Ο Ορθοδοξος πατριαρχης της Κωνσταντινουπολης το 16ο αιωνα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί γκραβούρα που απεικονίζει τον ορθόδοξο πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης τον 16 ο αιώνα, εικόνα παρμένη από το βιβλίο "Costumes anciens et modernes Habiti antichi et moderni di tutto il Mondo" του Cesare Vecellio σε γαλλική επανέκδοση του 1860, όπου παρουσιάζονται παραδοσιακές ή επίσημες ενδυμασίες από όλον τον κόσμο εκείνης της εποχής σε γκραβούρες. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο ή Μεγάλη του Χριστού Εκκλησία είναι ένα από τα αρχαιότερα κέντρα της χριστιανικής πατροπαράδοτης εκκλησίας. Με την πτώση της Κωνσταντινούπολης στους Οθωμανούς Τούρκους το 1453 η διαδικασία της προσαύξησης της δύναμης του Οικουμενικού Πατριάρχη επιταχύνεται. Ο Σουλτάνος ανέλαβε το ρόλο του Βυζαντινού Αυτοκράτορα και επένδυσε την εξουσία του με το κύρος του. Από το Σουλτάνο Μωάμεθ τον Πορθητή ο πρώτος Πατριάρχης μετά την Άλωση Γεννάδιος Σχολάριος κατόρθωσε να εξασφαλίσει σημαντικές παραχωρήσεις για την Εκκλησία. Στον Πατριάρχη δόθηκε εξουσία όχι μόνο θρησκευτική αλλά και πολιτική ως ανώτατη αρχή όλων των ορθόδοξων λαών των υποκείμενων στους Τούρκους, συμπεριλαμβανομένων Σέρβων, Βουλγάρων, Αλβανών και Ελλήνων. Έτσι η ανασύσταση του Πατριαρχείου ήταν προϊόν της επιθυμίας για ενσωμάτωση των υπόδουλων χριστιανικών πληθυσμών εκ μέρους των Τούρκων. Πολύ νωρίς πάντως ετέθησαν σε αμφισβήτηση τα προνόμια του Πατριαρχείου-γύρω στα 1470- όταν κλήθηκε ο Γεννάδιος να εξηγήσει αν ο Χριστιανισμός ήταν μονοθεϊστική θρησκεία ή όχι και επομένως αν σε τελική ανάλυση δικαιούνταν οι χριστιανοί να έχουν αυτά τα προνόμια βάσει του μουσουλμανικού δικαίου προς τους λαούς της Βίβλου. Το Πατριαρχείο συνέβαλε στη συντήρηση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς μαζί με την ορθόδοξη λειτουργική και εκκλησιαστική παράδοση. Εντούτοις, όταν ξέσπασε τελικά η ελληνική Επανάσταση το 1821 ο Πατριάρχης Γρηγόριος Ε' υπό την πίεση του Σουλτάνου αφόρισε τους επαναστάτες. Παρά την ενέργειά του αυτή, την ημέρα του Πάσχα του 1821 απαγχονίστηκε στην κεντρική πύλη του Πατριαρχικού Οίκου, η οποία από τότε παραμένει σφραγισμένη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Με το μαθησιακό αντικείμενο- γκραβούρα οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έρχονται σε επαφή με την ενδυμασία του Ορθόδοξου Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως του 16ου αιώνα. Με αφορμή την εικόνα και μέσω διερευνητικής εργασίας οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν στο μάθημα της Ιστορίας και των θρησκευτικών και άλλες αναπαραστάσεις του Ορθόδοξου Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως της εποχής, να τις αναλύσουν και να τις παρουσιάσουν στην τάξη. Οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν σε ομάδες και με τη μέθοδο πρότζεκτ να αναζητήσουν στο μάθημα των Θρησκευτικών σε βάθος τη λειτουργία των ρούχων και τον ρόλο που επιτελούν κοινωνικά πέρα από το λειτουργικό ενώ μπορούν να αντιπαραβάλλουν τη θέση θρησκευτικών λειτουργών άλλων θρησκειών στην Οθωμανική αυτοκρατορία. Το συνδυαστικό αυτό πρότζεκτ της ενδυμασίας και της κοινωνικής και πολιτικής θέσης του του Ορθόδοξου Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως μπορεί να συγκριθεί μέσω έρευνας με την ειδική θέση του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως στα θέματα των Ορθοδόξων χριστιανών την ίδια εποχή αλλά και σήμερα. Με αυτόν τον τρόπο θα αντληθούν χρήσιμα συμπεράσματα για τη θέση και το ρόλο του Ορθοδόξου Πατριαρχείου ιστορικά, κοινωνικά και πολιτικά και ανάλογα βέβαια με τις συνθήκες του εκάστοτε ιστορικού και κοινωνικό- πολιτικού συγκείμενου μέχρι και τη σημερινή εποχή. Τέλος ειδική αναφορά μπορεί να γίνει και στο διφορούμενο ρόλο του Πατριαρχείου στην ελληνική Επανάσταση καθώς και το ρόλο του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε' που παρά τον αφορισμό της Ελληνικής Επανάστασης απαγχονίστηκε μαρτυρικά από τους Τούρκους στις 10 Απριλίου 1821.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > Faith FaithFaith > Characteristics of Christianity Characteristics of ChristianityCharacteristics of Christianity
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical History Ecclesiastical HistoryEcclesiastical History > Dissemination of Christianity Dissemination of ChristianityDissemination of Christianity
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.)
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE