Μετοπες της νοτιας πλευρας του Παρθενωνα: Κενταυρομαχια
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στο σχέδιο απεικονίζονται παραστάσεις από τις μετόπες της νότιας πλευράς του Παρθενώνα. Θέμα της νότιας πλευράς ήταν η πάλη των Θεσσαλών νέων (Λαπίθες) ενάντια στους Κενταύρους που προσπάθησαν να κλέψουν τις γυναίκες τους κατά τη διάρκεια γαμήλιας τελετής (Κενταυρομαχία) . Στην αριστερή μετόπη του σχεδίου εικονίζεται μια σκηνή με έντονη δράση. Ο Λαπίθης επιτιθέμενος εναντίον του Κενταύρου έχει σηκώσει το αριστερό του χέρι εμπρός και πιέζει το κεφάλι του Κενταύρου. Φοράει χλαμύδα που θηλυκώνει κοντά στο δεξιό ώμο και καλύπτει την αριστερή μεριά του σώματος, αφήνοντας γυμνή την αριστερή. Στο αριστερό χέρι προφανώς κρατούσε κάποιο όπλο. Ο Κένταυρος είναι ανασηκωμένος στα πίσω πόδια και με το αριστερό μπροστινό πόδι κτυπά το Λαπίθη. Ο τρόπος που ανεμίζουν οι χλαμύδες και του Λαπίθη και του Κενταύρου δημιουργούν την αίσθηση του βάθους. Στη δεξιά μετόπη ένας καθισμένος στο έδαφος γυμνός Λαπίθης στηρίζεται στο δεξί του χέρι ενώ με το αριστερό κρατά την ασπίδα. Δέχεται την επίθεση ενός Κενταύρου που υψώνει απειλητικά πάνω από το κεφάλι του ως φονικό όπλο μιαν υδρία.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η αναπαράσταση μπορεί να αποτελέσει αφορμή για συζήτηση σχετικά με τα γενικά χαρακτηριστικά της κλασικής τέχνης και ειδικότερα της γλυπτικής τέχνης του 5ου αι. π.Χ. Σε ένα δεύτερο επίπεδο εμβάθυνσης προτείνεται η συζήτηση σχετικά με το θέμα των γλυπτών (Κενταυρομαχία). Ειδικά η μετόπη που βρίσκεται δεξιά στο σχέδιο αποτέλεσε αντικείμενο εκτενών συζητήσεων μεταξύ των ερευνητών για τον συμβολισμό της υδρίας σε αντιπαράθεση με την ασπίδα ως πολεμικά όπλα. Η υδρία, που είναι ένα οικειακό σκεύος, είναι ένα βάρβαρο όπλο σ' αντίθεση με το δόρυ και την ασπίδα που θεωρούνται ευγενικά όπλα. Δείχνει την προσβολή από μέρους των Κενταύρων στη φιλοξενία των Λαπιθών, αφού ένα σκεύος απαραίτητο για το τυπικό της φιλοξενίας μετατρέπεται σε φονικό όπλο. Σηματοδοτείται μ' αυτόν τον τρόπο η Κενταυρομαχία ως την αντίθεση μεταξύ του πολιτισμού (Λαπίθες) και της βαρβαρότητας. Επιπλέον το γεγονός πως και οι δύο μετόπες βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο μπορεί να αποτελέσει αφόρμή για προβληματισμό σχετικά με τις ελληνικές αρχαιότητες που βρίσκονται διάσπαρτες σε μουσεία ξένων χωρών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΛΟΝΙΚΙΔΗΣ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE