Γιαννης Περγιαλιτης: Πρωτοταξειδο
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ποίημα του Γιάννη Περγιαλίτη με τίτλο: «Πρωτοτάξειδο», που περιγράφει την λαχτάρα του νεαρού βαρκάρη να σαλπάρει με την καινούρια βάρκα του. Είναι δημοσιευμένο στην στήλη ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΑΚΡΟΓΙΑΛΙΑΣ, της εφημερίδας "ΝΟΥΜΑΣ" το 1903. Ο Περγιαλίτης ανήκει στους ποιητές της γενιάς του 1880, οι οποίοι είχαν τη γενναιότητα ν’ αλλάξουν τη γλώσσα και να κατεβάσουν τα αισθήματα στον φυσικό τους τόνο. Έτσι γράφουν μια ποίηση προσγειωμένη στα πράγματα και την πραγματικότητα. Τα ποιήματά του είναι επηρεασμένα από ευρωπαϊκά ρεύματα, όπως ο ρεαλισμός, ο νατουραλισμός, ο παρνασσισμός και ο συμβολισμός. Το έργο του Περγιαλίτη διακρίνεται επίσης για το λυρισμό και το λεπτό τρυφερό του τόνο. Ανήκει στους πρώτους ποιητές που γράφουν στη δημοτική γλώσσα, ενώ το έργο το δημοσίευσε σε περιοδικά της εποχής, όπως ο "Νουμάς" και η "Διάπλασις των παίδων". Έργα του είναι: "Παιδαγωγικοί μύθοι" δημοσιευμένοι σε δύο τόμους, "Γραμμές στην αμμουδιά" (1925). Επίσης δημοσίευσε τις ποιητικές συλλογές "Τα Ωραία, Τραγούδια της ακρογιαλιάς" (1906) και τα "Ωραία, Τρελά τραγούδια". Γεννήθηκε στις Σπέτσες το 1866 και πέθανε στην πατρίδα του το 1942.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στα πλαίσια της άμεσης διδασκαλίας για να γνωρίσουν και να οικειοποιηθούν οι μαθητές και των δυο βαθμίδων το έργο του ποιητή αυτού, αλλά και να κατανοήσουν το ρόλο που έπαιζε ο περιοδικός τύπος, αφού έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς λογοτέχνες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στις σελίδες του. Ο τύπος γίνεται το βασικό αναγνωστικό όργανο, αλλά και μέσο προώθησης των ιδεών των δημιουργών. Οι μαθητές μπορούν επίσης τόσο κατά την υλοποίηση των project της ευέλικτης ζώνης, όσο και κατά την υλοποίηση των προγραμμάτων των Ερευνητικών εργασιών στο γυμνάσιο να αξιοποιήσουν το μαθησιακό αντικείμενο ως πηγή και στα πλαίσια της διερευνητικής μάθησης, με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, να μυηθούν στα χαρακτηριστικά της ποίησης των εκπροσώπων της γενιάς του 1880. Το Μ.Α. μπορεί να αποτελέσει διδακτικό υλικό για τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, αλλά και της Ιστορίας εάν συνδυαστεί με την εποχή του. Μπορεί να αξιοποιηθεί σε εργασίες μαθητών, οι οποίες έχουν ως θέμα τους τον άνθρωπο, την ποίηση από το 1880 ως το 1930 ή τα λογοτεχνικά περιοδικά της εποχής εκείνης.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Streams / Movements Streams / MovementsStreams / Movements > Realism RealismRealism
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Poetry PoetryPoetry
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Poems - Songs Poems - SongsPoems - Songs
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Narration NarrationNarration
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary techniques / methods Literary techniques / methodsLiterary techniques / methods > Poetic forms Poetic formsPoetic forms
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Γιάννης Περγιαλίτης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE