Γυναικα της Λεσβου του 16ου αιωνα μ.χ.
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί εικόνα από γκραβούρα γυναίκας από τη Λέσβο κατά την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στα τέλη του 16ου αιώνα. Μετά την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως έγινε μια πρώτη προσπάθεια κατάληψης της Λέσβου από τους Τούρκους το 1455 που όμως απέτυχε. Την 1 Σεπτεμβρίου 1462 το νησί πολιορκείται από το Μωάμεθ Β' και το στόλο του και η Μυτιλήνη παραδίδεται ύστερα από 14 ημέρες. Μετά την κατάληψη της Μυτιλήνης, οι Τούρκοι την καταστρέφουν και σφάζουν μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Οι εναπομείναντες χριστιανοί μετακινήθηκαν στην ενδοχώρα. Στη Λέσβο γεννιέται επί τουρκοκρατίας ο Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα. Κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας το νησί δέχτηκε αρκετές επιδρομές από τους Ενετούς, Γάλλους, Ιωαννίτες Ιππότες της Ρόδου και τους Σαρακηνούς, ενώ χάνει τη σημαντική θέση που έχει. Η εικόνα βρίσκεται στο βιβλίο "Costumes anciens et modernes Habiti antichi et moderni di tutto il Mondo" του Cesare Vecellio από τη γαλλική επανέκδοση του 1860, όπου παρουσιάζονται σε γκραβούρες, παραδοσιακές ή επίσημες ενδυμασίες από όλον τον κόσμο και από πολλές εθνοτικές και κοινωνικές ομάδες. Το βιβλίο αρχικά εκδόθηκε τα τέλη του 16ου αιώνα. Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί ιστορικό ντοκουμέντο απεικόνισης ενδυμασίας γυναίκας της Λέσβου από την Οθωμανική αυτοκρατορία στα τέλη του 16ου αιώνα όπως την αποτύπωσε ο Cesare Vecellio.Ο Vecellio, ζωγράφος από τη Βενετία, προσπάθησε με υπερβολικό και εντυπωσιακό τρόπο να παρουσιάσει τη μόδα της εποχής από πολλές περιοχές του τότε γνωστού κόσμου τονίζοντας το εξώτικό ενώ διέδωσε τη μόδας του τουρκο- μπαρόκ στις επίσημες ενδυμασίες στη Δύση και ιδιαίτερα στη γαλλική αυλή εκείνη την εποχή(16ος αιώνας μ.χ.).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Με το μαθησιακό αντικείμενο- γκραβούρα οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έρχονται σε επαφή με την ενδυμασία των γυναικών από την Οθωμανοκρατούμενη Λέσβο του 16ου αιώνα μ.χ.. Με αφορμή την εικόνα μπορούν να αναζητήσουν στο μάθημα της τοπικής Ιστορίας και της Αισθητικής Αγωγής και άλλες αναπαραστάσεις γυναικών της Λέσβου της εποχής και μέσω διερευνητικής εργασίας, να τις αναλύσουν και να τις παρουσιάσουν στην τάξη. Επίσης μπορούν οι μαθητές στα πλαίσια της τοπικής Ιστορίας εφόσον βρίσκονται στη Μυτιλήνη ή σε κάποιο άλλο λαογραφικό μουσείο με ενδυμασίες από τη Λέσβο να επισκεφτούν και ένα λαογραφικό μουσείο όπου μπορούν και οι ίδιοι να νιώσουν και να δουν τις παραδοσιακές ενδυμασίες των γυναικών της Λέσβου αλλά και το ρόλο που επιτελούσαν. Τέλος αν είναι εφικτό οι μαθητές μπορούν να ντυθούν και παραδοσιακά. Οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν στα πλαίσια του μαθήματος της τοπικής κυρίως Ιστορίας σε συνδυασμό με την Αισθητική Αγωγή, να μελετήσουν σε βάθος τη λειτουργία των ρούχων και τον τυχόν κοινωνικό και πολιτικό ρόλο που επιτελούσαν εκείνη την περίοδο στη Λέσβο, πέρα από το λειτουργικό, ενώ μπορούν σε ομάδες με τη μέθοδο πρότζεκτ να συνδέσουν τη θέση της γυναίκας στην Οθωμανική κοινωνία με την ενδυμασία της και τον κοινωνικό ρόλο που αυτή επιτελεί. Το πρότζεκτ αυτό της ενδυμασίας και της κοινωνικής και πολιτικής θέσης της γυναίκας μπορεί να συγκριθεί με τη θέση της γυναίκας την ίδια εποχή σε άλλες περιοχές της Ελλάδας ή και της Ευρώπης. Με αυτόν τον τρόπο θα αντληθούν χρήσιμα συμπεράσματα για την εξέλιξη του διαχρονικού ρόλου της γυναίκας στην Ελληνική κοινωνία αλλά και στην παγκόσμια Ιστορία.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Social and political organization Social and political organizationSocial and political organization
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE