"Ο πολιτικος Ι. Δραγουμης"
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το άρθρο είναι δημοσιευμένο στο περιοδικό «Ο ΝΟΥΜΑΣ» (Τόμ. 17, Αρ. 697 (1920) Π. Χάλκος). Το κείμενο αναφέρεται στη δολοφονία και την πολιτική φυσιογνωμία του Ίωνα Δραγούμη (Ίδα) του «Νουμά», ο οποίος ήταν διπλωμάτης, πολιτικός και λογοτέχνης. Υπήρξε βασικός οργανωτής των ελληνικών κοινοτήτων κατά τον Μακεδονικό Αγώνα. Υποστήριξε τη δημιουργία ενός πολυεθνικού ελληνικού κράτους, εκφραζόμενος από το 1908 εναντίον της Μεγάλης Ιδέας. Πρωταγωνίστησε στο γλωσσικό κίνημα του δημοτικισμού, ενώ με το συγγραφικό του έργο άσκησε σημαντική επιρροή στη διαμόρφωση της ελληνικής ιδεολογίας των αρχών του εικοστού αιώνα. Ο πολιτικός αρθογράφος του «Ριζοσπάστη» και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής που διεύθυνε το Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα κρίνει την πολιτική σταδιοδρομία του Ίωνα Δραγούμη τη σοσιαλιστική. Αναφέρεται σε άρθρα του Ι. Δραγούμη, όπως: Τι είναι Σοσιαλισμός» «Πολιτική Επιθεώρηση», τον ονομάζει εθνικιστή που ενδιαφέρθηκε πριν τη δολοφονία του για το σοσιαλισμό από ανάγκη και αναλύει τη σχέση του Δραγούμη με τον Ελευθέριο Βενιζέλο και την αντίθεσή του με τη βενιζελική ιδεολογία. Το άρθρο βρίσκεται στην ψηφιακή συλλογή "Κοσμόπολις" της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης Πανεπιστημίου Πατρών.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό ως πηγή στο μάθημα της Ιστορίας, για να γνωρίσουν οι μαθητές μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της νεότερης Ελλάδας τον Ίωνα Δραγούμη, ο οποίος υπήρξε πολιτικός, στοχαστής αλλά και συγγραφέας. Έζησε σε μία ταραγμένη εποχή και έγινε ένα από τα πιο γνωστά θύματα του Εθνικού Διχασμού. Μπορεί να δοθεί στους μαθητές φύλλο εργασίας με σχετικά ερωτήματα πάνω στο άρθρο, όπως: Ποια η άποψη του πολιτικού αρθρογράφου για τη δολοφονία του Ίωνα Δραγούμη; Με ποιο ψευδώνυμο αρθρογραφούσε ο Ίωνας Δραγούμης; Ποια η άποψη του πολιτικού αρθρογράφου για την πολιτική του φυσιογνωμία; Ποια η σχέση του με τον Ελευθέριο Βενιζέλο; κ.ά. Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες, μελετούν το άρθρο παράλληλα μ’ άλλα άρθρα εφημερίδων και περιοδικών, που αναφέρονται στον Ίωνα Δραγούμη και την εποχή του. Αξιολογούν τα επιχειρήματα των αρθρογράφων, αποφαίνονται για το περιεχόμενό των άρθρων, παρουσιάζουν τα δικά τους επιχειρήματα με τη μορφή προσχεδιασμένου γραπτού ή προφορικού λόγου και καταλήγουν σε συμπεράσματα για την προσωπικότητα και την ιδεολογία του Έλληνα πολιτικού, ενώ παράλληλα διαπιστώνουν πόσο εξαρτάται από την ιδεολογία του αρθρογράφου, η επικαιρότητα των ειδήσεων και η οποιαδήποτε αναφορά σε πολιτικά πρόσωπα. Επίσης, το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη στοιχείων του κειμενικού τύπου του άρθρου (προθετικότητα του συγγραφέα, γλωσσικά και υφολογικά στοιχεία, επιχειρήματα κ.ά.)


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Argumentative texts Argumentative textsArgumentative texts
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Π. Χάλκος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΠΟΥΛΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE