Η 3 Σεπτεμβριου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για άρθρο της σατυροπολιτικής εφημερίδας «Μη χάνεσαι» του 4 τόμου , του τεύχους 561 του έτους 1883, με τίτλο «Η 3 Σεπτεμβρίου», σύμφωνα με το οποίο, ο αρθρογράφος αξιολογεί ως σημαντικότερο γεγονός των ημερών την αδυναμία άσκησης πολιτικής από τους μετέχοντες στην εξουσία πολιτικούς, ασκεί δριμύτατη κριτική και εκφράζει παράλληλα τη θέση και τον προβληματισμό του. Με έντονη ειρωνική χροιά στο λόγο του, αναφέρεται στην 3η Σεπτεμβρίου,η οποία, αν και μέρα ιστορική για το έθνος, δεν έτυχε ανάλογης τιμής και μνήμης τα επόμενα χρόνια.Αντιθέτως άρχισε με την πάροδο του χρόνου να ωχριά και να φθίνει τόσο το επίτευγμα της θέσπισης Συντάγματος από τους Καλλέργη και Μακρυγιάννη επί αντισυνταγματικής βασιλείας του Όθωνα,όσο και η εφαρμογή των Συνταγματικών δικαίων προς όφελος του λαού. Καταλογίζει ευθύνες στην πολιτική αρχή χαρακτηρίζοντας τους υπουργούς ως σατραπεύοντες, τους βουλευτές ως ρουσφετολόγους, τη δικαστική εξουσία ως εξαγοραζόμενη ή χαριζόμενη. Καταλογίζει ευθύνες και στο λαό ονομάζοντάς τον αγελαίο, ανελεύθερο, μαζικό και αγόμενο και φερόμενο ως χοίρο από τους χοιροβοσκούς του. Τέλος υποστηρίζει ότι είναι πιο αξιοπρεπές να μη θυμάται ο λαός την ιστορική ημέρα Δημοκρατίας της 3ης Σεπτεμβρίου, από το να τη θυμάται με φωταψίες, γιορτές και πανηγύρια υποκριτικά, και ανούσια.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κύριο άρθρο της σατυροπολιτικής εφημερίδας «Μη χάνεσαι» με τίτλο «Η 3 Σεπτεμβρίου», μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεοελληνική Γλώσσα. Στόχος είναι να αντιληφθούν και να ερευνήσουν οι μαθητές, αν και κατά πόσον είναι ελκυστική η σάτιρα για τον αναγνώστη, να προσδιορίσουν τους τρόπους πειθούς που χρησιμοποιεί ο αρθρογράφος, για να τεκμηριώσει τη θέση του και να διαμορφώσει τη γνώμη του αναγνώστη, να εντοπίσουν τη δομή του άρθρου, να συγκρίνουν το άρθρο του 1883 με ένα σημερινό άρθρο ως προς τη γλώσσα και το ύφος. Το αντικείμενο μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί στη Νεότερη Ιστορία. Το άρθρο αποτελεί την αφόρμηση – εισαγωγή για την παρουσίαση της ελληνικής εσωτερικής πολιτικής σκηνής (ιδεολογικά και πολιτικά ζητήματα) στη δεκαετία του 1880. Ειδικότερα, καθώς ο αρθρογράφος αναφέρεται στην ανυπαρξία και διαφθορά της τότε κυβέρνησης και στους κινδύνους που γεννά για το ελληνικό έθνος, οι μαθητές καλούνται, δημιουργώντας ομάδες εργασίας, να διερευνήσουν και να γνωρίσουν τους πολιτικούς ηγέτες της εποχής και το όραμα τους για την πορεία του ελληνικού έθνους και να παρουσιάσουν την εικόνα και την προοπτική της Ελλάδας, καθώς βρίσκεται στο μεταίχμιο δύο αιώνων. 'Ολα τα παραπάνω θα γίνουν ασφαλώς με την καθοδήγηση του διδάσκοντα, που παρεμβαίνει με σύντομες εισηγήσεις και δίνει ιστορικά στοιχεία, προτείνει συγκεκριμένη βιβλιογραφία και δικτυογραφία, επιλύει και απαντά σε απορίες, διευκρινίζει. Ενδεικτικές ερωτήσεις προς τους μαθητές: Ποιος είναι πρωθυπουργός, αρχηγός της αντιπολίτευσης, ποιοι είναι οι ηγέτες των πολιτικών κομμάτων και εφόσον υπάρχουν πολιτικοί σχηματισμοί/κόμματα τι είδους πολιτικά – ιδεολογικά προγράμματα ανεδείκνυαν; Ποια είναι η κατάσταση στην οικονομία με την εφαρμογή της πολιτικής Τρικούπη; Παραμένει η Ελλάδα αγροτική χώρα; Δημιουργείται μια υποτυπώδης βιομηχανική ανάπτυξη; ποια είναι η κοινωνική διαστρωμάτωση της; Οι απαντήσεις των μαθητών μπορούν να αποτελέσουν συνθετική εργασία με τίτλο« Η εικόνα της Ελλάδας στη δεκαετία του 1880».


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Newsletters NewslettersNewsletters
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE