουερίνι. Οι ονομασίες αυτές παραμένουν και σήμερα. Το κάστρο είχε την Πύλη της Πάφου, την Πύλη της Κερύνειας και την Πύλη της Αμμοχώστου ή Πύλη Τζουλιάνα προς τιμήν του αρχιτέκτονα, η οποία ήταν και η μεγαλύτερη από τις τρεις. Στο κέντρο του κάστρου σχεδιάστηκαν τα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια και οι κατοικίες, ενώ δεσπόζουσα θέση κατέχει ο καθεδρικός ναός. Έξω από το κάστρο αποτυπώθηκε το ανάγλυφο της περιοχής μαζί με την τοπική χλωρίδα, η κοίτη του ποταμού και τα δυο γεφύρια που συνδέουν τις όχθες.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς ως εποπτικό υλικό στο πλαίσιο άμεσης διδασκαλίας, για να γνωρίσουν οι μαθητές του Δημοτικού, την τεχνική της μεσαιωνικής οχυρωματικής αρχιτεκτονικής στο μάθημα της Ιστορίας. Ο εκπαιδευτικός υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές δημιουργώντας καταστάσεις διερευνητικής μάθησης. Μέσα από την αναπαράσταση της κάτοψης του κάστρου, οι μαθητές μπορούν να προσεγγίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της οχυρωματικής τεχνικής της Ενετικής περιόδου, αλλά και να διακρίνουν τις αρχιτεκτονικές διαφοροποιήσεις επί του μνημείου που έγιναν με την πάροδο των αιώνων. Επιπλέον μπορούν να μελετήσουν συγκριτικά την σύγχρονη μορφή που έχει πάρει σε σχέση με την οικιστική ανάπτυξη της πόλης. Επίσης στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την τεχνοτροπία της χαρτογράφησης, αλλά και το έργο των περιηγητών της εποχής του 16ου αι., οι οποίοι αποτύπωναν στα έργα τους με γλαφυρότητα και λεπτομέρεια ότι κινητοποιούσε το ενδιαφέρον τους, κι έτσι βοηθούσαν στη διάδοση ιστορικών και πολιτιστικών πληροφοριών σε ανθρώπους που δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν και να απολαύσουν άλλους τόπους και διαφορετικές κουλτούρες. Στη Γεωγραφία να ερευνήσουν το ανθρωπογενές περιβάλλον της εποχής και να το μελετήσουν συγκριτικά με το περιβάλλον της σύγχρονης εποχής. Στη Νεοελληνική Λογοτεχνία να μελετήσουν κείμενα ή τραγούδια σχετικά με την πόλη της Λευκωσίας και την ιστορική της πορεία. Στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση να μελετήσουν την πολιτιστική κληρονομιά της και να γνωρίσουν την τοπική ιστορία του νησιού της Κύπρου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Map projections Map projectionsMap projections
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Cities CitiesCities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Technology and science Technology and scienceTechnology and science
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century)
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > History HistoryHistory
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Travel literature Travel literatureTravel literature
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE