Μακεδονικος θρυλος της Γοργονας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Έμμετρο λαϊκό παραμύθι από την περιοχή της Μακεδονίας με το Μεγαλέξανδρο και την αδερφή του τη Γοργόνα που τον αναζητά στις θάλασσες. Ο μύθος αποτυπώνει την αγωνία της Γοργόνας να εντοπίσει τον αδερφό της και γι’ αυτό σταματά τα διερχόμενα πλοία και ρωτά για την τύχη του. Στην εκδοχή του τραγουδιού που παρατίθεται ο καπετάνιος έδωσε την απάντηση που ευχαρίστησε τη Γοργόνα και αυτή περιχαρής συνοδεύει το καράβι στο ταξίδι του. Ο θρύλος σε κάποιες περιπτώσεις αποτυπώνεται με αρνητική απάντηση από τον καπετάνιο και αυτό αποτελεί αιτία βύθισης του πλοίου. Ο Στρατήγης σπουδαίος ποιητής και θεατρικός συγγραφέας της γενιάς του 1880 αναπαράγει το θρύλο της Μακεδονίας στο φιλολογικό περιοδικό «Ημερολόγιον Σκόκου» το 1906, στη σχετική στήλη ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ και με τίτλο «Γοργόνα». Από εύπορη Σπετσιώτικη οικογένεια και με σημαντική μόρφωση ο ποιητής, παρουσιάζεται στα Ελληνικά γράμματα το 1880 με την ποιητική συλλογή «Ροδοδάφναι». Με μια γλώσσα συντηρητικότερη της Κοραϊκής, ακροβατεί ανάμεσα στην ρεαλιστική περιγραφή που εκπροσωπούσαν οι μέχρι τότε λογοτεχνικές τάσεις και στον ανθίζοντα αισθησιακό ρομαντισμό. Η ποίησή του διαχέεται από πατριωτική συνείδηση και έντονο κοινωνικό κριτήριο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στα πλαίσια της άμεσης διδασκαλίας για να γνωρίσουν και να οικειοποιηθούν οι μαθητές και των δυο βαθμίδων το Μακεδονικό θρύλο της Γοργόνας, αλλά γενικότερα να γνωρίσουν το έργο του ποιητή αυτού, αλλά και να κατανοήσουν το ρόλο που έπαιζε ο περιοδικός τύπος, αφού έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς λογοτέχνες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στις σελίδες του. Ο τύπος γίνεται το βασικό αναγνωστικό μέσο, αλλά και το όργανο προώθησης των ιδεών των νέων δημιουργών. Οι μαθητές μπορούν επίσης τόσο κατά την υλοποίηση των project της ευέλικτης ζώνης, όσο και κατά την υλοποίηση των προγραμμάτων των Ερευνητικών εργασιών στο γυμνάσιο να αξιοποιήσουν το μαθησιακό αντικείμενο ως πηγή και στα πλαίσια της διερευνητικής μάθησης, με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών, να μυηθούν στα χαρακτηριστικά των θρύλων και των τρόπων με τους οποίους διαδόθηκαν στο πέρασμα των αιώνων και έτσι να εμβαθύνουν σε ζητήματα προφορικής διάσωσης των πληροφοριών για αιώνες. Μπορούν επίσης να μελετήσουν τους εκπροσώπους της Νέας Αθηναϊκής Σχολής και γενικότερα να ενημερωθούν για τους εκπροσώπους της ποίησης της γενιάς του 1880. Το Μ.Α. μπορεί να αποτελέσει διδακτικό υλικό για τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, αλλά και της Ιστορίας εάν συνδυαστεί με την εποχή του. Μπορεί να αξιοποιηθεί σε εργασίες μαθητών, οι οποίες έχουν ως θέμα τους τον άνθρωπο, την ποίηση από το 1880 ως το 1930 ή τα λογοτεχνικά περιοδικά της εποχής εκείνης.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Poems - Songs Poems - SongsPoems - Songs
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Narration NarrationNarration
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > New Athenian School / Generation of 1880 New Athenian School / Generation of 1880New Athenian School / Generation of 1880
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Folk song Folk songFolk song
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Mythology MythologyMythology
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Γεώργιος Στρατήγης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE