Arroyo Eduardo, painter, Untitled
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο Ισπανός ζωγράφος Εδουάρδο Αρόγιο γεννήθηκε στη Μαδρίτη το 1937. Θεωρείται από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του "πολιτικά στρατευμένου" ρεαλισμού. Αρχικά ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία. Ευρισκόμενος σε αντιπαράθεση με το καθεστώς του Φράνκο έφυγε στο Παρίσι το 1958 όπου ξεκίνησε να εργάζεται ως συγγραφέας και δημοσιογράφος. Όντας αυτοδίδακτος, αποφάσισε να αφοσιωθεί στη ζωγραφική και να διηγείται τις ιστορίες του με εικόνες. Η δεκαετία του '50 είναι η εποχή που στο Παρίσι κυριαρχεί η αφηρημένη και μη αναπαραστατική αφηγηματική ζωγραφική. Ο Αρόγιο συνθέτει χαρακτηριστικές αναγνωρίσιμες στερεοτυπικές φιγούρες ενώ κάποιες φορές χρησιμοποιεί τμήματα από παλαιότερα γνωστά ζωγραφικά έργα. Το 1976, μετά το θάνατο του Φράνκο, επιστρέφει στην Ισπανία. Από το 1969, περιστασιακά,ασχολείται και με τη σκηνογραφία σε σημαντικές ευρωπαϊκές θεατρικές παραγωγές καθώς και σε παραστάσεις όπερας. Έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες εκθέσεις καθώς και σε μπιενάλε. Το ύφος που έχει επιλέξει για να εκφραστεί ο Αρόγιο, κινείται ανάμεσα στην nouvelle figuration (figuration narrative) και την pop art. Ευρίσκεται σε αντίθεση με την μεταπολεμική αφηρημένη τέχνη και τον "Νεορεαλισμό" ενώ θεματικά εμφανίζει ενδιαφέρον για το περιβάλλον, κριτική στην υπάρχουσα κουλτούρα και στα ΜΜΕ. Στιλιστικά, ενσωματώνει συχνά εικόνες από τα ΜΜΕ, τμήματα από κλασικά ζωγραφικά έργα και μια "περιφρόνηση" για τις "καθιερωμένες" καλλιτεχνικές τάσεις ενώ δε χρησιμοποιεί την προοπτική και το χωρικό βάθος. Επιπλέον, ο Αρόγιο ανήκοντας σε συγκεκριμένο πολιτικό χώρο, παράγει σε μεγάλο βαθμό στρατευμένη πολιτικά τέχνη κατά το παράδειγμα σπουδαίων ομοτέχνων του όπως π.χ. του Ντελακρουά (Σφαγή της Χίου), του Πικάσσο (Γκουέρνικα), αλλά και άλλων από διαφορετικούς καλλιτεχνικούς χώρους. Από τα γνωστότερα σχετικά έργα του το "Οι τέσσερις δικτάτορες". Το 1983 ο Αρόγιο τιμήθηκε με το "Μεγάλο Εθνικό Βραβείο Ζωγραφικής" (Great National Prize for Painting) της Ισπανίας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν "Χωρίς Τίτλο" έργο του Εδουάρδο Αρόγιο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μελετηθεί η προσωπικότητα και το έργο ενός σημαντικού σύγχρονου Ισπανού ζωγράφου ο οποίος έχει τιμηθεί με το Μεγάλο Εθνικό Βραβείο Ζωγραφικής της χώρας του. Πέραν από το γεγονός ότι πρόκειται για έναν αυτοδίδακτο καλλιτέχνη, ενδιαφέρον έχει η πορεία του στον καλλιτεχνικό χώρο ανάμεσα στη Μαδρίτη και το Παρίσι καθώς και η πορεία του σε σχέση με τις πολιτικές εξελίξεις στην πατρίδα του. Ο Αρόγιο στιλιστικά περιλαμβάνεται στους καλλιτέχνες που έχουν υιοθετήσει μια νέα απεικονιστική πρακτική (δεύτερο μισό του 20ου αιώνα) ως αντίδραση της προηγούμενης αφηρημένης πρακτικής και επιπλέον αποτελεί παράδειγμα στρατευμένου καλλιτέχνη όσον αφορά την καλλιτεχνική του παραγωγή. Ο τρόπος που έχει επιλέξει να εκφράζεται εικαστικά ο Εδουάρδο Αρόγιο μπορεί να συνεισφέρει στο να μελετήσουμε εκτενέστερα το κίνημα της nounelle figuration. Πρόκειται για καλλιτεχνική τάση του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα που ξεκινάει να γίνεται ευρύτερα αποδεκτή μετά από την περίφημη έκθεση "Καθημερινές Μυθολογίες" (Mythologies quotidiennes) στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης των Παρισίων (1964). Είναι ένα εικαστικό κίνημα που σχετίζεται και με τη λεγόμενη "pop art" και επιδιώκει την εικονιστική έκφραση συνδυάζοντας εικόνες της καθημερινής ζωής παρμένες από ΜΜΕ, από γελοιογραφίες, από φωτογραφίες, αλλά και με κριτική χρήση τμημάτων γνωστών έργων τέχνης. Θεματικά προτιμά να εκφράζει τρέχοντα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα και αιτήματα. Οι θεματικές επιλογές του σύγχρονου Ισπανού ζωγράφου Εδουάρδο Αρόγιο, επιλογές που τον κατατάσσουν στους στρατευμένους καλλιτέχνες, μπορούν να αποτελέσουν το κίνητρο για να εμβαθύνουμε στον όρο "στρατευμένη τέχνη". Πρόκειται για υποταγή της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε συγκεκριμένους πολιτικούς, κοινωνικούς η άλλους σκοπούς, πέραν από την απλή καλλιτεχνική έκφραση. Υπάρχει και χρησιμοποιείται πάρα πολλά χρόνια. Στους μαθητές μπορεί να γίνει αναφορά στο κλασικό πλέον έργο του Ντελακρουά "Η σφαγή της Χίου" το οποίο στην εποχή του ανακίνησε στην Ευρώπη τα φιλελληνικά αισθήματα, η "Γκουέρνικα" του Πάμπλο Πικάσο που επιδίωξε να αφυπνίσει την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη έναντι των φασιστικών πρακτικών αλλά και έργα από άλλα πεδία της καλλιτεχνικής δημιουργίας όπως της λογοτεχνίας, του κινηματογράφου, της μουσικής, της φωτογραφίας. Γενικά θα μπορούσε να συζητηθεί η δυνατότητα αποτελεσματικής συνεισφοράς της τέχνης σε ευγενείς κοινωνικούς-ανθρωπιστικούς σκοπούς. Τέλος, μελετώντας τον πίνακα του Αρόγιο, μπορεί να γίνει αναφορά στο ιδιωτικό μουσείο Φρυσίρα που τον φιλοξενεί στην Ελλάδα. Πρόκειται για σημαντική ιδιωτική πρωτοβουλία που μέσα από τη μόνιμη συλλογή του αλλά και με τις κατά καιρούς εκδηλώσεις του ανεβάζει υψηλότερα πολιτιστικά την Αθήνα. Μέσω της συνεχούς αυξανόμενης επισκεψιμότητας φαίνεται η αποδοχή που τυγχάνει από το γενικό κοινό στην προσπάθειά του να ανεβάσει το αισθητικό επίπεδο των επισκεπτών του.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Frissiras Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Φρυσίρα
publisher: Μουσείο Φρυσίρα
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE