Άποψη της Θεσσαλονικης απο τη θαλασσα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Χαρακτικό του περιηγητικής έκδοσης του 1882 από τον Amand Freiherr von Schweiger-Lerchenfeld που απεικονίζει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης όπως αποτυπώνεται από την θάλασσα. Το έργο βρίσκεται στη συλλογή των Γιώργου Πατιερίδη και Κώστα Σταμάτη με τίτλο: Τα χαρακτικά της Θεσσαλονίκης από τον 15ο έως και τον 19ο αιώνα, Θεσσαλονίκη, Μουσείο Φωτογραφίας Δήμου Καλαμαριάς, 2009. Διακρίνουμε τον οικισμό της Θεσσαλονίκης και έναν δεύτερο μικρότερο παραθαλάσσιο οικισμό στα δεξιά, ενώ στο βάθος διακρίνουμε το ανάγλυφο της περιοχής. Στην περιοχή του λιμανιού έχουν αποτυπωθεί τα εμπορικά, τα επιβατικά και τα ψαροκάικα όπως ελλιμενίζονται εκείνη τη στιγμή. Εντυπωσιακή είναι η ποικιλία των τύπων καραβιών που αποτυπώνει ο χαράκτης του έργου. Διακρίνουμε μεγάλη ποικιλία οξύπρυμνων, δικάταρτων και τρικάταρτων ιστιοφόρων πλοίων, αλλά και μικρότερα καΐκια για ψάρεμα, όπως και πολύ μικρές ψαρόβαρκες. Εντυπωσιακό είναι και το ατμοκίνητο με δυο υδραυλωτούς ατμολέβητες πλοίο το οποίο διαθέτει και δυο κατάρτια που του επιτρέπουν να κινείται και με τον παραδοσιακό τρόπο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί ως εποπτικό υλικό για να γνωρίσουν και να οικειοποιηθούν οι μικρότεροι μαθητές την άποψη της πόλης της Θεσσαλονίκης από την θάλασσα κατά τον 19ο αι. Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς ως εποπτικό υλικό στο πλαίσιο άμεσης διδασκαλίας, για να γνωρίσουν οι μαθητές του Δημοτικού το λιμάνι της πόλης και τους τύπους πλοίων εκείνης της εποχής. Παράλληλα δε, οι μεγαλύτεροι μαθητές για να μελετήσουν και να διερευνήσουν συγκριτικά με τη σύγχρονη εποχή την εξέλιξη της ναυπηγικής και την αξιοποίηση της τεχνολογίας. Πολλαπλή μπορεί να είναι η αξιοποίηση του έργου και ειδικότερα στη Νεοελληνική Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα να μελετήσουν συνδυαστικά με πληροφοριακά κείμενα ή τραγούδια, την τοπική ιστορία της πόλης και την πολιτιστική της πορεία. Στη Γεωγραφία να ερευνήσουν το ανθρωπογενές και το φυσικό περιβάλλον της εποχής και να το μελετήσουν συγκριτικά με το περιβάλλον της σύγχρονης εποχής. Στην ιστορία να εμβαθύνουν και να μελετήσουν συγκριτικά με τη σύγχρονη εποχή την οικιστική ανάπτυξη της πόλης σε συνδυασμό με το πέρασμα στην βιομηχανική εποχή και την ανάδειξη του λιμανιού σε σπουδαίο εμπορικό προορισμό. Επίσης στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής για να γνωρίσουν οι μαθητές την τεχνοτροπία της χαρακτικής τέχνης και το ρόλο των περιηγητών οι οποίοι κατέγραφαν εικόνες και πληροφορίες διασώζοντάς τες από τη φθορά του χρόνου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Natural environment Natural environmentNatural environment
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Technology and science Technology and scienceTechnology and science
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Technology - Communication - Science Technology - Communication - ScienceTechnology - Communication - Science
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Information texts Information textsInformation texts
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE