Mehmed II enters Hagia Sophia
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Από τη γαλλική μετάφραση του βιβλίου «Κωνσταντινούπολη» του Ιταλού, συγγραφέα και δημοσιογράφου, Εdmondo De Amicis (1846-1908), με εικονογράφηση του C. Biseo, προέρχεται η συγκεκριμένη γκραβούρα. Πρόκειται για υποθετική αναπαράσταση της εισόδου του Μωάμεθ του Β΄ στην Αγία Σοφία, γεγονότος που συνέβη, σύμφωνα με κάποιες πηγές, όταν αλώθηκε η Πόλη, το 1453. Η εικόνα αναπαριστά αυτήν τη στιγμή. Ο Οθωμανός σουλτάνος εισέρχεται στο ναό έφιππος και θριαμβευτής, με υψωμένο το σπαθί στο ένα χέρι και με το βλέμμα προς τον ουρανό, πατώντας επάνω σε πτώματα και κομμένα κεφάλια ανδρών, γυναικών και παιδιών, που κείτονται στο πάτωμα της εκκλησίας όπου διακρίνεται και ένας πεταμένος σταυρός. Το άλογό του το οδηγεί ένας ιπποκόμος της μαύρης φυλής, ο οποίος κρατά και τόξο, ενώ από πίσω φαίνεται το ασκέρι του και δίπλα του τα λάβαρα του στρατεύματός του. Τον παρακολουθούν, μέσα στην εκκλησία, όπως φαίνεται από τους κίονες, με σκυμμένο το κεφάλι, σε ένδειξη υποταγής, πολλοί παριστάμενοι. Είναι εμφανής η πρόθεση του συγγραφέα και του εικονογράφου να προσδώσουν σε αυτήν την είσοδο την εικόνα της επικράτησης μιας βάρβαρης αλλόθρησκης, δύναμης και εξουσίας, στοχεύοντας, προφανώς, στην κινητοποίηση των συναισθημάτων του ευρωπαϊκού, χριστιανικού και αστικού κοινού τους.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Είναι σαφές πως η προσέγγιση της εικόνας οδηγεί στην ανάπτυξη δεξιοτήτων οπτικού γραμματισμού στους μαθητές. Οι τελευταίοι, προτείνεται, να κληθούν να περιγράψουν το γεγονός που αφηγείται, αλλά και να εντοπίσουν το τι αποτελεί σχόλιο και ερμηνεία των δημιουργών της, με βάση το πώς παρουσιάζουν το γεγονός. Στο σημείο αυτό το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί, επίσης, ως μέσο για να εφαρμοστεί η επίλυση προβλήματος ως διδακτική προσέγγιση. Το πρόβλημα μπορεί να τεθεί μέσα από το ερώτημα του αν η συγκεκριμένη εικόνα μπορεί να αποτελέσει ιστορική πηγή. Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, θα πρέπει να διερευνήσουν αν το γεγονός που αναπαριστά η εικόνα συνέβη και αν συνέβη όπως περιγράφεται σε αυτήν. Πρέπει να εντοπίσουν τις ανάλογες μαρτυρίες, να ερμηνεύσουν τι προσφέρει η συγκεκριμένη αναπαράσταση στην ιστορική αποτίμηση του γεγονότος, ποιο είναι το μήνυμα που θέλουν να μεταφέρουν οι δημιουργοί της και αν η μεταφορά αυτή είναι επιτυχημένη ή όχι. Η μετατροπή της εικόνας σε γραπτό κείμενο με βάση τις μαθητικές έρευνες θα συνιστούσε μια ενδιαφέρουσα προέκτασης της διδασκαλίας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Narration NarrationNarration
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE