Mistriotis Georgios
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ελαιογραφία του Ε Μπούκα που απεικονίζει τον καθηγητή Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Γ. Μιστριώτη (1839 ή 1840 -1916). Υπήρξε μεγάλη μορφή των ελληνικών γραμμάτων, με πλούσιο συγγραφικό έργο. Η ιστορία των ομηρικών επών του Μιστριώτη και τα έργα του για τον Πλάτωνα και τις τραγωδίες των τριών τραγικών θεωρούνται ακόμη και σήμερα μοναδικά. Υπήρξε όμως και ο σημαντικότερος υπέρμαχος της καθαρεύουσας στην εποχή του. Αντιτάχθηκε στη δημοτική γλώσσα ακόμα και ως αρχηγός φοιτητικών διαδηλώσεων και ήρθε αντιμέτωπος με τους δημοτικιστές Πάλλη και Ψυχάρη. Συγκεκριμένα, το όνομά του συνδέθηκε με τα περίφημα «Ορεστειακά», τα αιματηρά επεισόδια που ξέσπασαν στην Αθήνα το 1903 από υποκινούμενους από τον ίδιο φοιτητές μετά την πρεμιέρα της τριλογίας Ορέστειας από το Βασιλικό Θέατρο μεταφρασμένης σε συντηρητική δημοτική από τον Γ. Σωτηριάδη. Εντούτοις, ο Μιστριώτης ήταν ο άνθρωπος που εισηγήθηκε την αξιοποίηση των αρχαίων θεάτρων για παραστάσεις αρχαίων δραμάτων με στόχο καλλιτεχνικό αλλά και τουριστικό.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Λογοτεχνίας προκειμένου να γνωρίσουν οι μαθητές τον φιλόλογο και γλωσσολόγο Γ. Μιστριώτη και έτσι να ανακαλέσουν την εποχή του γλωσσικού μας διχασμού στις αρχές του 20ου αιώνα. Ο καθηγητής μπορεί, με αφορμή την εικόνα, να παρέχει στους μαθητές τις σχετικές πληροφορίες για το γλωσσικό μας ζήτημα, που ξεκίνησε την εποχή του Μιστριώτη και επιλύθηκε μετά τη Μεταπολίτευση. Κρίνεται σκόπιμο να γίνει μια αναδρομή στις γλωσσικές επιλογές των εκπροσώπων της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής, στη συνέχεια στη γλώσσα της «Γενιάς του 1880» και στο έργο του Γ. Ψυχάρη, στα «Ευαγγελικά» και στα «Ορεστειακά», όπου τελικά ενεπλάκη ο Γ. Μιστριώτης. Είναι όμως δυνατό να δοθεί και η συνέχεια του γλωσσικού ζητήματος με σταθμούς: την ίδρυση του Εκπαιδευτικού Ομίλου, τη συγγραφή των αναγνωστικών του Δημοτικού στην ομιλουμένη καθώς και της «Νεοελληνικής Γραμματικής» του Τριανταφυλλίδη, τις εκπαιδευτικές Μεταρρυθμίσεις (1917, 1929, 1939, 1964) και τέλος την αναγνώριση της Δημοτικής ως επίσημης γλώσσας του κράτους το 1976. Στο τέλος, καλό είναι οι μαθητές να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως: -Ποιοι ήταν κατά τη γνώμη τους οι λόγοι που τροφοδότησαν το γλωσσικό μας ζήτημα στα τέλη του 19ου αιώνα και τον 20 αιώνα; -Ποιες ήταν οι συνέπειες του γλωσσικού διχασμού, όπως αυτός εμφανίστηκε στα «Ευαγγελικά» και τα «Ορεστειακά»;


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
OTHER TECHNICAL REQUIREMENTS
Εικόνα PNG (.png). 4,00 KB (4.096 byte)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5439
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > New Athenian School / Generation of 1880 New Athenian School / Generation of 1880New Athenian School / Generation of 1880
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μπούκας Ε.
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE